Wikipedia the latest battleground in Lebanon's protests

1 / 3
Lebanon's parliament in session. Activists on Monday managed to change a section heading of the Wikipedia page “Parliament of Lebanon” to “Lebanese Robbery.” (AFP/File Photo)
2 / 3
The page before being "vandalized," as malicious editing of Wikipedia pages is known. (Screenshot)
3 / 3
The page after being "vandalized," as malicious editing of Wikipedia pages is known. (Screenshot)
Updated 12 November 2019

Wikipedia the latest battleground in Lebanon's protests

  • Web users edited the ‘Parliament of Lebanon’ Wikipedia page several times
  • Wikipedia’s editorial team has locked a section of that page

LONDON: Lebanon’s anti-government protesters have taken their battle from the streets of Beirut to the pages of one of the world’s most viewed websites.

Activists on Monday managed to change a section heading of the Wikipedia page “Parliament of Lebanon” to “Lebanese Robbery.”

Within a couple of minutes, Wikipedia’s editing team had reverted the page back to its original title stating that they were “reverting vandalism.” 

However, a cat and mouse game began thereafter and the web user operating from the same Internet Protocol (IP) address, kept changing the title to “Lebanese Robbery” as the Wikipedia team kept reverting it back to its original name.

 

 After about six minutes, the section was locked by a senior Wikipedia editor to “protect ‘Parliament of Lebanon’ from disruptive editing,” according to the page’s revision history.

The section has been locked until Nov. 25.

Lebanon has been plunged into political and economic turmoil by a wave of protests that erupted on Oct. 17.

“Vandalism” of Wikipedia pages is common involving celebrities, sports events and entertainment, but it is rare for a major change on a page related to a highly sensitive political issue to remain unnoticed for more than a minute.

Wikipedia is an open source encyclopedia that relies upon a community of volunteer users to create and curate the content.

The demonstrations in Lebanon against corruption, the ruling elite and the sectarian system of governance, led to the resignation of Prime Minister Saad Hariri.

The protests have also led to the biggest financial crisis faced by the country since its civil war.


US Congress members push for Al Jazeera to register as foreign agent

Updated 13 July 2020

US Congress members push for Al Jazeera to register as foreign agent

  • US Congress amended the National Defense Authorization Act (NDAA) in 2018 requiring all foreign media outlets based in America to detail their ties to foreign governments
  • The law is part of the Foreign Agents Registration Act (FARA), which was adopted in 1938 to identify Nazi propaganda outlets in the US

CHICAGO: The Qatari-owned satellite news channel, Al Jazeera, is facing renewed pressure to register as a foreign agent in the US under a two-year-old law.

After a year-long push, the US Congress amended the National Defense Authorization Act (NDAA) in 2018 requiring all foreign media outlets based in America to detail their ties to foreign governments.

The law is part of the Foreign Agents Registration Act (FARA), which was adopted in 1938 to identify Nazi propaganda outlets in the US.

They are required to include, “a description of the relationship of such outlet to the foreign principal of such outlet, including a description of the legal structure of such relationship and any funding that such outlet receives from such principal.”

Among news outlets forced to register is the Russian-owned broadcaster RT. According to the Committee to Protect Journalists, that prompted the Radio and Television Correspondents’ Association — the body in charge of issuing press passes for the US House of Representatives and the Senate — to revoke the outlet’s pass.

Soon after, in February 2019, the China Global Television Network (CGTN) registered under the act and lost access to Congress, although another media outlet funded by the Chinese government, Xinhua News Agency, has not.

Last year, several influential lawmakers demanded the same requirement be imposed on Al Jazeera, whose chairman is Sheikh Hamad bin Thamer Al-Thani, a member of the ruling family.

The broadcaster was founded by the former emir Sheikh Hamad bin Khalifa Al-Thani, who handed over power to his son, Sheikh Tamim, in 2013.

The current emir’s brother has been accused of committing murder and assault against Americans in a Massachusetts-based lawsuit, and the Qatar Charity funded by the Qatar Foundation were recently accused of funding terrorist violence that killed or maimed 10 American citizens in Israel.

The signatories include US Senators Tom Cotton, Chuck Grassley, John Cornyn, Todd Young, Marco Rubio, and Ted Cruz, and Representatives Mike Johnson and Lee Zeldin.

“Qatar’s officials have said that government-controlled media is a form of ‘soft power.’ As such, one can reasonably infer that Al Jazeera is a messaging tool for the Qatari government and on its behalf has engaged in inherently political activities and sought to influence public opinion in the US,” the lawmakers wrote.

Click here to read the letter:

https://www.cotton.senate.gov/?p=press_release&id=1161

Critics note that Al Jazeera’s videos on YouTube are stamped with the disclaimer, “Al Jazeera is funded in whole or in part by the Qatari government.”