Propaganda, lies and videos: Russian media and the Khan Sheikhun massacre

Syrians inspect the rubble of damaged buildings hit by airstrikes in the town of Khan Sheikhun in rebel-held Idlib, Syria.
Updated 17 April 2017

Propaganda, lies and videos: Russian media and the Khan Sheikhun massacre

BEIRUT: In his comments of the latest chemical bombardment in northern Syria, Russian President Vladimir Putin mocked what he descried as the “Western account” of what happened in Khan Sheikhun.
Referring to confirmations that civilians were targeted with chemical bombs by the regime of President Bashar Assad, the Russian president described this as no more than a “play.”
Putin’s statements are the latest propaganda pumped out by Russian media and allied media sources.
Beginning with the Russian military intervention in Syria in 2015, such propaganda and the Russian narrative has focused on the idea that all massacres are carried out by the “extremist” opposition, with no links made to the Syrian regime or Russian forces.
This propaganda reached an all-time high with the Khan Sheikhun massacre, both in terms of quantity and scope.
There is no mention of the testimonies of survivors, nor reports about Abdul Hamid Youssef, the Syrian father who lost his twin babies and 20 members of his family. There is also no mention of the documented history of massacres, bombings, and chemical attacks mentioned in international reports, the most recent of which was issued last month by Human Rights Watch.
There is only one story being amplified. Since 4 April, the day of the Khan Sheikhun attack that killed at least 87 civilians, including 31 children, Russian media, particularly Russia Today and Sputnik, have broadcast content almost daily that questions the root of the massacre or attributes the killing to the armed opposition.
For example, Russia Today posted reports attributed to Russian military analysts claiming that images of the town do not contain evidence of the use of live bombs containing chemical materials. It also carried an analytical piece about the timing of the bombing, and why such a bombing does not benefit Bashar Assad.
Of course, there was no mention about the identity of the “experts” cited, nor the evidence upon which they based their views.
Similarly, Sputnik broadcasted a report on one channel that claimed that the bases of the Syrian regime targeted by US missile strikes do not contain chemical materials. Again, there was no mention of evidence or documented analyzes; rather, just more pumping out of fake news.
The peak of news fabrication came in a broadcast by Sputnik, which claimed that the children who died in the Khan Sheikhun massacre were not killed by chemical weapons launched by the Syrian regime, but rather were killed by the civil defense volunteers known as the White Helmets.
The news was based on reports falsely attributed to Swedish doctors alleged to have said, according to a Russian site, that they “uncovered the deceit of the White Helmets.”
To trace back to the root of the story, Sputnik had published news on behalf of Veterans Today that was supposedly a translation of a report by the Swedish doctors.
Russian media, through Sputnik and Russia Today, spread the fake news extensively across all social media outlets and other media sources loyal to the Syrian regime, from Al-Alam to Al-Manar to Al-Maydan and other websites. All described the chemical massacre as an “act” produced by the White Helmets who, according to the Russian narrative, “did not rescue Syrian children but instead killed them in order to produce media images and videos that look more realistic.”
This series of fake reporting began with a lie that was circulated and republished to the extent that the original news got lost. Much of this propaganda in fact stems from one source, as it became evident that even sites that translated the news, such as the English site South Front are registered in Moscow.
The irony is that this fake news that has continued to spread, even after the Swedish organization attributed and linked to the report refuted it. In a published statement confirming that it analyzed some videos published the White Helmets, Swedish Doctors for Human Rights did not accuse them of killing children. In response to Russian allegations, it said “this rhetoric is inaccurate and does not represent our position on the mentioned case.”
Yet Russian media have insisted on exaggerating and distorting the false claims, rebroadcasting them in different formats on different sites loyal to Russian policy. All these outlets have continued to broadcast the build on the inaccurate version of the news, even after the organization issued its clarification.
Usually, a statement as clear as the one published by the Swedish organization and made available on its official website would end any debate around the issue. But this is not the case.
And this is an illustration of the extent to which Russian propaganda is based on spreading incorrect information, as it is quite easy to clarify or correct false news if there is the desire to.
However, the sites continue to publish the fake news, showing no interest in modifying the story. A Google search will show that the dissipation of this fake news is more than double that of real news attributed to the Swedish organization, but the statement of the organization only is evident and visible when visiting the official website or through some limited sites that broadcast the fake statement.
The White Helmets is one of the primary organizations that is being focused on and targeted by Russian and Syrian media, as well other media in a similar vein. This is because this organization, through its volunteers and videos that it broadcasts, has been able to reveal a lot of the crimes carried out by the Syrian regime and Russian air forces, thus making it the main target in the campaign attack.
When the documentary about the White Helmets won the Oscar several weeks ago, it was subject to criticism and doubt by the Russian and Syrian regimes and their media. Ultimately the stories of the organization’s volunteers allowed people around the world to feel the pain of the Syrian people and the heroism of these young volunteers in carrying out unimaginable rescue operations. Many of these volunteers paid the price with their lives, which is what makes the stories of the White Helmets among the most powerful of the Syrian War.
In reality, Russian media will not stop their attempts to label the White Helmets as propaganda for terrorism, which is the same rhetoric used by Bashar Assad in more than one interview and statement.
What is suspicious, however, is the faces that appear in these campaigns, such as that of Vanessa Beeley. She describes herself as an independent British journalist, but Google only displays her interviews with Russian or Syrian media.
According to Beeley, these White Helmets cannot be considered an independent organization because they represent the interests of Western countries that support Syrian opposition organizations. She claims it is strange that members of the White Helmets are always present in areas under the control of terrorists and organizations like Daesh or Al-Nusra Front, or loyal organizations. Of course, she fails to mention the truth that the civil defense is barred from working in regime areas.
Her Facebook page is also filled with images of her in Syria and in areas under the control of the regime. But in these images, she appears as though she is on a tourism trip. There are a number of pictures of Bashar Assad, as well as writings about her trips which essentially summarize the Syrian regime as a secular regime fighting terrorism and Western colonialism.
These examples presented are in essence are an attempt to undermine the humanity of victims of the massacre. Victims are used as collateral in a long propaganda film supervised by “terrorists” and the West, which has been repeated and broadcasting with the blessing of the Syrian regime.
However, the rise of Russian propaganda since the Kremlin began its military work is what gives these lies a more dangerous dimension. The enormous potential and vast financial investments in Russian propaganda has allowed it to spread so widely, in turn allowing such media to lift Russia out from darkness and propel its own interests.

