Russian TV protester listed as wanted fugitive

The case relates to a protest in July when she stood on a river embankment opposite the Kremlin and held up a poster calling President Vladimir Putin a murderer and his soldiers fascists. (AFP/File)
The case relates to a protest in July when she stood on a river embankment opposite the Kremlin and held up a poster calling President Vladimir Putin a murderer and his soldiers fascists. (AFP/File)
Short Url
Updated 03 October 2022

Russian TV protester listed as wanted fugitive

Russian TV protester listed as wanted fugitive
  • Journalist Marina Ovsyannikova is accused of spreading fake news about Russia’s armed forces

LONDON: Russian TV journalist Marina Ovsyannikova, famous for staging an on-air protest against Russia’s war in Ukraine, has been put on Moscow’s wanted list after her ex-husband reported she had escaped from pre-trial house arrest.
Ovsyannikova, 44, was given two months’ house arrest in August, and faces up to 10 years in prison if found guilty of spreading fake news about Russia’s armed forces.
The case relates to a protest in July when she stood on a river embankment opposite the Kremlin and held up a poster calling President Vladimir Putin a murderer and his soldiers fascists.
The term of her house arrest was due to last until Oct. 9.
However, the state-run news outlet Russia Today reported on Saturday that she had fled along with her daughter, and that her whereabouts were unknown.
“Last night, my ex-wife left the place that the court assigned her for house arrest and, together with my 11-year-old daughter, fled in an unknown direction,” it quoted her ex-husband as saying.
On Monday, her name could be seen on the interior ministry’s online list of fugitives from justice, accompanied by a photo.
The circumstances of where she went or how she left are not clear.
Russia passed new laws against discrediting or distributing “deliberately false information” about the armed forces on March 4, eight days after invading Ukraine.
Ovsyannikova, who was born in Ukraine, came to international prominence in March by walking out in front of studio cameras during an evening news broadcast on the flagship Channel One with a placard that read “Stop the war” and “They’re lying to you.”
She has already been fined for two previous protests against the war.


Sky News chief to step down as channel adapts to post-TV future

Sky News chief to step down as channel adapts to post-TV future
Updated 05 December 2022

Sky News chief to step down as channel adapts to post-TV future

Sky News chief to step down as channel adapts to post-TV future
  • John Ryley departing operation after 17 years

LONDON: Sky News chief John Ryley announced on Sunday that he will step down after 17 years in charge as the channel faces the challenges of a post-television future.

Ryley, 60, assumed his role as head of the news outlet in 2006, when Sky News was almost fully dedicated to producing its flagship live television channel. He led the channel’s transformation into a multimedia operation with a large online audience.

Sky News, however, continues to spend a substantial part of its budget on traditional broadcasting.

Sources at the channel told the Guardian that Ryley’s departure will be announced to staff in a call on Dec. 5. Details are yet to be confirmed, but the call is also expected to reveal new hires for Sky News’ data, podcasts and original journalism teams.

The sources added that investment in several new studios would be paused.

Across almost two decades, Ryley won many journalism awards as he faced the challenge of running a news outlet in an era of media decline.

He said in recent years that he believed television news, instead of relying on patrician presenters, should increasingly feature reporters offering expert analysis and context. “The age of the all-powerful anchor is gone — instead they share the stage with journalists in the field, providing the audience with the high-fiber news they demand,” he wrote.

The announcements, according to The Guardian, suggest that Sky News’ leadership is preparing for a future where the channel’s focus shifts away from its live news operation.

While figures show that some 10.2 million people across Britain watched Sky News in November, audience figures for individual shows came in below 100,000 viewers in some cases. The channel is increasingly turning to platforms such as TikTok to reach the younger generations.

Sky News’ financial backing is wrapped up in corporate politics. When founder Rupert Murdoch sold Sky in 2018 to US media giant Comcast, the new owners pledged to maintain Sky News’ funding for a decade.

However, that agreement has yet to be honored, and decisions will be made soon about the outlet’s long-term future and funding model. Comcast is thought to be exploring ways to integrate Sky News into its US-based NBC News operation.

The wider Sky business has faced many challenges in recent years, with revenues slumping as consumers and advertisers cut back on spending in the face of tough economic conditions. The company is already looking beyond its satellite dish model toward a future where its subscription service is delivered over the internet.


