Egyptian anchor suspended for using “inappropriate language” on air in episode discussing rape

Egyptian anchor Mona Iraqi suspended for using “inappropriate language” on air in episode discussing rape. (Screenshot)
Updated 14 February 2018
0

Egyptian anchor suspended for using “inappropriate language” on air in episode discussing rape

CAIRO: Egypt’s Media Council decided to suspend TV anchor Mona Iraqi for using “inappropriate” language during an episode discussing rape.
The Media Council, a regulatory body established by Egyptian President Abdel Fattah el-Sisi in 2016, said it is has detected Iraqi’s “professional and ethical error on air” while addressing the topic of her episode.
The council said she “used inappropriate phrases that contradict ethical and professional values,” which prompted the decision that led to her suspension.
Hours prior to the decision, the channel airing Iraqi’s program launched an investigation into the host’s previous episodes of her show “Entebah” (meaning attention in Arabic).
The channel’s management said that the language used by Iraqi contradicts the channel’s regulations, which adheres to “good values and principles,” adding that they represent “the channel of the Egyptian family” since its launch 15 years ago.
“The Mehwar channel apologizes to the audience for the inappropriate words used by host Mona Iraqi,” it added in the statement.
Iraqi was sentenced to six months in prison in 2015 with a LE10,000 ($565) bail over charges of “defamation” and broadcasting false news over her controversial filming of a bathhouse raid in December 2014.
Although the verdict was canceled in January 2016, the anchor received backlash at the time for cooperating with police to raid the bathhouse, accusing the 26 men inside of “debauchery”, a blanket legal term for homosexual activity.


Saudi Arabia permanently revokes beIN Sports license

Updated 20 August 2018
0

Saudi Arabia permanently revokes beIN Sports license

  • The GAC accused the Qatari-owned channel of exploiting its dominant position in the run-up to the 2016 European Championships
  • In April last year, beIN Sports was hit with a fine of SR10,000 and ordered to stop its monopolizing practices

LONDON: Saudi Arabian authorities have permanently revoked the license of beIN Sports after accusing the Qatari-owned channel of illegal monopolizing practices.
The General Authority for Competition (GAC) released a statement revealing its decision and announcing it had also slapped beIN Sports with a SR10 million ($2.6 million) fine due to the alleged violations.
“The GAC clarified it has received many complaints from citizens and participants against beIN Sports since March 2016 for violating competition rules in the Kingdom of Saudi Arabia,” it said in a statement.
The GAC accused the Qatari-owned channel of exploiting its dominant position in the run-up to the 2016 European Championships, forcing fans wanting to watch the football tournament to subscribe to other channels, including non-sports ones.
In addition, football-hungry viewers were forced to renew their subscription to the main channels for an entire year as a condition to watch the Euros, even though their subscription should have covered the period during which the competition, won by Cristiano Ronaldo’s Portugal, took place.

 

In April last year, beIN Sports was hit with a fine of SR10,000 and ordered to stop the monopolizing practices.
“These are clear violations of the competition’s rules. The board of directors thus decided to take the appropriate measures to end these practices and the monopoly violations committed by BeIN,” the statement said at the time.
It is beIN’s failure to implement changes that has resulted in the complete revoking of its license. The channel appealed against the 2017 decision before the administrative court of the board of grievances in Riyadh. The administrative justice found the case of BeIN Sport against the GAC inadmissible.
As a result, the channel’s license was permanently revoked and it was hit with the mammoth fine.
The move is the latest in a long-running dispute between the Kingdom and the Qatari channel. Saudi authorities have accused beIN Sports of engaging in a media smear campaign against the country.
During the World Cup the channel was also accused of infringing broadcasting standards by “politicizing” coverage of the football tournament.
It led legal experts to claim that FIFA should launch an investigation into why the broadcaster brought politics into play during coverage of World Cup games.
The broadcaster was not immediately available for comment.

FACTOID

3.2bn – Number of people around the world who tuned in to watch the World Cup, according to FIFA – almost half the world’s population.