Raff Publishing announces license agreement with Disney

Raff Publishing announces license agreement with Disney
Raff Publishing will release 92 Disney stories in the Middle East and North Africa region. (Supplied)
Short Url
Updated 06 October 2023
Follow

Raff Publishing announces license agreement with Disney

Raff Publishing announces license agreement with Disney
  • Deal will see release of book titles to help make children’s literature in Arabic more accessible

DUBAI: Raff Publishing, a book publisher part of the Saudi Research and Media Group, has announced a comprehensive license agreement with Disney.

Raff Publishing will release 92 Disney stories in the Middle East and North Africa region — in countries such as Saudi Arabia, the UAE, Egypt, Qatar, Bahrain, Jordan, Kuwait, Lebanon, and Oman — as part of the agreement.

The 92 titles, which include 44 stories in English and 48 stories translated into Arabic, span famous Disney franchises such as Marvel and Star Wars.

“Raff Publishing is focused on enhancing the availability of Arabic-language children’s books catered to the changing needs of our youngest reading audience,” said Paula Scott, general manager of Raff Publishing.

“In addition to delivering top-tier Arabic-language literary material, this collaboration with Disney serves as a significant component of SRMG’s forward-looking strategy for growth and expansion.”

The newly published titles are currently available at the Riyadh International Book Fair, which concludes on Saturday at King Saud University, and at major Saudi book retailers.

As part of SRMG’s mission to make Arabic-language content more accessible in the MENA region, Raff Publishing is part of a global alliance that broadens SRMG’s reach and offers a wider range of media content.

Disney is the latest addition to SRMG’s list of partners, which includes Warner Bros. Discovery, Bloomberg, The Independent, Billboard, and Shueisha.


Murdoch engaged in legal battle with children over succession, NYT reports

Murdoch engaged in legal battle with children over succession, NYT reports
Updated 25 July 2024
Follow

Murdoch engaged in legal battle with children over succession, NYT reports

Murdoch engaged in legal battle with children over succession, NYT reports
  • Murdoch is trying to expand Lachlan Murdoch’s voting power in the Murdoch Family Trust to secure a majority and ensure that he cannot be challenged by the siblings, says report

Media mogul Rupert Murdoch is engaged in a legal battle against three of his children to ensure that his eldest son and chosen successor, Lachlan Murdoch, will remain in charge of his media empire, the New York Times reported on Wednesday.
Murdoch is trying to expand Lachlan Murdoch’s voting power in the Murdoch Family Trust to secure a majority and ensure that he cannot be challenged by the siblings, the report said, citing a sealed court document.
The Reno, Nevada-based family trust holds the family’s shares in Murdoch’s vast collection of television networks and newspapers through the companies News Corp. and Fox Corp. .
Lachlan Murdoch is chairman of News Corp, whose publications include the Wall Street Journal and the Sun, and chair and chief executive of Fox Corp.

Lachlan Murdoch, CEO of Fox Corporation and co-chairman of News Corp. (Getty Images via AFP/File photo)

The trust currently has eight votes: four controlled by Murdoch, and the remaining four controlled by the four children from his first two marriages. Murdoch’s youngest daughters, Chloe and Grace, from his third wife, Wendi Deng, do not have voting rights in the trust.
In court, Murdoch is arguing that having Lachlan Murdoch run the company without interference from his more politically moderate siblings — James, Elisabeth and Prudence Murdoch — will help preserve its conservative editorial stance, thus protecting the commercial value for all his heirs, the report said.
Fox Corp, News Corp, and Murdoch’s lawyer did not respond to Reuters requests for comment while the lawyer for the three children involved in the legal battle could not immediately be reached.
Fox News continues to be the number one US cable news network, playing an influential role in US politics, particularly among Republicans who prize Fox’s conservative-leaning audience.
Murdoch was that worried that a “lack of consensus” among his four children “would impact the strategic direction at both companies including a potential reorientation of editorial policy and content,” the report said, adding that he also wishes to hand Lachlan Murdoch “permanent” and “exclusive” control over the company, citing the court’s decision.


Global media watchdogs, human rights groups call on Biden to pressure Netanyahu regarding rising journalist deaths in Gaza

Global media watchdogs, human rights groups call on Biden to pressure Netanyahu regarding rising journalist deaths in Gaza
Updated 23 July 2024
Follow

Global media watchdogs, human rights groups call on Biden to pressure Netanyahu regarding rising journalist deaths in Gaza

Global media watchdogs, human rights groups call on Biden to pressure Netanyahu regarding rising journalist deaths in Gaza
  • CPJ CEO Jodie Ginsberg: Nine months into the war in Gaza, journalists … continue to pay an astonishing toll
  • Ginsberg: More than 100 journalists have been killed. An unprecedented number of journalists and media workers have been arrested, often without charge

In letters signed by the Committee to Protect Journalists and seven other human rights and press freedom organizations, President Joe Biden is being urged to press Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu on the rising number of journalists killed in the Gaza Strip and the near total ban on international media entering the enclave.

