Hong Kong police raid pro-democracy newspaper Apple Daily, arrest five

Hong Kong's its press freedom ranking has slipped dramatically in recent years. (AFP)
Hong Kong's its press freedom ranking has slipped dramatically in recent years. (AFP)
Short Url
Updated 17 June 2021

Hong Kong police raid pro-democracy newspaper Apple Daily, arrest five

Hong Kong's its press freedom ranking has slipped dramatically in recent years. (AFP)
  • Editor-In-Chief of pro-democracy newspaper Apple Daily was arrested in Hong Kong alongside four executives on charges of collusion with a foreign country
  • Authorities also seized HK$18 million ($2.3 million) in Apple Daily assets.

HONG KONG: Hong Kong police arrested the chief editor and four executives of pro-democracy newspaper Apple Daily on Thursday, raiding its newsroom for a second time in the latest blow to the outspoken tabloid.

The paper and its jailed owner Jimmy Lai have long been a thorn in Beijing’s side with unapologetic support for the financial hub’s pro-democracy movement and scathing criticism of China’s authoritarian leaders.

More than 500 officers conducted a dawn operation which authorities said was sparked by articles Apple Daily had published “appealing for sanctions” against Hong Kong and China’s leaders.

It is the first time the content of media reporting has sparked arrests under the city’s new national security law.

In a message to readers, Apple Daily warned that Hong Kong’s press freedoms were “hanging by a thread” but the paper vowed to “stand tall.”

Its union described the operation as a “wanton violation of press freedom” that “displayed how much police power has inflated under the national security law.”

Police said the five executives were arrested for collusion with a foreign country or external elements “to endanger national security.”

“They have overall responsibility for the content, style and principles of news reporting,” senior superintendent Steve Li told reporters.

Authorities also seized HK$18 million ($2.3 million) in Apple Daily assets, the first time a national security law seizure order has been made directly against a Hong Kong media company, rather than an individual.

Hong Kong is historically a major international media hub but its press freedom ranking has slipped dramatically in recent years.

Secretary for Security John Lee declined to say which articles breached the security law or whether those who shared the articles online, bought Apple Daily or its shares, might be at risk.

“Everyone must decide for themselves,” he told reporters.

“Our actions are not targeting press freedom or journalistic work,” he added.

“We target conspiracies that threaten national security. We target perpetrators who would use journalistic work as a tool to engage in acts that endanger national security.”

Sharron Fast, a lecturer at the University of Hong Kong’s journalism school, described Lee’s comments as “ominous and incorrect.”

“It is precisely the role of a journalist in a free society to report on political views, even those that might be unwelcome,” she told AFP.

Apple Daily broadcast live footage of the raid showing officers searching the newsroom and looking through journalists’ computers.

The paper said computer terminals, hard drives and reporter notepads were among items carted away.

Among the arrested executives were chief editor Ryan Law and CEO Cheung Kim-hung who were both led into the building in handcuffs.

Hong Kong’s stock exchange said trading in shares of Next Digital — the publisher of the newspaper — had been halted.

The security law is the speartip of a sweeping crackdown on Beijing’s critics in Hong Kong since 2019’s huge democracy protests.

It has criminalized much dissent, given China jurisdiction over some cases and awarded authorities a suite of powerful new investigation powers.

Those convicted face up to life in prison and the majority are denied bail after arrest.

Thursday’s raid was the second on Apple Daily in less than a year.

The tabloid’s billionaire owner Lai, 73, was charged with collusion after hundreds of officers searched the paper’s newsroom last August.

He is currently serving multiple jail sentences for attending various protests.

Beijing has made no secret of its desire to see the paper’s voice tamed, with state media routinely describing Lai as a “traitor” and a “black hand.”

Last month, police used the national security law to freeze Lai’s bank accounts and his majority shares in Next Digital.

Until Thursday’s raid, authorities had left the company’s assets alone. It is unclear whether Apple Daily will now be able to pay its staff.

“We will try all our best to publish newspapers for tomorrow,” executive chief editor Lam Man-chung, who was not among those arrested, told AFP.

China says the security law was needed to return stability to the international financial hub.

Critics, including many Western nations, say it has been the final nail in the coffin for the “One Country, Two Systems” promise that Hong Kong could maintain certain liberties after its 1997 handover to China by the British.

More than 100 people have been arrested under the law, many of them the city’s best-known democracy activists. Others have fled overseas.

Speaking with AFP last month, chief editor Law admitted the paper was in “crisis” since Lai’s jailing but said his reporters were determined to press on with publishing.

Asked by staff what they should do if the police came to arrest him, he replied: “Broadcast it live.”


