Al-Jazeera partners with Bloomberg to expand business coverage

Al-Jazeera will be able to publish selected content from Bloomberg. (Shutterstock)
Updated 11 February 2019
0

Al-Jazeera partners with Bloomberg to expand business coverage

  • Bloomberg terminal subscribers will have access to content posted by Al-Jazeera
  • AP and Bloomberg LP announced a sales partnership in some regions to expand their client base

Qatar’s Al-Jazeera Media Network said on Monday it would partner with Bloomberg Media Distribution as part of a content license agreement to expand its global business news coverage.
Select Bloomberg content like digital video and charts will run on Al-Jazeera’s English-language digital properties, the company said. Al-Jazeera’s content will also be available to Bloomberg terminal subscribers.
The Associated Press and Bloomberg LP had in October announced a sales partnership in Europe, Middle East and Africa region and Asia to expand their media client base.
Bloomberg competes with Reuters, the news division of Thomson Reuters Corp, in supplying news to media outlets.


Hamas media facing financial meltdown

Updated 20 February 2019
0

Hamas media facing financial meltdown

  • Beirut-based Al-Quds TV faces corruption claims after closure warning
  • The channel has been experiencing a financial crisis for the past three years

GAZA CITY: The announcement by Palestinian television channel Al-Quds TV that it will stop broadcasting by the end of February if it does not receive desperately needed funding highlights the financial crisis facing Hamas’ media institutions.

Imad Ifranji, Al-Quds TV’s director, said on Tuesday that if funds failed to arrive by the end of this month, “it is inevitable that the channel will shut down.” 

The Beirut-based channel’s Gaza office has been unable to cover its costs for the past four months and 50 employees have not received salaries for almost a year.

Al-Quds TV had 350 staff when it was launched in 2008, but now has only 150.

The channel has been experiencing a financial crisis for the past three years, despite cutting costs and reducing staff, Ifranji said.

Hamas began building its media “empire” following its victory in the 2006 elections and the imposition of absolute control over the Gaza Strip in mid-2007.

The fundamentalist organization enjoyed years of financial prosperity thanks to Iranian support, internal fees and taxes, and the use of smuggling tunnels across the border between the Gaza Strip and Egypt.

Hamas’ financial crisis began with the decline of Iranian support in 2012 and escalated after the Egyptian Army overthrew Muslim Brotherhood President Mohammed Mursi in 2013, leading to growing tension tension between the group and Egypt.

Its extensive media network has also faced claims of corruption and mismanagement by current employees and former staff members.

A few months ago, Al-Quds TV was forced to lay off dozens of employees. The channel’s debts are believed to run into millions of dollars.

The Palestinian Information Center website, the oldest and largest Hamas news site in seven languages, closed its office in the Gaza Strip.

A senior employee of a Hamas media organization in Gaza, who declined to be named, said that websites affiliated with the Izz Al-Din Al-Qassam Brigades, the military wing of Hamas, were also facing a financial crisis.

Some, such as the “8 o’clock” website were threatened with closure.

Saber Halima, an employee at Al-Quds TV’s Beirut headquarters, criticized the management of the channel, accusing senior employees of corruption and mismanagement. In a video posted on his Facebook page, Halima described the management’s treatment of employees during the crisis as “despicable and humiliating.”

Al-Aqsa TV, which broadcasts from Gaza, announced on Dec. 19 that it would stop broadcasting because of a lack of funding.

However, Wissam Afifah, the channel’s director general, told Arab News that it would continue to broadcast after paying its debts to the satellite channel Noorsat, estimated at $220,000.

Al-Aqsa TV, which is broadcasting from temporary offices after Israel bombed its main headquarters in Gaza in November, is required to pay a similar amount to the satellite to continue operating.

The channel’s management said it is unlikely the destroyed headquarters will be rebuilt with losses estimated at about $4 million. An employee of Al-Aqsa TV told Arab News that about 200 staff had not received full pay for more than a year.

The employee’s monthly salary was estimated at $800. He had received only $550 in the past four months — $400 two months ago and $150 a few days ago.

Yahya Sinwar, Hamas’ chief in Gaza, said the organization was considering closing small media institutions and merging other institutions to ease the financial crisis.

Analysts say the continuing Israeli and Palestinian National Authority restrictions on Gaza will only intensify the problems facing Hamas.

Hossam Al-Dajni, an academic close to Hamas, said: “The main reason behind the financial crisis is the developments in the region, such as Iraq, Syria and Yemen, and US pressure on Iran with regard to its nuclear program.”