Facebook: Technical error caused vulgar translation of Chinese leader’s name

Myanmar State Counselor Aung San Suu Kyi, right, and Chinese President Xi Jinping signed dozens of agreements covering massive Beijing-backed infrastructure plans on Saturday, Jan. 18, 2020. (AP)
Short Url
Updated 19 January 2020

Facebook: Technical error caused vulgar translation of Chinese leader’s name

  • Error came to light on the second day of a visit by the president to the Southeast Asian country
  • Facebook system did not have President Xi Jinping’s name in its Burmese database and guessed at the translation

YANGON: Facebook on Saturday blamed a technical error for Chinese leader Xi Jinping’s name appearing in posts on its platform which was mistranslated into English from Burmese, apologizing for any offense caused.
The error came to light on the second day of a visit by the president to the Southeast Asian country, where Xi and state counsellor Aung San Suu Kyi signed dozens of agreements covering massive Beijing-backed infrastructure plans.
It was not clear how long the issue lasted but Google’s translation function did not show the same error.
“We fixed a technical issue that caused incorrect translations from Burmese to English on Facebook. This should not have happened and we are taking steps to ensure it doesn’t happen again. We sincerely apologize for the offense this has caused,” Facebook said in a statement.
The Facebook system did not have President Xi Jinping’s name in its Burmese database and guessed at the translation, the company said.
China’s foreign ministry declined comment.


Thailand suspends TV station over protests coverage

Updated 20 October 2020

Thailand suspends TV station over protests coverage

  • Thailand said on Monday that three other media organizations are under investigation
  • Protests have only gained momentum since the government announced a ban last Thursday and arrested dozens of protesters

BANGKOK: A Thai court on Tuesday ordered the suspension of an online TV station critical of the government, which has accused it of violating emergency measures aimed at ending three months of protests.
Voice TV had also been found to have breached the Computer Crime Act by uploading “false information,” digital ministry spokesman Putchapong Nodthaisong told reporters.
Thailand has drawn criticism from rights groups for banning demonstrations and the publication of news seen as damaging by the government as it tries to end the protests against Prime Minister Prayuth Chan-ocha and the powerful monarchy.
Rittikorn Mahakhachabhorn, Editor-in-Chief of Voice TV, said it would continue broadcasting until the court order arrived.
“We insist that we have been operating based on journalistic principles and we will continue our work presently,” he said.
Thailand said on Monday that three other media organizations are under investigation.
Voice TV is owned in part by the Shinawatra family of former prime minister Thaksin Shinawatra and his sister Yingluck, who was overthrown by Prayuth in a 2014 coup. Both fled Thailand to escape corruption cases they branded political.
Street protests since mid-July are the biggest challenge in decades to the monarchy under King Maha Vajiralongkorn and to Prayuth, who rejects accusations of engineering an election last year to keep power.
The demonstrations have been largely led by youths and students in contrast with a decade of street violence between supporters of Thaksin and conservative royalists before Prayuth seized power.
Protests have only gained momentum since the government announced a ban last Thursday and arrested dozens of protesters, including many of the main leaders.
A lawyer for two of them, Parit “Penguin” Chiwarak and Panusaya “Rung” Sithijirawattanakul, said they would be arrested again on Tuesday as soon as they had been freed on bail granted by a court over earlier charges related to the protests.
Prime Minister Prayuth has said he will not quit in the face of the protests.
His cabinet agreed on Tuesday to hold an emergency session of parliament next week about the crisis. Prayuth’s supporters hold a majority in the parliament, whose upper house was named entirely by his former junta.