The letters call on Washington to “ensure that Israel ceases the killing of journalists, allows immediate and independent media access to the occupied Gaza Strip, and takes urgent steps to enable the press to report freely throughout Israel and the Occupied Territories,” while also detailing the number of grave press freedom violations and the response of total impunity.

The letters were signed by Amnesty International USA, Freedom of the Press Foundation, Knight First Amendment Institute, the National Press Club, PEN America, Reporters Without Borders, and the Tahrir Institute for Middle East Policy.

The Israeli PM is expected to meet with Biden on Tuesday and is scheduled to attend a joint session of Congress on Wednesday.

Since the beginning of the Israel-Hamas war last October, the Israeli government’s actions have created what the letter describes as a “censorship regime.”

In a video message to Netanyahu last week, CPJ CEO Jodie Ginsberg said: “Nine months into the war in Gaza, journalists … continue to pay an astonishing toll.

“More than 100 journalists have been killed. An unprecedented number of journalists and media workers have been arrested, often without charge. They have been mistreated and tortured.”

Israel’s persistent impunity in attacks on journalists has also affected the rights and safety of two American journalists: Shireen Abu Akleh, who was murdered in 2022, and Dylan Collins, who was injured in an Oct. 13 strike by Israel on journalists covering the conflict in south Lebanon. The strike killed Reuters photographer Issam Abdullah and wounded others who were visibly wearing press insignia.

Investigations conducted by Amnesty, Human Rights Watch, AFP and Reuters found the attack was more than likely targeted.

On Sunday in Vincennes, France, Collins joined his AFP colleague Christina Assi who lost her right leg in the same attack as she carried the Olympic flame in honor of journalists killed.

CPJ, which continues to urge decisive action by the US government on journalist safety and media access to Gaza, called on Biden to guarantee in his meeting with Netanyahu that the Israeli government take the following steps:

— Lift its blockade on international, Israeli, and Palestinian journalists from independently accessing Gaza.

— Revoke legislation permitting the government to shut down foreign outlets and refrain from any further legal or regulatory curtailment of media operations.

— Release all Palestinian journalists from administrative detention or who are otherwise held without charge, including those forcibly disappeared.

— Abjure the indiscriminate and deliberate killing of journalists.

— Guarantee the safety of all journalists and allow the delivery of
newsgathering and safety equipment to reporters in Gaza and the West Bank.

— Allow all journalists seeking to evacuate from Gaza to do so.

— Transparently reform its procedures to ensure that all investigations into alleged war crimes, criminal conduct, or violations of human rights are swift, thorough, effective, transparent, independent, and in line with internationally accepted practices, such as the Minnesota Protocol. Investigations into abuses against journalists must then be promptly conducted in accordance with these procedures.

— Allow international investigators and human rights organizations, including UN special rapporteurs and the UN Independent International Commission of Inquiry on the Occupied Palestinian Territory and Israel, unrestricted access to Israel and the Occupied Territories to investigate suspected violations of international law by all parties. 

The letter was also sent to Senate Majority Leader Chuck Schumer, House Minority Leader Hakeem Jeffries, Senate Minority Leader Mitch McConnell and House Speaker Mike Johnson.


US-Russian journalist convicted in a rapid, secret trial, gets 6 1/2 years in prison, court says

US-Russian journalist convicted in a rapid, secret trial, gets 6 1/2 years in prison, court says
Updated 23 July 2024
Follow

US-Russian journalist convicted in a rapid, secret trial, gets 6 1/2 years in prison, court says

US-Russian journalist convicted in a rapid, secret trial, gets 6 1/2 years in prison, court says
  • The swift and secretive trials of Kurmasheva and Gershkovich in Russia’s highly politicized legal system raised hopes for a possible prisoner swap between Moscow and Washington

