YouTube steers viewers to climate denial videos: nonprofit

New York-based Avaaz said it scrutinized results of Google-owned YouTube searches using the terms "global warming," "climate change," and "climate manipulation" to see what was offered by an "up next" feature and as suggestions. (AFP)
Short Url
Updated 16 January 2020

YouTube steers viewers to climate denial videos: nonprofit

  • Avaaz said it scrutinized results of YouTube searches using the terms “global warming,” “climate change,” and “climate manipulation” to see what was offered by an “up next” feature
  • 16 percent of the top 100 videos served up in relation to the term “global warming” contained misinformation, it said

SAN FRANCISCO: YouTube has driven millions of viewers to climate denial videos, a US activist group said Thursday as it called for stopping “free promotion of misinformation” at the platform.
New York-based Avaaz said it scrutinized results of Google-owned YouTube searches using the terms “global warming,” “climate change,” and “climate manipulation” to see what was offered by an “up next” feature and as suggestions.
In response to the report, YouTube said it downplays “borderline” video content while spotlighting authoritative sources and displaying information boxes on searches related to climate change and other topics.
The video sharing platform has remained firm that while it removes content violating its policies against hate, violence and scams, it does not censor ideas expressed in accordance with its rules.
“Our recommendations systems are not designed to filter or demote videos or channels based on specific perspectives,” YouTube said in response to an AFP inquiry.
The company added that it has “significantly invested in reducing recommendations of borderline content and harmful misinformation, and raising up authoritative voices.”
According to Avaaz, 16 percent of the top 100 videos served up in relation to the term “global warming” contained misinformation, with the top 10 of those averaging more than a million views each.
The portion of potentially misleading videos climbed to 21 percent for YouTube searches on the term “climate manipulation” but fell to eight percent for searches using the term “climate change,” according to Avaaz.
“This is not about free speech, this is about the free advertising,” Avaaz senior campaigner Julie Deruy said in a release.
“YouTube is giving factually inaccurate videos that risk confusing people about one of the biggest crises of our time.”
An AFP search at YouTube using the term “global warming” yielded a results page topped by a box containing a Wikipedia summary of the subject and a link to the page at the online encyclopedia.
A list of suggested videos on the topic was dominated by sources such as National Geographic, NASA, TED and major news organizations including CBS, PBS, Sky News, and AFP.
Last year, consumption on “channels” of authoritative news publishers at the platform grew by 60 percent, according to YouTube.
“We prioritize authoritative voices for millions of news and information queries, and surface information panels on topics prone to misinformation — including climate change — to provide users with context alongside their content,” YouTube said.
Avaaz called on YouTube to yank climate change misinformation videos from its recommendation formula completely, and make certain such content doesn’t make money from ads at the platform.
The nonprofit also wants YouTube to collaborate with fact-checkers and post correction notices on videos with false climate change information.
YouTube automatically placed ads on some of the videos containing misinformation regarding climate change, making money for the service and the content creators, according to Avaaz.
This could apply to news videos expressing rival sides of the climate change debate. YouTube works with advertisers and provides tools to opt-out of having their ads displayed with certain types of content, such as climate change discourse.
Avaaz said after seeing the YouTube response that the company’s rankings lacked transparency and “put a blackbox around their algorithm preventing researchers and investigators from seeing exactly what is happening inside.”
“The bottom line is that YouTube should not feature, suggest, promote, advertise or lead users to misinformation,” Deruy said.


Qatar’s BeIN chairman, two others indicted in bribery case

Updated 20 February 2020

Qatar’s BeIN chairman, two others indicted in bribery case

  • Former FIFA general secretary Jerome Valcke charged with accepting bribes, among others
  • Al-Khelaifi charged with inciting Valcke to commit aggravated criminal mismanagement

GENEVA: Paris Saint-Germain president Nasser Al-Khelaifi was charged Thursday by Swiss federal prosecutors in connection with a wider bribery investigation linked to World Cup television rights.

The office of Switzerland’s attorney general filed an indictment charging Al-Khelaifi with inciting former FIFA secretary general Jerome Valcke “to commit aggravated criminal mismanagement.”

The Qatari football and television executive, however, no longer faces an accusation of bribery. Following a three-year investigation, FIFA reached an “amicable agreement” with Al-Khelaifi last month, prosecutors said, to drop its criminal complaint relating to the awarding of 2026 and 2030 World Cup rights to Qatari broadcaster BeIN Sports.

Al-Khelaifi is the head of Doha-based BeIN Sports and also a member of the UEFA executive committee.

Al-Khelaifi was indicted for his alleged part in providing Valcke — who had influence over the awarding of World Cup rights until being removed from office in 2015 — with use of a luxury villa in Sardinia without paying rent valued at up to €1.8 million ($1.94 million).

Valcke was charged with accepting bribes, “several counts of aggravated criminal mismanagement … and falsification of documents.”

For the first time in the five-year investigation of FIFA business, Swiss prosecutors revealed that they believe Valcke received kickbacks totaling €1.25 million to steer World Cup rights toward favored broadcasters in Italy and Greece.

A third person who was not identified was charged with bribery over those payments and also for inciting Valcke to commit aggravated criminal mismanagement.

Al-Khelaifi was appointed to the UEFA executive committee, representing European football clubs, one year ago despite being implicated in the bribery case. He is also an influential board member of the European Club Association, which is seeking to drive reforms in the Champions League to favor elite clubs such as French champion PSG.

He denied wrongdoing after being questioned in 2017 and 2019 in connection with criminal proceedings opened three years ago.

Al-Khelaifi has also been implicated in a separate corruption investigation by French prosecutors that is linked to Qatar seeking hosting rights for the track and field world championships. Doha hosted the 2019 edition.