New Zealand plans law to require Facebook, Google to pay for news

New Zealand plans law to require Facebook, Google to pay for news
Updated 05 December 2022

New Zealand plans law to require Facebook, Google to pay for news

New Zealand plans law to require Facebook, Google to pay for news
  • The new legislation will go to a vote in parliament and is expected to be passed

WELLINGTON: The New Zealand government said it will introduce a law that will require big online digital companies such as Alphabet Inc's (GOOGL.O) Google and Meta Platforms Inc (META.O) to pay New Zealand media companies for the local news content that appears on their feeds.

Minister of Broadcasting Willie Jackson said in a statement on Sunday that the legislation will be modeled on similar laws in Australia and Canada and he hoped it would act as an incentive for the digital platforms to reach deals with local news outlets.

"New Zealand news media, particularly small regional and community newspapers, are struggling to remain financially viable as more advertising moves online," Jackson said. "It is critical that those benefiting from their news content actually pay for it."

The new legislation will go to a vote in parliament where the governing Labour Party's majority is expected to pass it.

Australia introduced a law in 2021 that gave the government power to make internet companies negotiate content supply deals with media outlets. A review released by the Australian government last week found it largely worked.


Apple and Amazon resume advertising on Twitter — reports

Apple and Amazon resume advertising on Twitter — reports
Updated 05 December 2022

Apple and Amazon resume advertising on Twitter — reports

Apple and Amazon resume advertising on Twitter — reports

Amazon.com Inc. and Apple Inc. are planning to resume advertising on Twitter, according to media reports on Saturday.
The developments follow an email sent by Twitter on Thursday to advertising agencies offering advertisers incentives to increase their spending on the platform, an effort to jump-start its business after Elon Musk’s takeover prompted many companies to pull back.
Twitter billed the offer as the “biggest advertiser incentive ever on Twitter,” according to the email reviewed by Reuters. US advertisers who book $500,000 in incremental spending will qualify to have their spending matched with a “100 percent value add,” up to a $1 million cap, the email said.
On Saturday, a Platformer News reporter tweeted that Amazon is planning to resume advertising on Twitter at about $100 million a year, pending some security tweaks to the company’s ads platform.
However, a source familiar with the matter told Reuters that Amazon had never stopped advertising on Twitter.
Separately, during a Twitter Spaces conversation, Musk announced that Apple is the largest advertiser on Twitter and has “fully resumed” advertising on the platform, according to a Bloomberg report.
Musk’s first month as Twitter’s owner has included a slashing of staff including employees who work on content moderation and incidents of spammers impersonating major public companies, which has spooked the advertising industry.
Many companies from General Mills Inc. to luxury automaker Audi of America stopped or paused advertising on Twitter since the acquisition, and Musk said in November that the company had seen a “massive” drop in revenue.
Apple and Twitter did not immediately respond to Reuters request for comment on the matter.


Twitter Files: All you need to know about Elon Musk’s latest revelations

Twitter Files: All you need to know about Elon Musk’s latest revelations
Updated 03 December 2022

Twitter Files: All you need to know about Elon Musk’s latest revelations

Twitter Files: All you need to know about Elon Musk’s latest revelations
  • The thread included snippets related to the 2020 Hunter Biden story

A tweet on Friday by journalist Matt Taibbi released the “Twitter Files” Elon Musk has been teasing since Monday, claiming they unmasked the suppression of free speech by the social media platform.

Taibbi, who typed “The Twitter Files” in all caps, wrote, in his rather dramatic opening tweets, that the thread will “tell an incredible story from inside one of the world’s largest and most influential social media platforms.”

Twitter CEO Musk said in a tweet on Monday: “The public deserves to know what really happened,” and promoting the lengthy thread on Friday, he wrote, “Here we go!!” with two popcorn emojis.

The thread, peppered with snippets and screenshots described by Taibbi as “internal documents,” detailed the company’s call to block a 2020 New York Post story about Hunter Biden shortly before the presidential election.

Several of the snippets showed Twitter executives rushing to make a difficult moderation decision, which Taibbi described as “extraordinary steps to suppress the story,” about the New York Post article.

On Oct. 14, 2020, the New York Post alleged that it had obtained emails providing evidence that Hunter Biden had introduced his father, then-Vice President Joe Biden, to “a Ukrainian energy firm less than a year before the elder Biden pressured government officials in Ukraine into firing a prosecutor who was investigating the company.”