Lebanese news agency boycotts politicians’ press conferences, including Hezbollah’s Nasrallah

Updated 07 August 2020

Lebanese news agency boycotts politicians’ press conferences, including Hezbollah’s Nasrallah

  • The Lebanese news agency LBCI has said it will no longer provide coverage of any politician’s press conference, including Hezbollah’s Secretary-General Hassan Nasrallah
  • “Let your accomplishments speak for you and don’t distract people with storytelling,” an LBCI presenter said

LONDON: The Lebanese news agency LBCI has said it will no longer provide coverage of any politician’s press conference, including Hezbollah’s Secretary-General Hassan Nasrallah, following Tuesday’s massive explosions.

“The Lebanese Broadcasting Corporation International decided that what comes after Aug. 4 is not like what came before,” a presenter announced on live television on Friday.

“Because after the earthquake is not the same as before, because your (Lebanese government) neglect and failure is one of the main reasons for what we have come to ... because after Aug. 4, we need actions and not words, achievements and not speeches.

“Let your accomplishments speak for you and don’t distract people with storytelling,” she said.

“Finally, we tell people: While you are waiting for the speeches of your leaders, there are mothers who are waiting for the return of their children from the rubble — the priority is for them, not for you.”

Many Lebanese welcomed LBCI’s announcement, with several taking to social media to praise the move — especially given that Nasrallah spoke at a press conference at 5:30 p.m. local time, his first address since the blasts.

“Not only Nasrallah, but all speeches, by all parties. They are nothing more than propaganda. They own their own propaganda bullhorns, so let them use those to address their sheep, rather than block the airwaves for the rest of us,” Raghda Azad, a policy adviser, told Arab News.

“Not that LBC is a model or anything, but all television outlets should stop unquestioning and uncritical reports of so-called leaders,” she added.

However, some doubt the move will not be followed by other stations.

“I think it would be great if they all do. But I think because many people care what he says, stations feel like they should oblige,” Aya Chamseddine, a Beirut-based researcher, told Arab News.

“Generally, people tend to — even if they loathe him — root themselves in front of TVs to watch and listen. His speeches are theatrics above all,” she said. “His narrative will be predictable. He will say they know more than anyone what it means to lose people. He’ll be insulting.”

A Lebanese media expert, who did not want to be named due to the sensitivity of the issue, disagrees with the move.

“CNN, even when it hates (US President) Trump, carries his speeches. Nasrallah is the biggest political player in the region; when he speaks people would want to listen because of his effect on politics and our daily lives,” he said.

“The issue is analyzing what he says later, and tearing it apart when it is false or stupid, like CNN does after every Trump speech or statement.”

The boycott comes three days after Beirut was rocked by two blasts when 2,700 tons of ammonium nitrate confiscated six years ago and left in a port storage hangar exploded.

The massive explosions left at least 140 people dead, over 5,000 injured and more than 300,000 homeless. Many say that government corruption and negligence are behind the explosion.