Qatari media incites boycott of Bahrain’s Palestinian workshop, but ignores leaks about own regime attendance

A Twitter poll from senior Al Jazeera New channel anchor Jamal Rayyan asked “Do you support Saudi Arabia, UAE and Israel’s organization of an economic conference in Bahrain to finance the deal of the century and the liquidation of the Palestinian cause?” (Shutterstock)
Updated 26 May 2019
0

Qatari media incites boycott of Bahrain’s Palestinian workshop, but ignores leaks about own regime attendance

  • Experts predict that comments come as a result of Iranian and Qatari media propagating a negative view of the workshop, which is being falsely portrayed as an effort to force Palestinians to sell-away their right to a state
  • Dubbed “Peace for Prosperity,” the conference is expected to bring together leaders from several governments, civil society and the business sector

DUBAI: Qatari media has been upping the ante with articles and opinion pieces shedding negative light on the US-lead “Peace to Prosperity” economic workshop in Bahrain, which led to Palestinian officials to have a negative view of the summit and urge other Arab states of boycotting it.

“We call on the countries that have agreed to attend the Bahrain workshop to reevaluate their decision,” the secretary of the PLO’s executive committee, Saeb Erekat, told Arab News in an interview yesterday. 

Experts predict that comments come as a result of Iranian and Qatari media propagating a negative view of the workshop, which is being falsely portrayed as an effort to force Palestinians to sell-away their right to a state. 

“‘A two-day international Peace to Prosperity economic workshop in Bahrain undermines #Palestinians and their calls for sovereignty’” read a tweet from Qatar-owned English version of The New Arab, a newspaper based in London. 

Another tweet by the same news website read: “In-depth: ‘Palestinian political and religious leaders have slammed Jared Kushner’s so-called Deal of the Century Israel-Palestine peace plan, due to be revealed in part in a controversial Bahrain summit‘”

While a Twitter poll from senior Al Jazeera New channel anchor Jamal Rayyan asked “Do you support Saudi Arabia, UAE and Israel’s organization of an economic conference in Bahrain to finance the deal of the century and the liquidation of the Palestinian cause?”

The results showed 71 percent against while 29 percent for.

Also, articles from Middle East Eye and Middle East Monitor – both Qatari-backed and pro-Hamas and pro-Muslim Brotherhood – have exaggerated the ‘failings’ of the workshop in Manama.

But while Qatari media has aggressively pushed against the Bahain summit, Israel-based Haaretz has published an article claiming that Qatar plans to attend and participate in the conference, which takes place on June 25 and 26.

No reports of Qatar confirming or denying the Haaretz article were found by Arab News.

Dubbed “Peace for Prosperity,” the conference is expected to bring together leaders from several governments, civil society and the business sector.

Trump’s office said the conference was a “pivotal opportunity... to share ideas, discuss strategies, and galvanize support for potential economic investments and initiatives that could be made possible by a peace agreement.”

The Palestinians see this as offering financial rewards in exchange for accepting ongoing Israeli occupation.

“Attempts at promoting an economic normalization of the Israeli occupation of Palestine will be rejected,” Erekat said.

(With AFP)


French court throws out Qatari-owned beIN Sports’ ‘unproven’ broadcast piracy claim against Arabsat

Updated 18 June 2019
0

French court throws out Qatari-owned beIN Sports’ ‘unproven’ broadcast piracy claim against Arabsat

  • The court rejected beIN’s allegations and demanded that beIN pay a fine of €6,000 to Arabsat’s adviser

LONDON: The Tribunal de Grande Instance de Paris has thrown out beIN Media group’s allegations against the Arab Satellite Communications Organisation — better known as Arabsat.

The French court rejected beIN’s allegations and demanded that beIN pay a fine of €6,000 to Arabsat’s adviser, and the prosecution costs of Arabsat amounting to €25,000.

Arabsat said it welcomed the ruling, which made clear there was no link between Arabsat and piracy.

The court said beIN had failed to demonstrate “clear illegal disruption or prove immediate risk of commercial damage.”

In a statement issued after the conclusion of the legal proceedings in Paris, the satellite company said that it respected the integrity of the French judiciary and was pleased with how skillfully and professionally the allegations of Qatar’s Al Jazeera subsidiary, beIN Sports, were addressed.

“The French judiciary’s ruling, rejecting beIN’s lawsuit and allegations against Arabsat, has proven beyond a shadow of a doubt our organization’s valid position from day one, despite beIN Sport’s attempts to cast doubt on that position; its media smear campaign; and its relentless attempts to push bogus and misleading claims,” Arabsat said in a statement following the ruling.

INNUMBERS

• €25,000 — beIN ordered to pay prosecution costs of Arabsat

• 500 — The number of TV channels Arabsat broadcasts

• 170 million — Arabsat audience in the Middle East and North Africa

• 1976 — year Arabsat was founded

It marks the latest legal chapter in a long running feud that has produced claim and counter claim.  In a press release issued on May 2, 2018 beIN accused Arabsat of “facilitation of satellite broadcasts by the notorious Saudi-based piracy network, cynically known as “beoutQ”.

Founded in 1976, Arabsat has grown to become the leading satellite services provider in the Arab world.

It broadcasts over 500 TV channels, 200 radio stations, pay-tv networks as well as HD channels to millions of homes across 80 countries.

It has an estimated audience of over 170 million viewers in the Middle East and North Africa.

Doha-based beIN was founded in 2014 and operates 60 channels in 43 countries.