Arab News wins 3 new international design awards

Arab News wins 3 new international design awards
Short Url
Updated 09 April 2022

Arab News wins 3 new international design awards

Arab News wins 3 new international design awards
  • The paper has racked up ‘Awards of Excellence’ from the Society for News Design and the Asian Newspaper Design Awards and added ‘Best in Newspaper’ Front Page and Infographics from the WAN-IFRA Asian Media Awards

RIYADH: Over the past few days Arab News has won three new design awards - taking its total tally up to 76 since its relaunch in 2018.

The latest awards that have come through are the Digital Award of Excellence for the UNESCO Deep Dive and the Print Award of Excellence for the Opinion year end illustration at the 2022 Society for News Design (SND 43rd Edition); as well as an Award of Excellence for the UNESCO Spotlight at the 2022 Asian Newspaper Design Awards.

It also won Best in Newspaper Front Page Design for its ‘9/11 - 20 years later’ special coverage and Best in Newspaper Infographics for its ‘NEOM - Ocean X’ Spotlight at the 2021 WAN-IFRA Asian Media Awards.

The UNESCO Deep Dive and its complementary Spotlight take a look at Saudi Arabia’s cultural heritage sites and their importance not just for the kingdom, but for the world. Through its interactive graphics and detailed structure, it transports the reader to the very sites themselves.

As for the 20th anniversary of 9/11, Arab News asked journalists and editors from the Middle East or working there to recount their memory from one of the darkest days in modern history. With NEOM - Ocean X, a figurative dive into the deep aquatic layers of what lies beneath the sea where the futuristic megacity will lie.

Arab News relaunched in 2018 with a commitment to become digital-first and design-focused. The new brand identity was reflected in its cutting-edge editorial and fresh design approach. 

Jad Bitar, Brand Manager of Arab News, said: “I am extremely proud of Arab News’ creative team, and the recognition we have received on the global stage.”

“It was our Editor in Chief’s vision to turn Arab News into a more globally recognized brand, and these awards are a testament to that and the hard work and creativity of the team,” he added.

Last year, the Society of Publication Designers (SPD) awarded Arab News with a silver medal for Video Animation – Arabic Calligraphy and a Merit award for Web Custom Feature Design – Arabic Calligraphy.

Arab News also won a record nine awards in SND’s News Design Competition, which honors journalistic, visual and technical excellence in news media. Among the awarded works were the Saudi Cup Front Cover of February 2020, the Japan Calligraphy Cover of January 2020, the Beirut Blast graphic of August 2020 and the timely History of Pandemics Graphic of April 2020.

It also won three awards at the WAN-IFRA Asian Media Awards 2021 including a Bronze in the Newspaper Front Page Design category for its “Kingdom vs COVID-19” cover.

Over the years, Arab News has been honored by multiple international awards programs including the Indigo Design Awards, the Newspaper Design Competition, the Creative Communication Awards, and the European Newspaper Awards.


The trophies are reflective of Arab News’ commitment to design and the creativity and leadership of its creative director, Simon Khalil.

Khalil said: “Receiving so much recognition for the design at Arab News is something we are all very proud of. Winning 76 design awards since relaunch is an incredible achievement and it reinforces the creative vision we have at Arab News.”

“Our mission is to inform and delight our readers around the world and these awards push the whole team to be innovative with the design we deliver.” 

He added: “Design awards help raise the brand recognition of Arab News globally and each award inspires the creative team to raise the bar even higher and deliver even more creative work for our readers.”

Arab News’ winning work can be viewed by clicking here.


Turkey blocks access to Deutsche Welle and Voice of America

Turkey blocks access to Deutsche Welle and Voice of America
Updated 01 July 2022

Turkey blocks access to Deutsche Welle and Voice of America

Turkey blocks access to Deutsche Welle and Voice of America
  • An Ankara court ruled to restrict access to their websites late Thursday
  • Deutsche Welle said it did not comply with the licensing requirement because it “would have allowed the Turkish government to censor editorial content”

