Fake news, phony facts: Some of the things the media got wrong on Khashoggi

Saudi journalist Jamal Khashoggi entering the Kingdom's embassy in Istanbul. (Screengrab)
Updated 16 October 2018

Fake news, phony facts: Some of the things the media got wrong on Khashoggi

RIYADH: An unknown fiancée; an Apple Watch with questionable powers; an incorrect birth date; and a photo of a “hit squad” member taken five years before the alleged murder.
Each of these factors should have been a red flag for global media in covering the disappearance of Saudi journalist Jamal Khashoggi. Yet many news outlets chose to ignore them — in a classic case of “not letting the facts get in the way of a good story.”
Since Khashoggi went missing on Oct. 2, the media has gone into overdrive, with the story making the top headlines across prominent outlets including The New York Times, the BBC and The Guardian.
Some alleged that Khashoggi, a critic of the Saudi government, was killed inside the Kingdom’s consulate in Istanbul — a claim strenuously denied by officials in KSA.

Rogue killers: Read US President Donald Trump’s latest comments on the disappearance of Saudi journalist Jamal Khashoggi


Yet as the official investigation continues, unconfirmed reports and phony facts have risen to the surface — with many making headlines in some otherwise reputed outlets.
Fourteen days after Khashoggi disappeared, Arab News looks at how the story played out in the international press — in an attempt to separate fact from fiction.
1. Apple Watch recordings of “torture and killing”
Turkey’s investigation into Khashoggi’s disappearance revealed recordings made on his Apple Watch purportedly indicating he was tortured and killed, the pro-government Daily Sabah reported on Saturday.
The newspaper claimed that Khashoggi had set his watch to record as he entered the Saudi consulate on Oct. 2, with claims that the audio clips of his “interrogation, torture and killing were audio recorded and sent to both his phone and to iCloud.”
The unverified claims were repeated by numerous news outlets, including Reuters. But others quickly dismissed them. As CNN pointed out, experts “dismissed claims that a recording of the alleged killing of Khashoggi may have been transmitted using his Apple Watch.”
The Saudi journalist was photographed in May speaking at the Al Sharq Forum wearing a third-generation Apple Watch.
The Daily Sabah had claimed that Khashoggi’s alleged assailants tried to unlock his Apple Watch with multiple password attempts, but could not do so, and in the end used his finger to try to unlock the device. Yet the Apple Watch does not have the same “touch ID” fingerprint technology as the iPhone and the iPad.
Another flaw is that the Apple Watch does not have a native recording function — and if Khashoggi used a third-party app, he would have had to be near his phone to transmit it, because the range of Bluetooth is limited. You can’t use an Apple Watch to connect to the Internet in Istanbul unless it is paired to a nearby iPhone.
2. The Saudi government spokesman … who wasn’t
Turki Al-Dakhil, general manager of the Al-Arabiya News Network, wrote an opinion article about Khashoggi’s disappearance. Yet his article was treated by several — including some Turkish and Qatari Twitter users — as a direct reflection of the Saudi government’s stance. However, this was denied by the Saudi government. Faisal bin Farhan, senior adviser at the Saudi Embassy in Washington, took to Twitter to encourage people against accepting Al-Dakhil as an official government source. “This article in no way reflects the thinking of the Saudi leadership,” he tweeted. Al-Dakhil later tweeted: “I have noticed that some people have linked my article to the #Saudi government’s official position, which is not true, it is only a personal opinion.”
3. The unknown fiancée
Most media reports refer to Khashoggi’s fiancée, Hatice (Khadija) Cengiz, who was reportedly waiting for him outside the consulate building. Yet Khadija was apparently unknown to Khashoggi’s family. Speaking to Al-Arabiya, his ex-wife Alaa Nassif said: “While Khadijah claims to be the fiance of Jamal, I have not heard of that name beforehand and neither has his family nor his son Abdullah, who was with him in Turkey for two weeks before his disappearance. If Khadijah was in Jamal’s life, I would be the first to know, but she was never in his life.”
4. The wrong birthday
The mysterious fiancée went on Twitter to exclaim that she was to hold a surprise birthday 60th celebration for Khashoggi — a claim widely repeated in the media. Yet Khashoggi’s Instagram account shows he celebrated his birthday with his family in March.
5. The Saudi “hit squad”
One picture of a Saudi national who was apparently among a 15-man “hit squad” who allegedly killed Khashoggi was widely circulated in the media. But it turned out the picture dates back to 2013. Emre Uslu, a Turkish former security chief, confirmed that the photo leaked to the press is old.
This “makes us question the intention of Turkish intel for leaking false information to the press. Is it because they hide something, i.e. their involvement in Jamal’s disappearance?” he said. The picture of one of the alleged hitmen “was taken in 2013,” not 2018, Uslu said.
On Thursday The New York Times admitted to not corroborating details about the alleged “hit squad.” The newspaper’s editor placed a note at the end of an article saying: “An earlier version of this article included details about several Saudis named by Turkish officials in the case that had not been independently corroborated by The New York Times. The details have been removed in this version.”
6. More uncorroborated reports
One report by BBC Arabic reported that a Turkish security source had said that there was an audio recording and photos showing that Khashoggi was killed inside the Saudi consulate in Turkey. Yet it has been claimed that BBC Arabic did not actually view the recordings to prove their legitimacy.
A BBC spokesperson, when contacted by Arab News, could not confirm whether the BBC had actually viewed the footage. “As reflected in BBC News Arabic’s coverage and by other international news outlets, Turkish sources close to the investigation have confirmed the existence of a recording of the killing,” a spokesperson told Arab News. “BBC News Arabic continues to cover this story in depth and includes a wide range of voices on the topic. As always we adhere to the BBC’s editorial standards in our reporting.”
Egyptian media analyst Abdellatif El-Menawy lamented the fact that many media organizations have “fallen into the trap of lack of credibility.”
“As a result of the political circumstances in the world and the sharp polarization of the world, Jamal’s case has become a tool in the ongoing political battle. Many media outlets have fallen into the trap of lack of credibility and lack of professionalism,” El-Menawy told Arab News.
“Many media turned into a weapon used in the battle of political differences.
“Many media outlets did not succeed in a professional test, and many names failed to maintain their professionalism.”


