Egypt wants CBS to drop El-Sisi interview on Israel cooperation: network

(AFP)
Updated 04 January 2019
0

Egypt wants CBS to drop El-Sisi interview on Israel cooperation: network

  • Egypt has been battling an insurgency in the northern Sinai Peninsula for years
  • Violence intensified following the overthrow of president Muhammad Mursi by the army then headed by El-Sisi in 2013

WASHINGTON: Egypt has asked CBS not to air an interview with President Abdel Fattah El-Sisi in which he discussed cooperation with Israel in the fight against Sinai extremists, the US network said.
The network said on its website Thursday that El-Sisi — a former army chief and defense minister — made the remarks in a taped interview due to air for its 60 Minutes program on Sunday.
“Egyptian President Abdel Fattah El-Sisi sat down with Scott Pelley to make news on 60 Minutes and did when he confirmed his military was working with Israel against terrorists in North Sinai,” CBS said.
Asked if this cooperation was the closest ever between the former enemies, El-Sisi said, “That is correct... We have a wide range of cooperation with the Israelis,” according to the CBS website.
Afterwards, the Egyptian ambassador to the United States contacted the 60 Minutes team to tell them “the interview could not be aired,” the network said.
CBS said it would go ahead regardless on Sunday and air “the interview Egypt’s government doesn’t want on TV.”
Egypt has been battling an insurgency in the northern Sinai Peninsula for years. Violence intensified following the overthrow of president Muhammad Mursi by the army then headed by El-Sisi in 2013.
In February, the security forces launched a major operation aimed at wiping out the local affiliate of Daesh which has been spearheading the insurgency in the Sinai.
The same month, Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu said his country would do “whatever is necessary to defend ourselves” after the New York Times reported that Israeli aircraft had carried out dozens of cross-border strikes against terrorists in the Sinai.
The Egyptians are battling an estimated 1,000 Daesh-affiliated extremists and are letting Israel attack them from the air, CBS said.
Egypt and Jordan are the only two Arab countries to have signed peace treaties with Israel, but relations remain sensitive due to hostility toward the Jewish state among their populations.
CBS posted on its website an excerpt of the interview in which El-Sisi is asked how many “political prisoners” Egypt is holding.
The Egyptian president, speaking in Arabic, replies: “We don’t have any political prisoners or prisoners of opinion. We are trying to stand against extremists who impose their ideology on the people.”
He also dismissed a report by Human Rights Watch that said Egyptian authorities “have arrested or charged probably at least 60,000 people” since the 2013 military coup that ousted Mursi.
“I don’t know where they got that figure. I said there are no political prisoners in Egypt.”
El-Sisi came to power in 2014, a year after he overthrew Mursi following mass protests against the Muslim Brotherhood leader’s rule.
Human rights groups say the former defense chief has since installed a repressive and authoritarian regime.


Al Jazeera Arabic’s long history of anti-Semitism

Updated 21 May 2019
0

Al Jazeera Arabic’s long history of anti-Semitism

  • Experts: Chairman Hamad bin Thamer to blame as Qatari network comes under fire over ‘Holocaust denial’ video

LONDON: Al Jazeera came under renewed fire last weekend following the airing of a video branded as “Holocaust denial” on Arabic youth channel AJ+, which claimed that Jews exaggerated the scale of the genocide to help establish Israel.
This, however, is not the only incident in which the Qatari-owned news network was seen as being anti-Semitic and promoting such rhetoric. It has, time and again, proven to be a platform for preachers of hate, war and extremism.
Experts told Arab News that hate speech has been the cornerstone of Al Jazeera since its inception, saying the two employees fired for the recent AJ+ Arabic video were mere scapegoats.
If anyone is to blame, experts said, it is the long-term chairman of the Al Jazeera network, Qatari royal Hamad bin Thamer Al-Thani.
“If someone deserves the punishment, it would be him because of the channel’s history under his management,” said veteran journalist Abdellatif El-Menawy, who was until 2011 the head of news at Egypt’s national broadcaster.
El-Menawy said what happened at AJ+ is not surprising given that Al Jazeera’s reputation and history are “based on stirring hatred among people.”

