Fake News Watch: Reports of a theft have been greatly exaggerated…

The Kuwait City skyline. The Kuwaiti Health Ministry said that it will take all the necessary measures to track down those who promoted an incident of fake news. (Reuters)
Updated 23 April 2019
0

Fake News Watch: Reports of a theft have been greatly exaggerated…

  • The Kuwaiti Health Ministry has denied reports circulated on social media claiming that the human organs of a dead Egyptian resident had been stolen
  • The Egyptian Ministry for Immigration has denied rumors claiming that Egyptians living abroad were allowed to vote online in a referendum on constitutional amendments

1. Kuwait denies “human organs theft” rumors on social media
The Kuwaiti Health Ministry has denied reports circulated on social media claiming that the human organs of a dead Egyptian resident had been stolen.
The rumors claimed that the organs of an Egyptian resident were stolen from a mortuary at the Al Sabah medical area.
A press release issued by the ministry said that the reports were fake and baseless, adding that such rumors negatively reflect on the reputation of Kuwait’s health sector.
The ministry said that it will take all the necessary measures to track down those who promoted the fake news.

2. Egypt ministry puts record straight on expat vote
The Egyptian Ministry for Immigration has denied rumors claiming that Egyptians living abroad were allowed to vote online in a referendum on constitutional amendments.
Social media users had earlier debated whether the vote for Egyptians abroad can be cast electronically. In a statement, the ministry cited the National Electoral Commission as saying there would be no such electronic vote on the constitutional amendments.


Journalists quit Russia’s leading business daily over report

A photo taken on May 20, 2019, shows Kommersant daily newspaper issues. (AFP)
Updated 21 May 2019
0

Journalists quit Russia’s leading business daily over report

  • Matviyenko and other officials denied the report

MOSCOW: Leading journalists at Russia’s main business daily newspaper say they have been forced to quit over an article that predicted the resignation of the speaker of the country’s upper house of parliament.
Kommersant’s Maxim Ivanov and Ivan Safronov said on Facebook Monday that they were forced to step down because the newspaper’s owner, billionaire Alisher Usmanov, was unhappy with the article published last month.
The publication’s deputy editor, Gleb Cherkasov, said he and 10 other Kommersant journalists will quit in protest.
A spokesperson for Usmanov said he is not involved in hiring or firing decisions and dismissed suggestions he was involved in this case.
“In the case of the two Kommersant journalists, Alisher Usmanov played no role and found out about their dismissal from media reports,” the spokesperson said.
In their article, Ivanov and Safronov predicted that upper house speaker Valentina Matviyenko would resign soon and be replaced by Sergei Naryshkin, the head of the SVR foreign intelligence service.
Matviyenko and other officials denied the report.