Navalny allies accuse YouTube, Telegram of censorship in Russian election

Navalny’s camp said YouTube had also taken down one of their videos that contained the names of 225 candidates they had endorsed. (File/AFP)
Navalny’s camp said YouTube had also taken down one of their videos that contained the names of 225 candidates they had endorsed. (File/AFP)
Updated 19 September 2021

Navalny allies accuse YouTube, Telegram of censorship in Russian election

Navalny’s camp said YouTube had also taken down one of their videos that contained the names of 225 candidates they had endorsed. (File/AFP)
  • Navalny’s allies already accused Alphabet’s Google and Apple of buckling under Kremlin pressure
  • Russia has for years sought sovereignty over its part of the Internet

MOSCOW: Jailed Kremlin critic Alexei Navalny’s allies accused YouTube and Telegram of censorship on Saturday after the video platform and messaging app restricted access to their anti-government voting recommendations for Russia’s parliamentary election.
Navalny’s allies already accused Alphabet’s Google and Apple of buckling under Kremlin pressure on Friday after the companies removed an app from their stores that the activists had hoped to use against the ruling party at the election.
Voting began on Friday and runs until late on Sunday.
The app gives detailed recommendations on who to vote for in an effort to challenge the party that backs President Vladimir Putin. It is one of the few levers Navalny’s allies have left after a sweeping crackdown this year.
Telegram’s founder Pavel Durov, who has carved out a libertarian image and resisted past censorship, said the platform would block election campaign services, including one used by Navalny’s allies to give voter recommendations.
He said the decision had been taken because of a Russian ban on campaigning once polls are open, which he considered legitimate and is similar to bans in many other countries.
Navalny’s spokeswoman Kira Yarmysh condemned the move.
“It’s a real disgrace when the censorship is imposed by private companies that allegedly defend the ideas of freedom,” she wrote on Twitter.
Ivan Zhdanov, a political ally of Navalny, said he did not believe Telegram’s justification and that the move looked to have been agreed somehow with Russia’s authorities.
Late on Saturday, Navalny’s camp said YouTube had also taken down one of their videos that contained the names of 225 candidates they had endorsed.
“The video presentation of the smart voting recommendations for the constituencies with the nastiest (United Russia candidates) has also been removed,” they wrote.
Navalny’s camp said it was not a knockout blow as their voting recommendations were available elsewhere on social media.
But it is seen as a possible milestone in Russia’s crackdown on the Internet and its standoff with US tech firms.
Russia has for years sought sovereignty over its part of the Internet, where anti-Kremlin politicians have followings and media critical of Putin operate.
Navalny’s team uses Google’s YouTube widely to air anti-corruption videos and to stream coverage and commentary of anti-Kremlin protests they have staged.
’Dangerous precedent’
The ruling United Russia Party is widely expected to win the election despite a ratings slump. The voting, which opened on Friday and runs through Sunday, follows the biggest crackdown on the Kremlin’s domestic opponents in years.
The Navalny team’s Telegram feed continued to function normally on Saturday, and included links to voter recommendations available in Russia via Google Docs.
On a separate Telegram feed also used by the team, activists said Russia had told Google to remove the recommendations in Google Docs and that the US company had in turn asked Navalny’s team to take them down.
Google did not immediately respond to a request for comment.
In his statement, Durov said Google and Apple’s restrictions of the Navalny app had set a dangerous precedent and meant Telegram, which is widely used in Russia, was more vulnerable to government pressure.
He said Telegram depends on Apple and Google to operate because of their dominant position in the mobile operating system market and his platform would not have been able to resist a Russian ban from 2018 to 2020 without them.
Russia tried to block Telegram in April 2018 but lifted the ban more than two years later after ostensibly failing to block it.
“The app block by Apple and Google creates a dangerous precedent that will affect freedom of expression in Russia and the whole world,” Durov said in a post on Telegram.


South African Muslim woman becomes head of oldest media watchdog

South African Muslim woman becomes head of oldest media watchdog
Updated 18 September 2021

South African Muslim woman becomes head of oldest media watchdog

South African Muslim woman becomes head of oldest media watchdog
  • Khadija Patel, an investigative journalist and fourth-generation Muslim of Asian background, is the first female Chair of the International Press Institute (IPI)
  • Patel was editor in chief of South African’s Mail & Guardian and is now active in mentoring young journalists

VIENNA: South Africa’s leading media figure has been elected as the 35th chairperson of the International Press Institute, the world’s oldest media watchdog.

Khadija Patel, an investigative journalist and fourth-generation Muslim of Asian background, became the first woman, first non-European/American and first Muslim to ever become chair of the prestigious organization.

Set up in 1950 in New York City by 34 male editors and publishers and one female editor, the Vienna-based press institute has, in addition to Khadija, two other women in leadership positions: Italian Barbara Trionfi as executive director and Jordanian Etaf Roudan as an executive board member.

Speaking at the Vienna City Hall, Patel related her upbringing in South Africa where Muslim women were not encouraged to enter the media field. 

“I was 12 when I told my English teacher that I wanted to become a journalist,” Patel told fellow journalists from around the world. “After a long pause, my teacher said journalism is not an appropriate career for Muslim women.”

In addition to becoming an investigative journalist, Patel was editor in chief of South African’s Mail & Guardian and is now active in supporting young journalists in her position as head of programs for South Africa’s International Fund for Public Interest Media.

