Egypt hands BBC protest note over report on alleged ‘forced disappearances’

SIS Chief Diaa Rashwan (R) hands BBC Cairo bureau chief Safaa Faisal an official protest note during a Cairo meeting (Photo courtesy of SIS)
Updated 07 March 2018
0

Egypt hands BBC protest note over report on alleged ‘forced disappearances’

CAIRO: Egypt’s State Information Service (SIS) handed the BBC Cairo bureau a protest note over its controversial report on alleged forced disappearances the report claimed were carried out by Egyptian authorities.

SIS chief Diaa Rashwan handed the BBC’s Cairo bureau chief Safaa Faisal the objection note reacting to the report, saying the body demands “an official apology” from the British broadcaster over the report.

The head of BBC Cairo bureau, Safaa Faisal, praised the dialogue taking place between SIS and BBC, vowing that the British news network would seriously study the notes sent by SIS, local newspaper reports said.

“The Shadow Over Egypt” was a BBC report published in February that claimed Egypt’s security apparatuses participated in the enforced disappearance of Egyptian citizens.

Zubeida Ibrahim, an Egyptian woman mentioned in the report as one of those “forcibly disappeared,” has appeared on Egyptian television to refute the BBC disappearance and torture claims.

The incident stirred wide controversy between the Egyptian state and the British network, with the SIS accusing BBC of fabricating the story.


Ministry of Media rejects UEFA’s ‘irresponsible accusations’ of BeoutQ being based in Saudi Arabia

Updated 23 June 2018
0

Ministry of Media rejects UEFA’s ‘irresponsible accusations’ of BeoutQ being based in Saudi Arabia

  • The Ministry of Media said it understands that BeoutQ’s set top boxes are available in many places, including Qatar and Eastern Europe. Moreover, UEFA’s irresponsible statement is contrary to what is occurring in the Kingdom of Saudi Arabia.
  • The Ministry of Media was informed that beIN Sports was the source of UEFA’s reckless allegation. beIN Sports is a subsidiary of the Al Jazeera Media Network (Al Jazeera). KSA banned Al Jazeera’s broadcasts in KSA, beginning in June 2017.

JEDDAH: The Ministry of Media says it has become aware of irresponsible accusations made in a UEFA press release regarding an entity known as BeoutQ. UEFA baselessly claims that BeoutQ “is based in Saudi Arabia.”

The Ministry of Media unequivocally rejects this claim. The Ministry of Media said it understands that BeoutQ’s set top boxes are available in many places, including Qatar and Eastern Europe. Moreover, UEFA’s irresponsible statement is contrary to what is occurring in the Kingdom of Saudi Arabia (KSA).

Through its Ministry of Commerce and Investment, KSA has relentlessly combatted BeoutQ’s activities within the country. For instance, the Ministry of Commerce has seized thousands of set-top boxes that would otherwise be used to violate intellectual property (IP) in KSA.

The Government of Saudi Arabia is and will remain devoted to protecting IP rights within the country. The Ministry of Media was informed that beIN Sports was the source of UEFA’s reckless allegation. beIN Sports is a subsidiary of the Al Jazeera Media Network (Al Jazeera). KSA banned Al Jazeera’s broadcasts in KSA, beginning in June 2017.

Al Jazeera is Qatar’s principal media arm for supporting terrorism and promoting instability in the region. Al Jazeera provides a media platform for terrorists to propagate their violent message. KSA has also banned broadcasts by beIN Sports in Saudi Arabia for the same reason.

Al Jazeera’s response to the ban was to escalate its campaign of defamation against KSA. While beIN Sports’s broadcasts, too, have long been used as vehicles for offensive anti-Saudi invective, beIN Sports has amplified its offensive propaganda during the World Cup 2018 — which is ironic because the World Cup is supposed to be a demonstration of how football can bring nations together in harmony.

During the World Cup, beIN has defamed the Saudi Football Federation, insulted Saudi Arabia and its fans and has politicized the World Cup platform in violation of all rules and codes of conduct. For these reasons Al Jazeera and its subsidiary beIN, will never broadcast in Saudi Arabia.

The Ministry of Media accordingly urges that responsible news organizations view the reckless press release by UEFA, as well as beIN Sports’ other unsubstantiated allegations, with suspicion.