Pakistani tech company develops AI journalist

This still image introducing the first artificial intelligent news writer was taken from a YouTube video. (base H via YouTube)
Updated 03 November 2017

Pakistani tech company develops AI journalist

ISLAMABAD: A Pakistani tech company has developed an artificially intelligent journalist, the first of its kind, which can produce a complete news item in just a few seconds.

Dante is currently producing 350-word closing reports for the Pakistan Stock Exchange, as well as six-month charts and graphs showing market trends.

“This news-writing bot produces 100 percent original content in just two to three seconds after accessing relevant data from newswires, local and international media outlets,” Anis Shiekh, founder of baseH — the company that created Dante — told Arab News.

“It’s not going to replace reporters and editors. Rather, it will help newsroom staff carry out their work smoothly and quickly.”

Dante can automatically develop and maintain its own archive, and can provide context and background to articles.

“With Dante’s help, media outlets can produce endless original content as it neither sleeps nor tires,” Shiekh said, adding that it can easily produce content in different formats such as online, radio, print and television.

Content generated by Dante was shared with senior Pakistani journalists and editors for feedback.

“It was amazing,” Khurram Shahzad told Arab News. “It was so perfect that it hardly required any editing or even proofreading.”

The working prototype can quickly adapt to new writing styles, editorial policies and preferences, so it can easily be deployed anywhere.

Shiekh said numerous brokerage firms and media houses in Pakistan have expressed their interest in buying Dante, but baseH has decided to provide services via subscription only.

Regarding the company’s future plans, he said it is concentrating on tailoring Dante to produce content on the 2018 World Cup, and to write 700-800-word articles on various subjects, including sports, education, health, entertainment and foreign affairs.

“Our subscribers will be able to get original articles instantly on their required subject by just entering a few keywords related to the topic,” said Shiekh.

His company has been working on Dante since 2009, at a cost so far of more than 6 million Pakistani rupees ($56,980).

