Qatari network Al Jazeera slammed over ‘Holocaust denial’ film

Some social media users made comparisons between AJ+ content in Arabic, and its less extreme English output. (Twitter/Screenshot)
Updated 19 May 2019
0

Qatari network Al Jazeera slammed over ‘Holocaust denial’ film

  • Video on AJ+ Arabic channel claimed Israel was the genocide’s ‘greatest beneficiary’
  • Network suspends two journalists over ‘violation of editorial guidelines’

LONDON: Al Jazeera’s youth channel AJ+ Arabic has drawn widespread condemnation over a video that was branded “Holocaust denial” for claiming the Jews exaggerated the scale of the genocide to help establish Israel.
After widespread public anger, the Qatar-owned network was forced to delete the video, suspending two of its journalists over its broadcast.
The video in question, while not disputing the Holocaust took place, suggested the Jews had skewed facts about the genocide, and that Israel was the “biggest winner” from it.

“Denouncing the Holocaust is a moral obligation, but Israel is the biggest winner from the Holocaust,” the presenter said.
“And it uses the same Nazi justifications as a launching pad for the racial cleansing and annihilation of the Palestinians.”
Many took to Twitter in outrage about the video, with one commentator pointing out the difference between AJ+ in Arabic, and its English output.
Al Jazeera has long been accused of broadcasting extreme material in Arabic, but churning out seemingly more balanced material in English, aimed at a Western audience.

In a statement on Sunday, the network said it had suspended two journalists over “violation of its editorial guidelines.”
“The video content and accompanying posts were swiftly deleted by AJ+ senior management from all AJ+ pages and accounts on social media, as it contravened the Network’s editorial standards,” it said.
The network has also said a “mandatory bias training and awareness program” was required for its staff.

 


French court throws out Qatari-owned beIN Sports’ ‘unproven’ broadcast piracy claim against Arabsat

Updated 18 June 2019
0

French court throws out Qatari-owned beIN Sports’ ‘unproven’ broadcast piracy claim against Arabsat

  • The court rejected beIN’s allegations and demanded that beIN pay a fine of €6,000 to Arabsat’s adviser

LONDON: The Tribunal de Grande Instance de Paris has thrown out beIN Media group’s allegations against the Arab Satellite Communications Organisation — better known as Arabsat.

The French court rejected beIN’s allegations and demanded that beIN pay a fine of €6,000 to Arabsat’s adviser, and the prosecution costs of Arabsat amounting to €25,000.

Arabsat said it welcomed the ruling, which made clear there was no link between Arabsat and piracy.

The court said beIN had failed to demonstrate “clear illegal disruption or prove immediate risk of commercial damage.”

In a statement issued after the conclusion of the legal proceedings in Paris, the satellite company said that it respected the integrity of the French judiciary and was pleased with how skillfully and professionally the allegations of Qatar’s Al Jazeera subsidiary, beIN Sports, were addressed.

“The French judiciary’s ruling, rejecting beIN’s lawsuit and allegations against Arabsat, has proven beyond a shadow of a doubt our organization’s valid position from day one, despite beIN Sport’s attempts to cast doubt on that position; its media smear campaign; and its relentless attempts to push bogus and misleading claims,” Arabsat said in a statement following the ruling.

INNUMBERS

• €25,000 — beIN ordered to pay prosecution costs of Arabsat

• 500 — The number of TV channels Arabsat broadcasts

• 170 million — Arabsat audience in the Middle East and North Africa

• 1976 — year Arabsat was founded

It marks the latest legal chapter in a long running feud that has produced claim and counter claim.  In a press release issued on May 2, 2018 beIN accused Arabsat of “facilitation of satellite broadcasts by the notorious Saudi-based piracy network, cynically known as “beoutQ”.

Founded in 1976, Arabsat has grown to become the leading satellite services provider in the Arab world.

It broadcasts over 500 TV channels, 200 radio stations, pay-tv networks as well as HD channels to millions of homes across 80 countries.

It has an estimated audience of over 170 million viewers in the Middle East and North Africa.

Doha-based beIN was founded in 2014 and operates 60 channels in 43 countries.