------

RELATED: Qatari network Al Jazeera slammed over ‘Holocaust denial’ film

------

He added: “Proof of this is when the channel adopted, at a stage in its history, Osama bin Laden and his extremist speech that divided the world. There are also advocates of terrorism and discrimination who had TV programs for years, such as Yusuf Al-Qaradawi (who calls) for hatred of the other.”
Meanwhile, Al Jazeera English’s former international bureau chief, Mohamed Fahmy, told Arab News that the network’s editorial policy is “just as duplicit(ous) as the foreign policy of the Qatari government, which funds and drives the force of the daily coverage” of the channel. “One day they’re praising the Jewish community on their English-language channel directed at Western viewers, and the next day they’re promoting hate speech against the Jews on their Arabic channels, and allowing preachers like Qatar-based Yusuf Al-Qaradawi to endorse the killing of innocent women and children on Al Jazeera Arabic just because they’re Jews.”
Through his Al Jazeera program “Sharia and Life,” Egyptian cleric Al-Qaradawi issued religious edicts calling for the killing of Jews.
“Take the treacherous Jewish aggressors … They’ve spread too much tyranny and corruption on Earth. Oh God, take this Jewish Zionist band of aggressors and don’t spare a single one of them. Oh God, count their numbers, slay them one by one and spare none,” he said in a Jan. 9, 2009, sermon aired on Al Jazeera Arabic. In another sermon aired on Jan. 29 and 30 that same year, Al-Qaradawi said: “Throughout history, God has imposed upon them (Jews) people who would punish them for their corruption. The last punishment was that of Hitler. What he did to them — even though they exaggerate this issue — he managed to put a limit to what they were doing. This was a divine punishment for them. Next time, God willing, it will be done at the hands of the faithful believers.”
Fahmy is engaged in an ongoing lawsuit against the network for negligence, and he is not the only one to have taken legal action. Shannon High-Bassalik, Al Jazeera America’s former senior vice president for programming and documentaries, sued the defunct US network and its former CEO Ehab Al-Shihabi for violating her civil rights and breaching her contract.

------

BIO

Name

Hamad bin Thamer Al-Thani

Role 

Chairman of Al Jazeera Media Network since 1994

Government ties 

Cousin of former Emir Hamad bin Khalifa Al-Thani

Controversies 

Under Hamad bin Thamer’s tenure, Al Jazeera was seen as sympathetic to the Muslim Brotherhood and imprisoned former Egyptian President Mohammed Al-Mursi. Al Jazeera’s program “Sharia and Life,” with Yusuf Al-Qaradawi, was widely criticized for inciting hatred and anti-Semitism. Al Jazeera also aired “exclusive” Osama bin Laden tapes.

------

In one clause of the lawsuit, High-Bassalik said: “As ratings failed to live up to the expectations of management, Al Jazeera openly decided to abandon all pretense of neutrality in favor of putting the Arabic viewpoint front and center, openly demanding that programs be aired that criticized countries such as America, Israel and Egypt.”
Employees made inflammatory statements such as “Israelis are like Hitler,” and “anyone who supports Israel should die a fiery death,” the lawsuit claimed. “Rather than discipline these offending employees, the Company brazenly demonstrated its true feelings by terminating the employment of individuals who dared stand up to complain about such blatant discrimination, especially coming from an ostensibly unbiased news organization.”
While there are many examples that give a sense of the anti-Semitic rhetoric that flows through the network’s airwaves, its most recent video led to the suspension of two journalists, with the network’s top bosses washing their hands of the case.
“The video content and accompanying posts were swiftly deleted by AJ+ senior management from all AJ+ pages and accounts on social media, as it contravened the Network’s editorial standards,” a company statement said.
But El-Menawy said: “The decision to stop and punish those who participated in such a documentary is a bluff.” Al Jazeera representatives did not respond when asked by Arab News whether action would be taken against other employees at the network.
US Embassy cables acquired by UK newspaper The Guardian in 2009 prove just how interconnected the Qatari government and Al Jazeera are.
“Al Jazeera, the most watched satellite television station in the Middle East, is heavily subsidized by the Qatari government and has proved itself a useful tool for the station’s political masters … Despite (the government of Qatar’s) protestations to the contrary, Al Jazeera remains one of Qatar’s most valuable political and diplomatic tools,” the cable read.
Fahmy, who is now CEO of the Canada-based Investigative Journal, said: “Unfortunately, it’s a network that’s nothing more than an extension of Qatari intelligence. It’s not a conclusion based only on the content it airs, but mostly on the malicious news-gathering process and irregular and illegal practices behind the scenes, with individuals and terrorist groups — a process that can in no way be affiliated with the noble craft of journalism.”