Turkey blocks NBA games featuring Erdogan-critic player

Kanter, a member of exiled cleric Fethullah Gulen’s movement, is a vocal critic of Turkish President Recep Tayyip Erdogan. (File/AFP)
Updated 19 May 2019
0

Turkey blocks NBA games featuring Erdogan-critic player

  • Turkey’s broadcasters have ignored Kanter’s games since he was indicted last year by a Turkish court
  • Kanter, a member of exiled cleric Fethullah Gulen’s movement, is a vocal critic of Turkish President Recep Tayyip Erdogan

DUBAI: Turkish sports broadcaster, S Sport, has blocked the National Basketball Association’s (NBA) western conference finals between Portland Trail Blazers and Golden State Warriors from being screened due to the former’s center Enes Kanter.

“I can say clearly that we will not be broadcasting the Warriors-Blazers series,” S Sport commentator Omer Sarac told Reuters. “Furthermore, if Portland makes it to the finals, [that] will not be broadcast either… this situation is not about us, but it is what it is.”

Kanter, a member of exiled cleric Fethullah Gulen’s movement, is a vocal critic of Turkish President Recep Tayyip Erdogan. A warrant for his arrest has been issued by the Turkish government for alleged terrorism charges, and his passport was canceled in 2017.

“All these NBA fans, they want to watch the Western Conference finals, but they can’t all because of me. It’s funny and crazy. [The Turkish government] is afraid of an NBA player,” Kanter said in a phone interview with the Washington Post on Tuesday.

“I’m not a politician. It’s not my job, but everyone is so scared of Erdogan that I have to step up and speak out for freedom and human rights. It shows it’s a dictatorship in Turkey.”

Although Kanter is Turkey’s most successful basketball player ever, he is considered to be an “enemy of the country,” and Turkey’s broadcasters have ignored Kanter’s games since he was indicted last year by a Turkish court. 

In response, the NBA scrapped its contract with the local vendor running the Turkish Twitter account.

Basketball’s popularity is second only to soccer among Turkey’s 82 million people.

“It is mind-blowing that a conference final will not be broadcast in Turkey,” said Mete Aktas, a well-known Turkish NBA commentator and former chief editor of NBA Turkey magazine.

(With Reuters)


French court throws out Qatari-owned beIN Sports’ ‘unproven’ broadcast piracy claim against Arabsat

Updated 18 June 2019
0

French court throws out Qatari-owned beIN Sports’ ‘unproven’ broadcast piracy claim against Arabsat

  • The court rejected beIN’s allegations and demanded that beIN pay a fine of €6,000 to Arabsat’s adviser

LONDON: The Tribunal de Grande Instance de Paris has thrown out beIN Media group’s allegations against the Arab Satellite Communications Organisation — better known as Arabsat.

The French court rejected beIN’s allegations and demanded that beIN pay a fine of €6,000 to Arabsat’s adviser, and the prosecution costs of Arabsat amounting to €25,000.

Arabsat said it welcomed the ruling, which made clear there was no link between Arabsat and piracy.

The court said beIN had failed to demonstrate “clear illegal disruption or prove immediate risk of commercial damage.”

In a statement issued after the conclusion of the legal proceedings in Paris, the satellite company said that it respected the integrity of the French judiciary and was pleased with how skillfully and professionally the allegations of Qatar’s Al Jazeera subsidiary, beIN Sports, were addressed.

“The French judiciary’s ruling, rejecting beIN’s lawsuit and allegations against Arabsat, has proven beyond a shadow of a doubt our organization’s valid position from day one, despite beIN Sport’s attempts to cast doubt on that position; its media smear campaign; and its relentless attempts to push bogus and misleading claims,” Arabsat said in a statement following the ruling.

INNUMBERS

• €25,000 — beIN ordered to pay prosecution costs of Arabsat

• 500 — The number of TV channels Arabsat broadcasts

• 170 million — Arabsat audience in the Middle East and North Africa

• 1976 — year Arabsat was founded

It marks the latest legal chapter in a long running feud that has produced claim and counter claim.  In a press release issued on May 2, 2018 beIN accused Arabsat of “facilitation of satellite broadcasts by the notorious Saudi-based piracy network, cynically known as “beoutQ”.

Founded in 1976, Arabsat has grown to become the leading satellite services provider in the Arab world.

It broadcasts over 500 TV channels, 200 radio stations, pay-tv networks as well as HD channels to millions of homes across 80 countries.

It has an estimated audience of over 170 million viewers in the Middle East and North Africa.

Doha-based beIN was founded in 2014 and operates 60 channels in 43 countries.