Facebook to apply state media labels on Russian, Chinese outlets

Updated 05 June 2020

Facebook to apply state media labels on Russian, Chinese outlets

  • Facebook will not label any US-based news organizations
  • Social media giant said even US government-run outlets have editorial independence

SAN FRANCISCO: Facebook will start labeling Russian, Chinese and other state-controlled media organizations, and later this summer will block any ads from such outlets that target US users, it said on Thursday.
The world’s biggest social network will apply the label to Russia’s Sputnik, Iran’s Press TV and China’s Xinhua News, according to a partial list Facebook provided. The company will apply the label to about 200 pages at the outset.
Facebook will not label any US-based news organizations, as it determined that even US government-run outlets have editorial independence, Nathaniel Gleicher, Facebook’s head of cybersecurity policy, said in an interview.
Facebook, which has acknowledged its failure to stop Russian use of its platforms to interfere in the 2016 US presidential election, has since stepped up its defenses and imposed greater transparency requirements for pages and ads on its platforms.
The company announced plans last year to create a state media label, but is introducing it amid criticism over its hands-off treatment of misleading and racially charged posts by US President Donald Trump.
The new measure comes just months ahead of the November US presidential election.
Under the move, Facebook will not use the label for media outlets affiliated with individual political figures or parties, which Gleicher said could push “boundaries that are very, very slippery.”
“What we want to do here is start with the most critical case,” he said.
Chinese foreign ministry spokesman Geng Shuang told reporters during a daily briefing in Beijing on Friday that social media companies should not selectively create obstacles for media agencies.
“We hope that the relevant social media platform can put aside the ideological bias and hold an open and accepting attitude toward each country’s media role,” he said.
Facebook is not the first company to take such action.
YouTube, owned by Alphabet Inc’s Google, in 2018 started identifying video channels that predominantly carry news items and are funded by governments. But critics charge YouTube has failed to label some state news outlets, allowing them to earn ad revenue from videos with misinformation and propaganda.
In a blog post, Facebook said its label would appear on pages globally, as well as on News Feed posts within the United States.
Facebook also said it would ban US-targeted ads from state-controlled entities “out of an abundance of caution” ahead of the November presidential election. Elsewhere, the ads will receive a label.