ISTANBUL: Turkey’s media watchdog has banned access to the Turkish services of US public service broadcaster Voice of America and German broadcaster Deutsche Welle, prompting complaints of censorship.
The Supreme Board of Radio and Television enforced a February warning to the two companies which air Turkish-language television content online to apply for a broadcast license or be blocked. An Ankara court ruled to restrict access to their websites late Thursday.
Neither website was available in Turkey on Friday. Deutsche Welle is German taxpayer-funded and Voice of America is funded by the US government through the US Agency for Global Media.
In a statement, Deutsche Welle said it did not comply with the licensing requirement because it “would have allowed the Turkish government to censor editorial content.”
Director general Peter Limbourg said this was explained in detail to the Turkish radio and TV board, abbreviated as RTUK.
“For example, media licensed in Turkey are required to delete online content that RTUK interprets as inappropriate. This is simply unacceptable for an independent broadcaster. DW will take legal action against the blocking that has now taken place,” Limbourg said.
The German government said it took note of the reports “with regret.”
“Our concern about the state of freedom of opinion and the press in Turkey continues,” government spokesman Steffen Hebestreit said, adding that Germany is in a “regular, critical exchange” with Turkey on the issue.
Asked whether the German government can intervene in this case, Hebestreit noted that Deutsche Welle has said it plans to take legal action “and we have to wait for that.”
RTUK dismissed any criticism in a statement on its website Friday, saying that “no one needs to have uncertainties on the freedom of expression or press, worry unnecessarily or incriminate our Supreme Board that is doing its duties based on legal grounds.”
The RTUK statement added that had the media organizations “acted in line with regulations,” there wouldn’t have been access bans. It also promised to request from the court that the restrictions be revoked if the websites launch companies in Turkey and get licensed.
But Ilhan Tasci, a RTUK member from Turkey’s main opposition Republican People’s Party, said he opposed the move to block the two foreign broadcasters. “Here is press freedom and advanced democracy,” he tweeted sarcastically.
The RTUK board is dominated by Turkish President Recep Tayyip Erdogan’s ruling party and its nationalist allies, and regularly fines critical broadcasters.
Thursday’s move is based on an August 2019 regulation that says the RTUK would give 72-hour advance notice to unlicensed online media regarding when they had to apply and pay three months of licensing fees. Failure to do so could result in legal action against a media organization’s executives and access restrictions.
In February, RTUK said it identified three websites without broadcast licenses, which also included the Turkish services of Euronews. But Euronews said it argued that it did not broadcast live in Turkish or air visual bulletins and was therefore exempt from the licensing requirements.
The Journalists’ Union of Turkey called the decision censorship. “Give up on trying to ban everything you don’t like, this society wants freedom,” it tweeted.
Voice of America noted in February that while licensing for TV and radio broadcasts is a norm because broadcast airwaves are finite resources, the Internet does not have limited bandwidth. “The only possible purpose of a licensing requirement for Internet distribution is enabling censorship,” VOA said in a statement then.
State Department spokesman Ned Price tweeted when the licensing regulation emerged in February that the US was concerned with RTUK’s “decision to expand government control over free press outlets.”
In response, Turkish Foreign Ministry spokesman Tanju Bilgic noted that the US required Turkey’s state English-language broadcaster, TRT World, to register as a foreign agent under a law intended for lobbyists and public relations firms working for foreign governments. TRT said it was newsgathering and reporting like any other international media but had to register as a foreign agent in 2020.
“TRT abides by relevant regulations for its activities in the US Is that censorship? We expect the same from @VoATurkish and others,” Bilgic tweeted.
Turkey was rated “Not Free” for 2021 on the Freedom of the Net index by Freedom House. Hundreds of thousands of domains and web addresses have been blocked.
Reporters Without Borders ranked Turkey at 149 out of 180 countries in its World Press Freedom Index, saying “all possible means are used to undermine critics,” including stripping journalists of press cards, online censorship, lawsuits and arrests.


Amazon to allow Prime users to unsubscribe in two clicks after EU complaints

Amazon to allow Prime users to unsubscribe in two clicks after EU complaints
Updated 01 July 2022

Amazon to allow Prime users to unsubscribe in two clicks after EU complaints

Amazon to allow Prime users to unsubscribe in two clicks after EU complaints

BRUSSELS: US online retail giant Amazon has made it easier for users to cancel their subscriptions to its fast shipping club Prime with just two clicks, following complaints from consumer groups, the European Commission said on Friday.
European Consumer Organization (BEUC), the Norwegian Consumer Council and the Transatlantic Consumer Dialogue took their grievances to the EU executive in April last year.
They said users had to go through numerous hurdles such as complicated navigation menus, skewed wording and confusing choices, to unsubscribe from Amazon Prime.
The company will now allow users to unsubscribe from Amazon Prime with two clicks via a prominent and clear ‘cancel button’, the Commission said.
The changes will apply to all EU websites and for desktop devices, mobiles and tablets with immediate effect.
“Consumers must be able to exercise their rights without any pressure from platforms. One thing is clear: manipulative design or ‘dark patterns’ must be banned,” Justice Commissioner Didier Reynders said in a statement.


