Expert tests prove Arabsat not involved in illegal broadcasts of World Cup

The Saudi Arabian-based broadcaster has consistently denied accusations it allowed illegal broadcasts of the World Cup via pirate channel “BeoutQ”. (File/AFP)
Updated 16 July 2018
0

Expert tests prove Arabsat not involved in illegal broadcasts of World Cup

  • Multiple tests by experts confirm Arabsat frequencies were not used for illegal World Cup broadcasts
  • Arabsat’s CEO demands immediate retraction and apology from FIFA after research vindicates broadcaster

RIYADH: The Arab Satellite Communications Organization (Arabsat) this week told FIFA that an investigation performed by seven independent satellite communications experts has confirmed its satellite frequencies were not, and have not been used by an entity operating as “beoutQ” for illegal broadcasts of 2018 FIFA World Cup matches. 
The detailed letter to FIFA sent on Arabsat’s behalf summarized the evidence, which conclusively showed the falsity of FIFA’s claim that Arabsat had been “distributing” beoutQ’s pirate broadcasts.  “Arabsat has always been confident that our satellite network has not been used by beoutQ,” said Khalid Balkheyour, Arabsat’s CEO.  “Nevertheless, we undertook a very costly investigation to eliminate any doubts and to provide evidence to share with FIFA and the world.” 
Arabsat’s letter to FIFA detailed specific tests showing why FIFA’s claims that beoutQ was operating on specific Arabsat frequencies at specific times were wholly wrong.  The statement explained that, FIFA had claimed beoutQ was operating on Arabsat frequency 12341 MHz for several World Cup matches.  But tests conducted by several independent satellite communications experts showed that that frequency carried no video content at all at the very dates and times asserted by FIFA.   
Likewise, FIFA asserted that beoutQ broadcast different matches on Arabsat frequency 11996 MHz.  Again, Arabsat’s technical experts demonstrated that FIFA was wrong.  Arabsat’s experts showed that blocking the frequency had no effect on beoutQ’s pirate World Cup broadcasts, and that only legitimate broadcasts (including BBC, Sky News and CNBC) were available on that frequency – not beoutQ. 
Arabsat’s tests also showed that other satellite carriers might be carrying beoutQ’s pirate broadcasts.  “We received one set of test results in which our expert blocked all Arabsat frequencies,” Balkheyour said, “but beoutQ’s World Cup broadcasts continued.”  This strongly suggests that beoutQ used a different, non-Arabsat satellite to broadcast the offending content. 
“Arabsat is entirely vindicated in its decision to undertake its comprehensive investigation before taking the drastic step of shutting down satellite transponders – as FIFA had demanded,” added Balkheyour.   
The statement added that the experts’ findings had deepened Arabsat’s conviction that beIN Sports, a subsidiary of Al Jazeera, was behind allegations that Arabsat satellites had been used by beoutQ.  Arabsat believes that beIN Sports contrived the allegations as part of a smear campaign to deflect attention away from its technological inability to prevent beoutQ’s piracy.
Arabsat has demanded that FIFA immediately issue a public retraction of and apology for its claims that Arabsat was somehow complicit or did not do enough to stop beoutQ.  “Arabsat has been deeply offended and harmed by beIN’s and FIFA’s attacks,” Balkheyour said.  “Now that FIFA has been proven wrong, it should apologize for making such offensive statements.”


Asian Cup Media Committee hits out at BeIN Sports presenter over political comments

Updated 17 January 2019
0

Asian Cup Media Committee hits out at BeIN Sports presenter over political comments

  • BeIN Sports presenter denounced for talking about politics during the Iran-Iraq clash.
  • Asian Cup Media Committee call on AFC to take appropriate action to separate politics from sports.

LONDON: The Asian Cup Media Committee has denounced the behavior of a beIN Sports presenter during Wednesday’s Group D clash between Iraq and Iran for bringing politics into sports while also commenting on Thursday’s Saudi Arabia-Qatar encounter.
Mentioning politics while broadcasting is against FIFA’s laws and regulations as well as the governing principles of the International Olympic Committee that prohibit misuse of sports for political purposes, the committee said.
The Committee disputed the presenter’s claims on the alleged absence of Qatari fans during the championship, citing the Qatari media delegation’s statements to AFP that the Qatari official delegation did not encounter any problems or obstacles during the championship.
In addition to that the committee also cited the Asian Football Confederation’s statements that showed up the Qatari channel presenter’s allegations of on the absence of Qatari fans as false.
The Committee affirmed that all efforts were being made during the championship to ensure the smooth attendance of fans supporting their national teams at the tournament taking place across the UAE.
The Committee called on the AFC to take appropriate action to separate politics from sports, affirming that it reserved the right to take all necessary legal action in collaboration with authorities concerned against the channel and its presenter.