Music fans mourn end of British magazine NME’s print edition

British music magazine NME will stop publishing its weekly print edition. (Screenshot)
Updated 07 March 2018
0

Music fans mourn end of British magazine NME’s print edition

LONDON: British music magazine NME, which helped mold musical tastes for several generations, will stop publishing its weekly print edition.
Publisher Time Inc. UK said Tuesday that it will be “focusing investment on further expanding NME’s digital audience.” The final weekly edition will appear Friday.
Founded in 1952 as New Musical Express, the magazine became essential reading for fans and a coveted platform for musicians through the eras of Beatlemania, prog-rock, punk, indie and more.
News of its print demise triggered a wave of nostalgia from fans and bands with many tweeting images of their favorite covers and the hashtag #RIPNME.
Singer-songwriter Billy Bragg tweeted: “When I first started out, my ambitions were to make an album, tour America and be on the cover of the New Musical Express.”


Saudi Royal Court adviser confirms tough stance on piracy amid row over Qatar’s World Cup broadcasts

Updated 22 June 2018
0

Saudi Royal Court adviser confirms tough stance on piracy amid row over Qatar’s World Cup broadcasts

  • In an interview with CNN, Saud Al-Qahtani commented on the allegations that Saudi Arabia has supported Beout Q, dismissing claims that it is Saudi Arabia’s responsibility to remove it from the Arabsat satellite.
  • The Royal Court adviser stressed the seriousness with which Saudi Arabia views the issue of piracy.

DUBAI: An adviser to Saudi Arabia’s Royal Court has underlined the Kingdom’s tough stance on piracy, following allegations that the country had supported a channel broadcasting World Cup games illegally.
The pirate channel, called “Beout Q,” has broadcast games for which the rights are held by Qatar’s BeIN Sports network, which is itself embroiled in a row over its coverage of the football tournament.
In an interview with CNN Arabic, Saudi Royal Court adviser Saud Al-Qahtani commented on the allegations that Saudi Arabia has supported Beout Q, dismissing claims that it is the Kingdom’s responsibility to remove it from the Arabsat satellite.
He told CNN: “First of all, who said that the ‘pirated’ broadcast is from Arabsat? And do we know even how the piracy was done? From my side, I have not read (anything) but accusations about the matter. Anyway, this is question that should be asked to Arabsat and not to me.”
He pointed out that Arabsat is affiliated with all members of the Arab League, and so questions over the Beout Q channel should not be addressed to Saudi Arabia alone.
The Royal Court adviser stressed the seriousness with which Saudi Arabia views the issue of piracy.
“The Kingdom respects the protection of intellectual rights and is committed to the international agreements in the context. It has also been known about the Kingdom how unforgiving it is about piracy,” he said.
“The piracy problem is an international one. There are many other states that took similar actions and confiscated piracy devices, like Kuwait and Oman. We cannot forget that there is a similar problem in several Asian and European countries as well. Above of all that, some videos show that Beout Q is diffused in Doha, even in public places.”
Regarding the Kingdom’s intention to launch a network of channels to compete with the Qatar-owned stations, Al-Qahtani said: “In Saudi Arabia, we do not take decisions based on reactions to what others do. Currently, what matters to us is for the broadcast rights of international sports competitions to be given fairly, ensuring that no state exploits the broadcast of games to pass political agendas on the account of Olympic protocols, as Qatar is currently doing.”
Al-Qahtani confirmed that Saudi Arabia is taking legal measures against the Qatar-owned BeIN Sports network for mixing sport with politics in its coverage of the ongoing football tournament.
Numerous comments by hosts and pundits aired on BeIN’s Arabic station prompted the Saudi Arabian Football Federation (SAFF) to complain to FIFA earlier this week, saying the Qatar-owned broadcaster was using the football tournament to spread political messages aimed at insulting Saudi Arabia and its leaders.
“The Qatari channel’s comments are a massive abuse against my country and the Saudi people,” Al-Qahtani told CNN Arabic.
“The Qatari monopoly has become a disaster to football fans. We are demanding an intervention to break the monopoly of BeIN Sports to avoid further aggravation.”
One BeIN commentator accused Riyadh of “selling the Palestinian cause,” while others called for an end of the diplomatic boycott of Qatar by the Anti-Terror Quartet — Saudi Arabia, the UAE, Egypt and Bahrain.
Experts in the field of sports media earlier confirmed to Arab News that BeIN’s World Cup commentary was a breach of the rules and that Saudi Arabia will have a “case” in the complaint filed to FIFA.
“The ball is in the court of FIFA,” Al-Qahtani told CNN.
“We also demand the activation of Olympics protocols forbidding (BeIN) to use sports to pass its political agenda, as this has provoked the great anger of Saudi citizens and their Arab brothers who did not want the political differences to break into the world of sports.”
Many famous Arab sports players, media presenters, intellectuals and lawyers have signed a petition to protest against BeIN’s politicization of World Cup coverage, urging FIFA President Gianni Infantino to investigate.
More than 115,000 people have signed the petition — available at www.sports4everyone.org — in the past few days.
The website presents several examples of BeIN’s politicization of sports during the 2018 World Cup, with many during the opening game between Russia and Saudi Arabia.
Comments made during that game have been referred to international law firms to take legal action against those involved.
The SAFF demanded FIFA take vigorous action against the Qatari government, which owns the beIN Sports channels.
BeIN holds the rights to broadcast the World Cup across the Middle East and North Africa, but its channels are not available in Saudi Arabia.
Al-Qahtani said that his tweets criticizing Doha’s policies are directed at the Qatari rulers, and not the Qatari people, whom he considers as “victims” of the regime.
In the interview with CNN, Al-Qahtani noted that the Saudi Ministry of Foreign Affairs was responsible for handling the Qatari issue, and that his statements are an expression of his own personal view.