Journalist critical of Philippines’ Duterte pays bail

Maria Ressa’s (pictured) Rappler has been hit by a string of government efforts to shut it down since the site took a critical tone on Duterte. (File/AFP)
Updated 03 December 2018
0

Journalist critical of Philippines’ Duterte pays bail

  • Maria Ressa’s Rappler has been hit by a string of government efforts to shut it down
  • Ressa surrendered to a Manila court on Monday, posted the equivalent of $1,100

MANILA: The journalist who leads a news site that has battled Philippine President Rodrigo Duterte paid a cash bail Monday on a tax fraud charge she says is an effort to intimidate the publication.
Maria Ressa’s Rappler has been hit by a string of government efforts to shut it down since the site took a critical tone on Duterte, in particular his internationally condemned drug war that has killed thousands.
Ressa surrendered to a Manila court on Monday, posted the equivalent of $1,100 and was ordered to return Friday for arraignment on charges that Rappler provided false information to tax authorities.
“They (the charges) are politically motivated and... they are manufactured,” she told journalists outside court. “Rappler pays the right taxes.”
Campaigners condemned the charge, which is one of several tax fraud cases the government filed against Rappler and Ressa last week while she was out of the country.
The charges are “part of the Duterte administration’s campaign to harass, threaten and intimidate critics,” said Human Rights Watch Philippines researcher Carlos Conde.
“The attacks on Rappler are consistent with the way the Duterte administration has treated other ‘drug war’ critics,” he said.
Duterte bristles at criticism of his signature campaign to rid the nation of drugs, which police say has killed nearly 5,000 alleged dealers and users who resisted arrest.
Some of the crackdown’s highest profile critics have wound up behind bars, including Senator Leila de Lima, who is jailed on drug charges she insists were fabricated to silence her.
The government accuses Rappler Holdings Corp., Ressa and the site’s accountant of failing to pay taxes on 2015 bond sales that it alleges netted gains of 162.5 million pesos ($3 million).
The bonds, called Philippine Depositary Receipts, are at the heart of a case that led the Philippines’ corporate watchdog to void the news site’s corporate license in January.
Duterte has also attacked other media outfits that criticize him, including top newspaper, The Philippine Daily Inquirer and major broadcaster ABS-CBN, threatening to also go after their owners over alleged unpaid taxes.
The government said the charges were the consequence of wrongdoing, not retribution. “You violate tax laws, then you will be prosecuted,” Duterte’s spokesman Salvador Panelo told reporters.


Hamas media facing financial meltdown

Updated 15 min 58 sec ago
0

Hamas media facing financial meltdown

  • Beirut-based Al-Quds TV faces corruption claims after closure warning
  • The channel has been experiencing a financial crisis for the past three years

GAZA CITY: The announcement by Palestinian television channel Al-Quds TV that it will stop broadcasting by the end of February if it does not receive desperately needed funding highlights the financial crisis facing Hamas’ media institutions.

Imad Ifranji, Al-Quds TV’s director, said on Tuesday that if funds failed to arrive by the end of this month, “it is inevitable that the channel will shut down.” 

The Beirut-based channel’s Gaza office has been unable to cover its costs for the past four months and 50 employees have not received salaries for almost a year.

Al-Quds TV had 350 staff when it was launched in 2008, but now has only 150.

The channel has been experiencing a financial crisis for the past three years, despite cutting costs and reducing staff, Ifranji said.

Hamas began building its media “empire” following its victory in the 2006 elections and the imposition of absolute control over the Gaza Strip in mid-2007.

The fundamentalist organization enjoyed years of financial prosperity thanks to Iranian support, internal fees and taxes, and the use of smuggling tunnels across the border between the Gaza Strip and Egypt.

Hamas’ financial crisis began with the decline of Iranian support in 2012 and escalated after the Egyptian Army overthrew Muslim Brotherhood President Mohammed Mursi in 2013, leading to growing tension tension between the group and Egypt.

Its extensive media network has also faced claims of corruption and mismanagement by current employees and former staff members.

A few months ago, Al-Quds TV was forced to lay off dozens of employees. The channel’s debts are believed to run into millions of dollars.

The Palestinian Information Center website, the oldest and largest Hamas news site in seven languages, closed its office in the Gaza Strip.

A senior employee of a Hamas media organization in Gaza, who declined to be named, said that websites affiliated with the Izz Al-Din Al-Qassam Brigades, the military wing of Hamas, were also facing a financial crisis.

Some, such as the “8 o’clock” website were threatened with closure.

Saber Halima, an employee at Al-Quds TV’s Beirut headquarters, criticized the management of the channel, accusing senior employees of corruption and mismanagement. In a video posted on his Facebook page, Halima described the management’s treatment of employees during the crisis as “despicable and humiliating.”

Al-Aqsa TV, which broadcasts from Gaza, announced on Dec. 19 that it would stop broadcasting because of a lack of funding.

However, Wissam Afifah, the channel’s director general, told Arab News that it would continue to broadcast after paying its debts to the satellite channel Noorsat, estimated at $220,000.

Al-Aqsa TV, which is broadcasting from temporary offices after Israel bombed its main headquarters in Gaza in November, is required to pay a similar amount to the satellite to continue operating.

The channel’s management said it is unlikely the destroyed headquarters will be rebuilt with losses estimated at about $4 million. An employee of Al-Aqsa TV told Arab News that about 200 staff had not received full pay for more than a year.

The employee’s monthly salary was estimated at $800. He had received only $550 in the past four months — $400 two months ago and $150 a few days ago.

Yahya Sinwar, Hamas’ chief in Gaza, said the organization was considering closing small media institutions and merging other institutions to ease the financial crisis.

Analysts say the continuing Israeli and Palestinian National Authority restrictions on Gaza will only intensify the problems facing Hamas.

Hossam Al-Dajni, an academic close to Hamas, said: “The main reason behind the financial crisis is the developments in the region, such as Iraq, Syria and Yemen, and US pressure on Iran with regard to its nuclear program.”