A court has convicted Alsu Kurmasheva, a Russian-American journalist for the US government-funded Radio Free Europe/Radio Liberty, of spreading false information about the Russian army and sentenced her to 6½ years in prison after a secret trial, court records and officials said Monday.
Kurmasheva’s family, her employer and the US government have rejected the charges against her and have called for her release.
The conviction in Kazan, the capital of Russia’s central region of Tatarstan, came on Friday, the same day a court in the Russian city of Yekaterinburg convicted Wall Street Journal reporter Evan Gershkovich of espionage and sentenced him to 16 years in prison in a case that the US called politically motivated.
Kurmasheva, a 47-year-old editor for RFE/RL’s Tatar-Bashkir language service, was convicted of “spreading false information” about the military after a trial that lasted just two days, according to the website of the Supreme Court of Tatarstan. Court spokesperson Natalya Loseva confirmed Kurmasheva’s conviction and revealed the sentence to The Associated Press by phone in the case classified as secret.
Kurmasheva was ordered to serve the sentence in a medium-security penal colony, Loseva said.
“My daughters and I know Alsu has done nothing wrong. And the world knows it too. We need her home,” Kurmasheva’s husband, Pavel Butorin, said in a post Monday on X.
He had said last year the charges stemmed from a book the Tatar-Bashkir service released in 2022 called “No to War” — “a collection of short stories of Russians who don’t want their country to be at war with Ukraine.” Butorin had said the book doesn’t contain any “false information.”
Matthew Miller, the US State Department spokesman, said Kurmasheva is being “targeted by Russian authorities for her uncompromising commitment to speaking the truth and her principled reporting.”
“We continue to make very clear that she should be released,” Miller added.
Asked about the case, RFE/RL President and CEO Stephen Capus denounced the trial and conviction of Kurmasheva as “a mockery of justice.” “The only just outcome is for Alsu to be immediately released from prison by her Russian captors,” he said in a statement to the AP.
“It’s beyond time for this American citizen, our dear colleague, to be reunited with her loving family,” Capus said.
Kurmasheva, who holds US and Russian citizenship and lives in Prague with her husband and two daughters, was taken into custody in October 2023 and charged with failing to register as a foreign agent while collecting information about the Russian military.
Later, she was also charged with spreading “false information” about the Russian military under legislation that effectively criminalized any public expression about the war in Ukraine that deviates from the Kremlin line. The legislation was adopted in March 2022, just days after the Kremlin sent troops into Ukraine, and has since been used to target Kremlin critics at home and abroad, implicating scores of people in criminal cases and sending dozens to prison.
Kurmasheva was initially stopped in June 2023 at Kazan International Airport after traveling to Russia the previous month to visit her ailing elderly mother. Officials confiscated her US and Russian passports and fined her for failing to register her US passport. She was waiting for her passports to be returned when she was arrested on new charges in October that year. RFE/RL has repeatedly called for her release.
RFE/RL was told by Russian authorities in 2017 to register as a foreign agent, but it has challenged Moscow’s use of foreign agent laws in the European Court of Human Rights. The organization has been fined millions of dollars by Russia.
The organization Reporters Without Borders said Kurmasheva’s conviction “illustrates the unprecedented level of despotism permeating a Russian judiciary that takes orders from the Kremlin.”
It called for Kurmasheva’s immediate release and said the purpose of the sentence was to dissuade journalists from traveling to Russia and put pressure on the United States.
In February, RFE/RL was outlawed in Russia as an undesirable organization. Its Tatar-Bashkir service is the only major international news provider reporting in those languages, in addition to Russian, to audiences in the multi-ethnic, Muslim-majority Volga-Urals region.
The swift and secretive trials of Kurmasheva and Gershkovich in Russia’s highly politicized legal system raised hopes for a possible prisoner swap between Moscow and Washington. Russia has previously signaled a possible exchange involving Gershkovich, but said a verdict in his case must come first.
Arrests of Americans are increasingly common in Russia, with nine US citizens known to be detained there as tensions between the two countries have escalated over fighting in Ukraine.
Gershkovich, 32, was arrested March 29, 2023, while on a reporting trip to the Ural Mountains city of Yekaterinburg. Authorities claimed, without offering any evidence, that he was gathering secret information for the US
He has been behind bars since his arrest, time that will be counted as part of his sentence. Most of that was in Moscow’s notorious Lefortovo Prison — a czarist-era lockup used during Josef Stalin’s purges, when executions were carried out in its basement. He was transferred to Yekaterinburg for the trial.
Gershkovich was the first US journalist arrested on espionage charges since Nicholas Daniloff in 1986, at the height of the Cold War. Foreign journalists in Russia were shocked by Gershkovich’s arrest, even though the country has enacted increasingly repressive laws on freedom of speech after sending troops into Ukraine.
US President Joe Biden said after his conviction that Gershkovich “was targeted by the Russian government because he is a journalist and an American.”
US Ambassador to the UN Linda Thomas-Greenfield accused Moscow last week of treating “human beings as bargaining chips.” She singled out Gershkovich and ex-Marine Paul Whelan, 53, a corporate security director from Michigan, who is serving a 16-year sentence after being convicted on spying charges that he and the US denied.
Secretary of State Antony Blinken said Friday that when it comes to Gershkovich, Whelan and other Americans wrongfully detained in Russia and elsewhere, the US is working on the cases “quite literally every day.”
Sam Greene of the Center for European Policy Analysis said the conviction and sentencing of Kurmasheva and Gershkovich on the same day “suggests — but does not prove — that the Kremlin is preparing a deal. More likely, they are preparing to offer up a negotiating table that Washington will find it difficult to ignore.”
In a series of posts on X, Greene stressed that “the availability of a negotiating table shouldn’t be confused with the availability of a deal,” and that Moscow has no interest in releasing its prisoners — but it is likely to “seek the highest possible price for its bargaining chips, and to seek additional concessions along the way just to keep the talks going.”
Washington “should obviously do what it can” to get Gershkovich, Kurmasheva, imprisoned opposition politician Vladimir Kara-Murza and other political prisoners out, he said, adding: “But if Moscow demands what it really wants — the abandonment of Ukraine — what then?”


