Al Jazeera slammed for ‘one-sided’ reports on Iran protests

Many turned to Twitter to criticize Al Jazeera’s coverage of the unrest in Iran (Screengrab)
Updated 01 January 2018
0

Al Jazeera slammed for ‘one-sided’ reports on Iran protests

LONDON: The Al Jazeera network has been slammed for its coverage of recent protests in Iran, with critics claiming the Arabic station was slow to cover the events, and later offered reports that side with the “terrorist” regime in Tehran.
Iran has seen a wave over protests that continued on Monday, a day after at least 10 people were killed in violence across the country.
The unrest began as demonstrations against economic conditions but quickly turned against the Islamic regime as a whole, with thousands marching in towns across Iran to chants of “death to the dictator,” AFP reported.
But despite widespread global coverage, the Qatar-owned Al Jazeera network was singled out for its handling of the crisis.
Qatar is part of the Gulf Cooperation Council but its alleged ties to Iran have been a major factor in a diplomatic dispute with neighbors including Saudi Arabia and the UAE.
Many turned to Twitter to comment on Al Jazeera’s apparent delay in reporting on the unrest in Iran.
Twitter user Khaled wrote: “Al Jazeera, your correspondents in Iran are sleeping, they are not sending you any news.”
Others claimed that Al Jazeera had ignored the voice of the Iranian opposition.
One wrote on Twitter: “Why don’t you cover remarks from the Iranian opposition, as you claim to be the channel of opinion and the opinion of the other? You are zionists of the era.”
Twitter user Milad Al-Otaibi wrote that Al Jazeera had showed its “real face” in masking the “sound of freedom and the truth.”

Another wrote that Al Jazeera “claims it was with the people during the Arab Spring, but when it came to the Iranian winter, it sided with the repressive, terrorist Iranian regime against the oppressed people.”

The barrage of online criticism moved Yasser Abuhilala, managing director of Al Jazeera News, to defend the network.
“Do not accuse Al Jazeera of ignoring the protests in Iran,” he tweeted. “Al Jazeera’s coverage is done professionally and these campaigns increase confidence in the channel as a reliable, professional … source. The viewer judges impartiality and they are what matters to us.”

Yet others said Al Jazeera’s coverage of the Iran protests showed the network’s long-rehearsed tactics.
Abdellatif El-Menawy, an Egyptian media analyst, said Al Jazeera had a “absence of neutrality” in covering political events across the region as a whole.
“The most obvious case was during the January 2011 demonstrations in Egypt, where the channel was (clearly a non-neutral) player. (That is what they are doing) today with the demonstrations in Iran, exaggerating what they want to exaggerate and underestimating the presence of the other side. Such a thing happened in Syria too when they took on events to impose a certain vision.”
While most of the criticism was aimed at the Arabic-language channel, others said Al Jazeera English had also changed its tone in recent years.
Oubai Shahbandar, a Syrian-American analyst and fellow at the New America Foundation’s International Security Program, said: “I remember in 2009, Al Jazeera English was the go-to channel for people in the West to follow the Green Revolution in Iran and to get the latest updates. Nowadays it really does seem that, more often than not, AJE has become the go-to channel to get the Iranian regime’s viewpoint on the ongoing uprising. The change in editorial tone is markedly noticeable.”
Al Jazeera did not immediately respond to a request for comment when contacted by Arab News.


The Independent and SRMG announce major international expansion deal

Updated 19 July 2018
0

The Independent and SRMG announce major international expansion deal

  • Four new websites will be created under The Independent branding
  • The sites will be operated by the Saudi Research and Marketing Group

LONDON: The UK and US-based online publisher The Independent and the Middle East media house, Saudi Research and Marketing Group (SRMG), have announced a new licensing deal that will see the creation of a series of new websites in four different languages.

The sites will offer news, insight and analysis on global affairs and local events, and will be published in Arabic, Urdu, Turkish and Persian.

In addition, each site will feature translated articles from independent.co.uk alongside content from teams of SRMG journalists based in London, Islamabad, Istanbul, and New York, as well as operations teams in Riyadh and Dubai.

The new sites – Independent Arabia, Independent Urdu, Independent Turkish, and Independent Persian – will be owned and operated by SRMG. And all editorial practices and output will conform to the standards, code of conduct and established ethos of The Independent.

The Independent – which started life as a national newspaper in the UK, has, over many decades, established a global reputation for respected independent coverage of the Middle East.

And now the brand has a recently strengthened its team. This new project is part of the strategic growth of the title, which has recently expanded its overseas reporting, with correspondents in Jerusalem, Delhi, Moscow and Istanbul.

Further roles in Los Angeles, San Francisco, Washington and Seattle are planned, as well as additional staff in the main London and New York newsrooms, enriching the title’s international footprint at a time when many news publishers around the world are cutting back.

Zach Leonard, Managing Director, Independent Digital News and Media, said: “The Independent is known and respected around the world for the quality of its journalism and the trust and authority it has earned through 31 years. As a fully digital publisher, our influence and reach have never been greater, with a loyal user and subscriber base and a total readership in excess of 100 million each month.

“This new chapter brings an opportunity to build on that heritage and increase our reach at a fascinating time of rapid change in the Middle East. We look forward to showcasing new ideas and provoking debate with new audiences across the region and beyond.”

The four new websites – independentarabia.com, independenturdu.com, independentturkish.com and independentpersian.com – will launch later this year. Social media accounts will be publicized as the services are launched. The Independent will continue to publish its own content, as it does now, in the English language.

By 2022, it is expected that two-thirds of the world’s population will be using smartphone technology. And much of this growth will take place outside of the more mature markets of the UK and Europe. For news publishers with a strong legacy and reputation for international reporting, this represents a huge opportunity.

Dr. Ghassan Alshibl, the Chairman of SRMG, said: “We deeply believe that SRMG, through this comprehensive partnership forged with The Independent, is growing the level of its international licensing businesses to a higher altitude. Our reach, with this multilingual project targeting hundreds of millions of readers around the world, will be farther, and our audiences will be enormously wider.

“As part of SRMG’s global business initiatives we began in 2006 with a number of the biggest publishers in the world, we have been demonstrating in all our partnerships, like today with IDNM, SRMG’s eagerness and commitment to grow and strengthen its content platforms to be distinctly competitive in the wider space of the global media industry based on the strong professional pillars of credibility, authenticity and knowledgeable authority of quality journalism.”