Fake news, phony facts: Some of the things the media got wrong on Khashoggi

Updated 16 October 2018

Fake news, phony facts: Some of the things the media got wrong on Khashoggi

RIYADH: An unknown fiancée; an Apple Watch with questionable powers; an incorrect birth date; and a photo of a “hit squad” member taken five years before the alleged murder.
Each of these factors should have been a red flag for global media in covering the disappearance of Saudi journalist Jamal Khashoggi. Yet many news outlets chose to ignore them — in a classic case of “not letting the facts get in the way of a good story.”
Since Khashoggi went missing on Oct. 2, the media has gone into overdrive, with the story making the top headlines across prominent outlets including The New York Times, the BBC and The Guardian.
Some alleged that Khashoggi, a critic of the Saudi government, was killed inside the Kingdom’s consulate in Istanbul — a claim strenuously denied by officials in KSA.
Yet as the official investigation continues, unconfirmed reports and phony facts have risen to the surface — with many making headlines in some otherwise reputed outlets.
Fourteen days after Khashoggi disappeared, Arab News looks at how the story played out in the international press — in an attempt to separate fact from fiction.
1. Apple Watch recordings of “torture and killing”
Turkey’s investigation into Khashoggi’s disappearance revealed recordings made on his Apple Watch purportedly indicating he was tortured and killed, the pro-government Daily Sabah reported on Saturday.
The newspaper claimed that Khashoggi had set his watch to record as he entered the Saudi consulate on Oct. 2, with claims that the audio clips of his “interrogation, torture and killing were audio recorded and sent to both his phone and to iCloud.”
The unverified claims were repeated by numerous news outlets, including Reuters. But others quickly dismissed them. As CNN pointed out, experts “dismissed claims that a recording of the alleged killing of Khashoggi may have been transmitted using his Apple Watch.”
The Saudi journalist was photographed in May speaking at the Al Sharq Forum wearing a third-generation Apple Watch.
The Daily Sabah had claimed that Khashoggi’s alleged assailants tried to unlock his Apple Watch with multiple password attempts, but could not do so, and in the end used his finger to try to unlock the device. Yet the Apple Watch does not have the same “touch ID” fingerprint technology as the iPhone and the iPad.
Another flaw is that the Apple Watch does not have a native recording function — and if Khashoggi used a third-party app, he would have had to be near his phone to transmit it, because the range of Bluetooth is limited. You can’t use an Apple Watch to connect to the Internet in Istanbul unless it is paired to a nearby iPhone.
2. The Saudi government spokesman … who wasn’t
Turki Al-Dakhil, general manager of the Al-Arabiya News Network, wrote an opinion article about Khashoggi’s disappearance. Yet his article was treated by several — including some Turkish and Qatari Twitter users — as a direct reflection of the Saudi government’s stance. However, this was denied by the Saudi government. Faisal bin Farhan, senior adviser at the Saudi Embassy in Washington, took to Twitter to encourage people against accepting Al-Dakhil as an official government source. “This article in no way reflects the thinking of the Saudi leadership,” he tweeted. Al-Dakhil later tweeted: “I have noticed that some people have linked my article to the #Saudi government’s official position, which is not true, it is only a personal opinion.”
3. The unknown fiancée
Most media reports refer to Khashoggi’s fiancée, Hatice (Khadija) Cengiz, who was reportedly waiting for him outside the consulate building. Yet Khadija was apparently unknown to Khashoggi’s family. Speaking to Al-Arabiya, his ex-wife Alaa Nassif said: “While Khadijah claims to be the fiance of Jamal, I have not heard of that name beforehand and neither has his family nor his son Abdullah, who was with him in Turkey for two weeks before his disappearance. If Khadijah was in Jamal’s life, I would be the first to know, but she was never in his life.”
4. The wrong birthday
The mysterious fiancée went on Twitter to exclaim that she was to hold a surprise birthday 60th celebration for Khashoggi — a claim widely repeated in the media. Yet Khashoggi’s Instagram account shows he celebrated his birthday with his family in March.
5. The Saudi “hit squad”
One picture of a Saudi national who was apparently among a 15-man “hit squad” who allegedly killed Khashoggi was widely circulated in the media. But it turned out the picture dates back to 2013. Emre Uslu, a Turkish former security chief, confirmed that the photo leaked to the press is old.
This “makes us question the intention of Turkish intel for leaking false information to the press. Is it because they hide something, i.e. their involvement in Jamal’s disappearance?” he said. The picture of one of the alleged hitmen “was taken in 2013,” not 2018, Uslu said.
On Thursday The New York Times admitted to not corroborating details about the alleged “hit squad.” The newspaper’s editor placed a note at the end of an article saying: “An earlier version of this article included details about several Saudis named by Turkish officials in the case that had not been independently corroborated by The New York Times. The details have been removed in this version.”
6. More uncorroborated reports
One report by BBC Arabic reported that a Turkish security source had said that there was an audio recording and photos showing that Khashoggi was killed inside the Saudi consulate in Turkey. Yet it has been claimed that BBC Arabic did not actually view the recordings to prove their legitimacy.
A BBC spokesperson, when contacted by Arab News, could not confirm whether the BBC had actually viewed the footage. “As reflected in BBC News Arabic’s coverage and by other international news outlets, Turkish sources close to the investigation have confirmed the existence of a recording of the killing,” a spokesperson told Arab News. “BBC News Arabic continues to cover this story in depth and includes a wide range of voices on the topic. As always we adhere to the BBC’s editorial standards in our reporting.”
Egyptian media analyst Abdellatif El-Menawy lamented the fact that many media organizations have “fallen into the trap of lack of credibility.”
“As a result of the political circumstances in the world and the sharp polarization of the world, Jamal’s case has become a tool in the ongoing political battle. Many media outlets have fallen into the trap of lack of credibility and lack of professionalism,” El-Menawy told Arab News.
“Many media turned into a weapon used in the battle of political differences.
“Many media outlets did not succeed in a professional test, and many names failed to maintain their professionalism.”