Myanmar jails Turkish broadcast journalists for two months

Aung Naing Soe, a Burmese freelance journalist and interpreter, is hugged by his mother during his first court appearance together with three others after being accused for allegedly flying drones illegally over parliament buildings in Naypyitaw. (AP)
Updated 10 November 2017
0

Myanmar jails Turkish broadcast journalists for two months

NAYPYITAW, Myanmar: A Myanmar court jailed two journalists on assignment for Turkey’s state broadcaster, along with their interpreter and driver, for two months on Friday for violating an aircraft law by filming with a drone.
Cameraman Lau Hon Meng from Singapore and reporter Mok Choy Lin from Malaysia, were detained on October 27 along with their Myanmar interpreter, Aung Naing Soe, and driver, Hla Tin.
The four had been working on a documentary for TRT World, the English-language subsidiary of the Turkish Radio and Television Corporation, when they were detained for attempting to fly a drone near parliament in the capital, Naypyitaw.
While none of the four detained is a Turkish national, the case has further strained diplomatic ties in the wake of President Tayyip Erdogan accusing Myanmar’s military of carrying out a “genocide” against the Buddhist-majority country’s Rohingya Muslim minority.
Police initially began investigations into whether they had violated an import-export rule that carries a penalty of up to three years in jail, but the judge in the case opted to introduce a fresh charge of contravening the 1934 Burma Aircraft Act, which carries a maximum sentence of three months.
Both the cameraman and reporter pleaded guilty to the lesser charge, and the judge sentenced all four to two months, according to a Reuters reporter at the hearing.
A fresh hearing will be held on November 16 to determine whether charges will be laid for violating the import-export rules.
“The detainees admitted that they committed the crime hoping they would only be fined, so it shocked us when the judge sentenced them to two months,” said defense lawyer Khin Maung Zaw.
The lawyer said he would appeal for a reduction in the sentence to a fine.
Before proceedings began on Friday, Mok told reporters in the court that they were sorry for any disrespect of the Myanmar’s laws, but complained that the legal process had lacked transparency.
“We have no idea what is going on and we are not allowed to speak to our family,” she said.
“And the rules and procedures are not explained to us. We were asked to sign statements that are completely in Burmese that we cannot understand.”
Interpreter Aung Naing Soe told reporters as he was brought to court the four had not been mistreated while in custody, though police had asked about who they had spoken to and about the trips he had made to several of Myanmar’s restive regions, including Rakhine.
Myanmar says the military counter-insurgency clearance operation launched in August was provoked by Rohingya militant attacks on security posts in Rakhine State, and has denied both Erdogan’s accusation and a top UN official’s description of the operation as a “classic case of ethnic cleansing.”
More than 600,000 Rohingya Muslims have fled Myanmar for neighboring Bangladesh since the military operation began.


Saudi Arabia ‘has a case’ in complaint over World Cup ‘politicization’ by Qatar’s BeIN

Updated 19 June 2018
0

Saudi Arabia ‘has a case’ in complaint over World Cup ‘politicization’ by Qatar’s BeIN

  • Broadcast of political messages in coverage forbidden, analyst confirms.
  • Saudi football federation urges FIFA to sanction the Doha-owned channel.

LONDON: Saudi Arabia has a justified case in complaining to FIFA over the “politicization” of the World Cup by the Qatari broadcaster BeIN Sports, a prominent TV analyst has said.
A flurry of comments by hosts and pundits aired on BeIN’s Arabic station prompted the Saudi Arabian Football Federation to complain to FIFA this week, saying the broadcaster was using the football tournament to spread political messages aimed at insulting Saudi Arabia and its leaders.
In its complaint, the federation called on FIFA to take severe sanctions against the Qatari channel and to abolish the rights granted to the network.
One BeIN commentator accused Saudi Arabia of “selling out the Palestinian cause,” while a Doha-based international footballer invited on the channel was allowed to call for an end to the year-long boycott of Qatar by neighbors Saudi Arabia, the UAE, Egypt and Bahrain.
Constantinos Papavassilopoulos, principal TV research analyst at IHS Markit Technology, said that politicized coverage was expressly forbidden by world football’s governing body as well as the Union of European Football Associations (UEFA).
“FIFA and UEFA forbid the transmission of political messages during football matches for which they control the rights. It’s not only comments by the broadcasters — but even banners; everything (political) is forbidden,” the analyst told Arab News.
“So messages about Palestine, about political things, are not allowed.”
Papavassilopoulos said that if there is evidence of such cases, authorities in the Kingdom would be justified in taking the matter to FIFA.
“If there are video clips that show BeIN media personnel speaking against Saudi Arabia, Saudi Arabia has a case,” he said.
But whether FIFA will take any action against BeIN is another matter. Papavassilopoulos pointed to the fact that BeIN is a valued client of FIFA — it bought the rights to host the World Cup across the Middle East and North Africa — and that Qatar plans to host the tournament in 2022.
“BeIN media is a very good client for FIFA. And don’t forget that Qatar is the country that will host the 2022 World Cup,” he said. “It’s going to be very very hard for FIFA to impose penalties on BeIN media knowing that Qatar will hold the next World Cup.”
Some of the biggest names in Arab sport have signed a petition to protest against BeIN’s politicization of World Cup coverage, urging FIFA President Gianni Infantino to investigate the coverage.
FIFA did not immediately respond to a request for comment when contacted by Arab News.