Semafor to launch Gulf edition as third instalment in global expansion

Semafor to launch Gulf edition as third instalment in global expansion
Updated 22 July 2024
Follow

Semafor to launch Gulf edition as third instalment in global expansion

Semafor to launch Gulf edition as third instalment in global expansion
  • Former Dow Jones reporter Mohammed Sergie set to lead platform
  • Transformation of Saudi Arabia one of the world’s biggest and most exciting stories right now, co-founder and Editor-in-Chief Ben Smith tells Arab News

LONDON: News platform Semafor will launch in the Middle East on Sept. 16 with former Dow Jones reporter Mohammed Sergie as editor, marking the firm’s third edition in addition to the US and Sub-Saharan Africa.

Semafor Gulf will feature original reporting and a thrice-weekly newsletter that will analyze the region’s financial, business and geopolitical scenarios and their impact around the world.

“The core of our editorial idea and model around the international news opportunity is this notion that most of the existing dominant English-language news media was created and designed in the 19th century by American and British newspapers, to a large extent, that were domestic news brands,” said Justin Smith, co-founder and CEO of Semafor.

These news brands would then “re-export their content to the rest of the world” almost as an afterthought and send their correspondents around the world to report back for their home country, he told Arab News.

As the world has changed and the number of English-language readers has multiplied, he continued, there is a need for a new model where international reporting “is not done exclusively to report back news for the home country, but rather is created for people around the world — news consumers in the regions where those journalists are, in addition to people who are interested in that region.

“This notion of a foreign correspondent in 2024 is outdated and not as relevant.”

Semafor Gulf, led by Sergie, will launch with a team of staff reporters as well as columnists covering Saudi Arabia, the UAE and Qatar, and will continue to expand through 2025.

Sergie, who began his career in the UAE, previously established the Saudi Arabia bureau for Dow Jones in 2008 and served as an editor at Bloomberg News.

Semafor is, in some ways, different from other news brands in that it is “source-agnostic” and is “trying to tell the story a little bit differently, engaging with a sophisticated audience,” said Sergie.

Being a “multi-source media platform,” Semafor features “expert distillation and curation of the best content out there” along with its original content in order to provide a holistic understanding of a particular story, explained Justin Smith.

And currently, Sergie added, “there is a gap in the market of a smart read that brings in information from all sources.”

For example, in Saudi Arabia, officials often share information through podcasts, which does not necessarily feature in “the traditional media diet people have,” he explained.

There is also a different “scene” in each country across the Gulf — a “renaissance” of sorts across different industries — that Semafor wants to capture and bring to the audience, Sergie told Arab News.

Veteran journalist Mohammed Sergie will lead Semafor Gulf. (Semafor)

In addition to culture and business, the Middle East is a geopolitically charged region posing both challenges and opportunities to news platforms.

“The Gulf is this incredibly important site for politics, and these things (politics and other topics like economy and business) are intertwined,” said Ben Smith, co-founder and editor-in-chief of Semafor (of no relation to Justin).

There will “definitely be a geopolitical aspect” to Semafor Gulf’s coverage, Sergie added.

The firm will hire “at least half a dozen journalists across the region,” Justin Smith said, and roughly half of them will be based in Saudi Arabia owing to it possessing the largest share in the Gulf market.