Twitter’s policies prohibit the distribution of “hacked materials,” according to NBC News, and it cited the relevant policy as one of the reasons it had blocked the article, confirming that the content was not the concern.

Among the screenshots were also emails from unnamed individuals in the Biden administration, requesting that Twitter act against specific tweets.

NBC News reported that “many, if not all, of the tweets in question violated Twitter rules,” and “at least three of those tweets involved photographs of Hunter Biden.”

On Friday, Musk faced the pressure of having to make a tough moderation decision of his own, when rapper Ye, formerly known as Kanye West, posted an image of a swastika inside the Star of David, violating the platform’s policy against incitement of violence and prompting Twitter to suspend Ye’s account.

While most comments supported Taibbi’s thread, one Twitter user wrote: “Really, Mr. Musk? This is an old, very stale story.” Another user, Collin Rugg, whose profile description says he was “banned from Twitter at 75k followers for supporting Trump,” wrote: “Elon Musk is going up against some of the most powerful people in America. Pray for him.”

US Senator for Kentucky Rand Paul retweeted the thread, saying: “This is better than a Friday night movie. Everyone should read this and everyone should thank Elon Musk for bringing this public.”


Daily Mail delays public release of privacy breach court allegations

Daily Mail delays public release of privacy breach court allegations
Updated 03 December 2022

Daily Mail delays public release of privacy breach court allegations

Daily Mail delays public release of privacy breach court allegations
  • Lawyers acting for Prince Harry, Elton John and others claim clients were victims of ‘abhorrent criminal activity’

The Daily Mail is seeking to delay the publication of court allegations made by high-profile claimants surrounding the newspaper’s journalism practices.

The potentially damaging allegations, made by lawyers acting for Prince Harry, Doreen Lawrence, Elton John and other high-profile individuals, should have been formally acknowledged by the Daily Mail within 14 days from when they were served, automatically making their details available for public and media scrutiny, according to The Guardian.

, which also includes Sadie Frost, David Furnish and Liz Hurley, filed court cases against Associated Newspapers, the Mail’s parent company, in early October.

Lawyers representing the group said they had “compelling and highly distressing evidence” that their clients had been the “victims of abhorrent criminal activity and gross breaches of privacy” by Associated Newspapers over many years.

The lawyers claimed that the Daily Mail’s parent company misused private information, alleging that listening devices may have been placed in the homes of the celebrities.

Paul Dacre, now editor-in-chief of Associated Newspapers, told the Leveson Inquiry in 2012 while editor-in-chief of the Daily Mail that his newspaper had never engaged in illegal behavior such as phone hacking.

Dacre is speculated to be on Boris Johnson’s resignation honors list, but Labour MPs have demanded that the honor be delayed pending the outcome of the legal case.

Sources with knowledge of the case said that the paperwork setting out the allegations against the Daily Mail and its sister title is still private due to legal intervention by Associated Newspapers, which has delayed formal acknowledgment — and therefore publication — of the claims.

The allegations come despite the Daily Mail and Mail on Sunday’s long record of campaigning against “secret justice” and promoting transparency in the court system. A spokespeople for the Daily Mail’s parent company did not respond to multiple requests for comment on why the company had yet to acknowledge the claims.

Associated Newspapers has been accused of hiring private investigators to secretly place listening devices inside cars and homes, commissioning individuals to surreptitiously listen in to, and record, private telephone calls, paying police officials for sensitive inside information, impersonating individuals to obtain medical information by deception, and accessing bank accounts, credit histories and financial transactions through illicit means and manipulation.

The Daily Mail previously dismissed the claims as “preposterous smears,” alleging that the legal cases consisted of “unsubstantiated and highly defamatory claims based on no credible evidence.” The paper said that the proceedings “appear to be nothing more than a pre-planned and orchestrated attempt to drag the Mail titles into the phone-hacking scandal.”

Former Liberal Democrat MP Simon Hughes is also filing proceedings against Associated Newspapers. His claims are believed to center around allegations of voicemail interception by the newspaper.

The major allegations are the first to be leveled against the Daily Mail by high-profile individuals in the wake of the phone-hacking scandal and 2011 closure of the News of the World.