French court throws out Qatari-owned beIN Sports’ ‘unproven’ broadcast piracy claim against Arabsat

A French judiciary fined Qatari-funded beIN Sports and ordered it to pay legal costs over its attempts to link Arabsat with pirate broadcasts. (Reuters)
Updated 18 June 2019
0

French court throws out Qatari-owned beIN Sports’ ‘unproven’ broadcast piracy claim against Arabsat

  • The court rejected beIN’s allegations and demanded that beIN pay a fine of €6,000 to Arabsat’s adviser

LONDON: The Tribunal de Grande Instance de Paris has thrown out beIN Media group’s allegations against the Arab Satellite Communications Organisation — better known as Arabsat.

The French court rejected beIN’s allegations and demanded that beIN pay a fine of €6,000 to Arabsat’s adviser, and the prosecution costs of Arabsat amounting to €25,000.

Arabsat said it welcomed the ruling, which made clear there was no link between Arabsat and piracy.

The court said beIN had failed to demonstrate “clear illegal disruption or prove immediate risk of commercial damage.”

In a statement issued after the conclusion of the legal proceedings in Paris, the satellite company said that it respected the integrity of the French judiciary and was pleased with how skillfully and professionally the allegations of Qatar’s Al Jazeera subsidiary, beIN Sports, were addressed.

“The French judiciary’s ruling, rejecting beIN’s lawsuit and allegations against Arabsat, has proven beyond a shadow of a doubt our organization’s valid position from day one, despite beIN Sport’s attempts to cast doubt on that position; its media smear campaign; and its relentless attempts to push bogus and misleading claims,” Arabsat said in a statement following the ruling.

INNUMBERS

• €25,000 — beIN ordered to pay prosecution costs of Arabsat

• 500 — The number of TV channels Arabsat broadcasts

• 170 million — Arabsat audience in the Middle East and North Africa

• 1976 — year Arabsat was founded

It marks the latest legal chapter in a long running feud that has produced claim and counter claim.  In a press release issued on May 2, 2018 beIN accused Arabsat of “facilitation of satellite broadcasts by the notorious Saudi-based piracy network, cynically known as “beoutQ”.

Founded in 1976, Arabsat has grown to become the leading satellite services provider in the Arab world.

It broadcasts over 500 TV channels, 200 radio stations, pay-tv networks as well as HD channels to millions of homes across 80 countries.

It has an estimated audience of over 170 million viewers in the Middle East and North Africa.

Doha-based beIN was founded in 2014 and operates 60 channels in 43 countries.


Twitter blocks accounts of Iranian state media outlets

Updated 21 July 2019
0

Twitter blocks accounts of Iranian state media outlets

  • Twitter said the accounts harassed people linked to the Baha’i faith
  • The Baha’i faith is a religious minority that has long faced persecution in Iran

WASHINGTON: A day after Twitter suspended the accounts of several Iranian state media outlets, the social networking service said Saturday it acted after harassment of people linked to the Baha’i faith.
Amid soaring tensions in the region, heightened by Iran’s seizure on Friday of a British-flagged tanker, some of the affected media outlets had speculated that the suspensions were related to their coverage of the seizure.
But Twitter cited what it said was the coordinated and targeted harassment of people linked to the Baha’i faith, a religious minority that has long faced persecution in Iran.
It did not name the suspended accounts, and said it was continuing to investigate the matter.
“Account suspended. Twitter suspends accounts which violate the Twitter Rules,” read English-language messages on each of the Iranian media outlets’ accounts.
Mehr news agency, which is close to moderate conservatives in Iran, said its Farsi-language account appeared to have been blocked late Friday following its reports on the seizure of the tanker Stena Impero in the strategic Strait of Hormuz.
Iran’s Revolutionary Guard said it seized the Swedish-owned tanker for breaking “international maritime rules” in the strait, a chokepoint for around a third of the world’s sea-borne oil.
Mehr’s Farsi-language Twitter page was inaccessible on Saturday, along with those of the official IRNA news agency and the agency of the Young Journalists’ Club.
“Since last night and after seizure of a British tanker in the Strait of Hormuz the account of the Young Journalists’ Club and some other users have been suspended,” the YJC said on its website.
Mehr noted that its Mehr Diplomacy account, which publishes analysis and interviews on foreign policy, was also offline.
Another account taken down belonged to Ali Akbar Raefipoor, a hard-line public speaker.
None of the owners of the suspended accounts said they had been given any reason for the move by Twitter.
The micro-blogging platform is banned in Iran, but many officials still have accounts and people access them by using a virtual private network, or VPN, to bypass censorship.