In line with catering to the region, Sergie said the company would “probably experiment with some other channels” such as WhatsApp to reach a broader audience, specifically in the Gulf Cooperation Council area.

Based on his non-journalistic experience, he believes that most corporate and political leaders are “glued to their email,” so will “always consume that way.” And while he agreed that the average reader does not consume news through email, they are not Semafor’s target audience, he said.

The news brand’s coverage is carefully curated for a specific type of reader. “We see the audience as everybody who is obsessed with this story, which certainly includes lots of people in the region, but also includes lots of people outside the region,” said Ben Smith.

Moreover, Justin Smith asserted: “We are not a mass news brand. We’re not interested in reaching every single person.”

Semafor is for the leadership class and for those people who are based in the region as well as those based outside it, but still “deeply interested” in it, he explained.

And that is a key factor differentiating Semafor Gulf from other English-language news companies in the region.

“My understanding is that some of the big global English-language news brands have not necessarily invested as aggressively into the Gulf region, commensurate with the growth of the Gulf story,” said Justin Smith.

Global legacy news media brands usually report for their home country, but we are going to “flip that on its head and actually report for the region and the world interested in the region,” he continued.

Semafor Gulf’s approach is to tailor its content for readers who are sophisticated and passionate about the region while removing the filter that the US or UK might apply to a regional story to make it more relevant for readers in their home base, explained Ben Smith.

Global news outlets often contextualize stories of and about the region in ways that make them more “exotic” or relevant to readers in their home country, he said.

These global media outlets are in a phase where they are “constantly rediscovering the shifts in Saudi Arabia” as if it is a new story; but Semafor Gulf would like to “write with the assumption that people (readers) actually know what’s going on,” Ben Smith explained.

In terms of distinguishing itself from regional media outlets, Justin Smith said, Semafor Gulf will add a “global lens” and “connect the dots” between global and regional stories resulting in a more international “macro sensibility” that is less “Western-centric.”

He continued: “Semafor is a mosaic of multiple sources put together very carefully and very intentionally to bring ideological balance, and so you will see us looking to bring that kind of geographic and ideological balance together, even in the Gulf.”

And so, Justin Smith added, Semafor describes itself as an “intelligent service, as much as a news brand” because as “readers try to triangulate this incredibly complicated news landscape,” Semafor offers a multitude of expert content for readers to consume “quickly and get a much deeper, more insightful, more balanced understanding of any given news story.”


Kremlin says French failure to accredit some Russian journalists for Paris Games is unacceptable

Kremlin says French failure to accredit some Russian journalists for Paris Games is unacceptable
Updated 22 July 2024
Follow

Kremlin says French failure to accredit some Russian journalists for Paris Games is unacceptable

Kremlin says French failure to accredit some Russian journalists for Paris Games is unacceptable
  • France’s caretaker interior minister says that security services had rejected more than 4,000 applications for Olympics accreditations

MOSCOW: The Kremlin said on Monday that a decision by France to refuse to accredit some Russian journalists for the Paris 2024 Olympics over security fears was unacceptable and accused the French authorities of undermining media freedom.
France’s caretaker interior minister said on Sunday that French security services had rejected more than 4,000 applications for Olympics accreditations, including over espionage and cyberattack concerns.
Gerald Darmanin, who said close to one hundred applications had been rejected over espionage fears, said some of those turned down were from Russia and Belarus, a staunch ally of Moscow’s.
When asked about the refusal to accredit some Russian journalists for the Olympics, Kremlin spokesman Dmitry Peskov told reporters on a conference call:
“We consider such decisions unacceptable. We believe such decisions undermine the freedom of the media. And they certainly violate all of France’s commitments to the OSCE (The Organization for Security and Cooperation in Europe) and to other organizations,” he said.
“And of course we would like to see a reaction to such decisions from relevant human rights organizations, from organizations focused on ensuring all the foundations and rules of media freedom.”
The West on Friday accused Russia of riding roughshod over media freedom after a court found US reporter Evan Gershkovich guilty of espionage and sentenced him to 16 years in a maximum security penal colony.
His employer, the Wall Street Journal, called the ruling “a disgraceful sham conviction.” saying he had merely been doing his job as a reporter accredited by the Foreign Ministry to work in Russia.
The Kremlin said the case and the trial arrangements were a matter for the court, but stated before the verdict and without publishing evidence that Gershkovich had been caught spying “red-handed.”
Relations between Russia and France have sharply deteriorated over the war in Ukraine.
France has supplied military equipment to Kyiv and President Emmanuel Macron had called President Vladimir Putin’s Russia an adversary, warning that Europe’s credibility would be reduced to zero if Moscow won the war.