Media watchdog sounds alarm over Burkina journalist

Media watchdog sounds alarm over Burkina journalist
Updated 01 July 2022

Media watchdog sounds alarm over Burkina journalist

Media watchdog sounds alarm over Burkina journalist
  • Media watchdog calls on authorities in Burkina Faso to act after one of the country’s most prominent journalists received death threats
  • Thousands of people have been killed and nearly two million displaced in the past seven years

OUAGADOUGOU: The Committee to Protect Journalists (CPJ) has called on authorities in Burkina Faso to act after one of the country’s most prominent journalists received death threats.
Ahmed Newton Barry, a former TV president and ex-editor of L’Evenement newspaper who now works as a current affairs commentator, was targeted in an audio clip circulating among WhatsApp groups, the watchdog said late Thursday.
The speaker in the clip identifies Barry by name, describes him as a “terrorist” and says a hundred people would assault his home.
“We are going to set fire to it and then destroy everything and collect the rubble that is piled up and leave the ground vacant,” the clip says, according to the CPJ.
Barry told the CPJ the threat may be related to comments he made on a TV program in which he described the Malian government as working with Russian mercenaries.
Angela Quintal, CPJ’s Africa program coordinator in Johannesburg, urged the authorities to carry out a thorough investigation and ensure Barry’s safety.
“The security of journalists in Burkina Faso is tenuous enough without their having to worry about a mob being provoked to attack their homes,” she said.
Local press associations have also condemned the threats and urged the country’s junta-dominated authorities to investigate.
One of the world’s poorest countries, Burkina Faso is in the grip of a nearly seven-year-old crisis sparked by jihadist raiders crossing from neighboring Mali.
Thousands of people have been killed and nearly two million displaced.


Serie A reaches TV rights deal with Abu Dhabi Media

Serie A reaches TV rights deal with Abu Dhabi Media
Updated 01 July 2022

Serie A reaches TV rights deal with Abu Dhabi Media

Serie A reaches TV rights deal with Abu Dhabi Media
  • For the next three seasons, Abu Dhabi Media, an Emirati public body, has been awarded the rights for a minimum total amount of $79 million
  • In the absence of a satisfactory offer in its call for tenders last year, the Italian League had developed its own Youtube channel in Arabic

ROME: Serie A on Thursday accepted the offer of TV platform Abu Dhabi Media to broadcast the Italian league in the Middle East and North Africa after more than a year without a broadcaster in this region.
For the next three seasons, Abu Dhabi Media, an Emirati public body, has been awarded the rights for a minimum total amount of $79 million, the Italian League announced.
To this guaranteed minimum income may be added any additional revenue linked to the number of subscribers that Italian football will generate on the platform, a spokesperson for Serie A told AFP.
In the absence of a satisfactory offer in its call for tenders last year, the Italian League had developed its own Youtube channel in Arabic to offer matches free of charge.


Twitter launches branded likes in Saudi Arabia

Twitter launches branded likes in Saudi Arabia
Updated 30 June 2022

Twitter launches branded likes in Saudi Arabia

Twitter launches branded likes in Saudi Arabia
  • Custom animation encourages users to like, unlike and relike a tweet

DUBAI: Twitter is rolling out its new “branded likes” feature across the US, Britain, Japan and Saudi Arabia.

Branded likes are essentially custom animations for the like button on a tweet that brands can pay for.

 

 

The feature is available as an add-on to Twitter’s Timeline Takeover offering, which ensures a brand’s ad is the first ad to appear when someone opens Twitter for the first time on a given day.

Advertisers can select a hashtag — and up to 10 translations of that hashtag. Twitter then works with its creative partner Bare Tree Media for the US, Britain and Saudi Arabia to create custom artwork for the campaign.

When a user taps the like button on any tweet containing the pre-selected hashtag, the custom branded like animation will appear.

Branded likes have been in testing for nearly two years with testers including brands such as Disney, Paramount Pictures, Tesco, NASA and the NBA.

 

 

 

https://twitter.com/disneyplus/status/1289092933598081025?ref_src=twsrc%5Etfw 

 

Disney+ was the first brand to pay for the feature as part of the beta test, reported AdAge. The streaming platform used it to promote the premiere of “Black Is King,” Beyoncé’s highly anticipated visual album inspired by “The Lion King.”

The tweet has over 113,000 likes and more than 10,000 retweets. 

 

 

During testing, branded likes generated a positive impact when paired with the Timeline Takeover feature, resulting in a 277 percent lift in recall, and 202 percent lift in purchase and consideration intent.

Branded likes are well received by consumers too, with two-thirds of people finding them “appealing,” according to Twitter Insiders research.

It is unclear at this time when the branded likes feature will launch in other countries.