Speaking about the profession, Khadija said being a journalist is the best job in the world. “The pay is not great, but it brings joy to its practitioners. Stories about repression, stories about abuse of power, stories about corruption need also to exist. 

“We are complex beings. Our experiences are complex because there is no singular Hungarian or South African or Belarusian experience. Despite the complexity, journalism does allow us to understand each other better to bring joy to each other. 

“For me, it is a bridge to inform, and at its most basic level, it is a bridge for each other. In a time when hatred abounds, journalism allows us to be nice to each other and to bring joy to each other.”

Patel told Arab News: “I’m humbled by the volume of support that has greeted the news of my election to this position. I hope that I can repay that support by ensuring the IPI is led well during a particularly trying time for journalists around the world. And I hope we can inspire new generations of journalists around the world to do the same.”

Trionfi said: “We are thrilled to welcome Khadija Patel as IPI’s new board chair and greatly look forward to working with her to address the challenges facing independent journalism across the globe. 

“It is no surprise that Khadija earned the trust of her fellow board members to take over the chair position, and her deep experience as a journalist and editor make her perfectly suited to this role.”

Separately, the IPI General Assembly elected 10 new executive board members, including three journalists from the Arab region: 

Raheem Adedoyin, chairman, editorial board, Herald Newspapers, Nigeria. 

Walid Batrawi, media and communications expert, Palestine.

John Daniszewskivice president, Standards, editor at large, The Associated Press, US.  

Mбrton Gergely, editor in chief, HVG, Hungary. 

Emre Kızılkaya, project editor of journo.com.tr, Turkey. 

Elizaveta Osetinskaya, journalist and media manager, founder of The Bell, Russia.  

Etaf Roudan, Radio Al-Balad manager, Community Media Network, Jordan. 

Hiroki Sugita, columnist and associate executive director, Kyodo News, Japan. 

Jussi Tuulensuusenior editor in chief, Aamulehti, Finland. 

Sami Zeidan, principal presenter, Al Jazeera Media Network, Qatar.


‘Wall of Grief’ project by Indian journalists documents hidden toll of pandemic

 A health worker inoculates a man with a dose of Covishield vaccine against the Covid-19 coronavirus at a vaccination centre in Srinagar on September 17, 2021. (AFP)
A health worker inoculates a man with a dose of Covishield vaccine against the Covid-19 coronavirus at a vaccination centre in Srinagar on September 17, 2021. (AFP)
Updated 18 September 2021

‘Wall of Grief’ project by Indian journalists documents hidden toll of pandemic

 A health worker inoculates a man with a dose of Covishield vaccine against the Covid-19 coronavirus at a vaccination centre in Srinagar on September 17, 2021. (AFP)
  • “The projection of Gujarat itself after extrapolating the data is 218,000 — far higher that what the government claims”

NEW DELHI: A group of Indian journalists are documenting the everyday information of their dead compatriots in the wake of a devastating second wave of COVID-19 in the subcontinent earlier this year.
The online memorial project, “Wall of Grief,” aims to show the reality of the situation, which saw hundreds of thousands of Indians killed, according to official data. However, some suspect that the true number could be much higher.
Wall of Grief was launched in late August by The Reporters’ Collective, which says its aim is to “visualize the scale” of casualties amid the pandemic.
The project is supported by independent news agency 101Reporters and the Delhi-based National Foundation for India, an independent grant organization for public welfare and social transformation.
It functions as a database and a public depository containing the name, age, gender, occupation, and place of, and date of death, of each COVID-19 victim.
“We want to document all the deaths that have gone unacknowledged and unaccounted for,” one of the project’s coordinators, Tapasya, told Arab News on Friday.
The idea emerged when the collective went to work on a story about underreported COVID-19 deaths in the western Indian state of Gujarat. When reporters analyzed excess deaths data from a few dozen municipalities that covered only 6 percent of the state’s population, the number of deaths was about 16,000, compared with the 10,000 that the government had cited as Gujarat’s total coronavirus death toll.
“The data from Gujarat was quite shocking for me,” Tapasya said. “The projection of Gujarat itself after extrapolating the data is 218,000 — far higher that what the government claims.”

FASTFACTS

• Database shows name, age, gender and occupation of ‘untold’ COVID-19 victims.

• Official figures say disease has killed 440k people in India, but many say real number could be up to 11 times higher.

According to official figures, the pandemic has claimed more than 440,000 lives in India, most of them during the deadly second wave between March and June this year.
While their own count is still ongoing, the TRC have so far recorded death statistics in 13 of India’s 28 states.
“If from only one state you have almost half of the national figure of 440,000, then the overall result is going to be very shocking,” Tapasya warned.
Their expectations are supported by a study released earlier this week by the University of Michigan, the Indian Statistical Institute in Kolkata and Delhi School of Economics, which projected the country’s actual death toll to be between four and 11 times higher than official number.
Led by epidemiologist Bhramar Mukherjee, the study warned that India could have lost up to 4.9 million people to the disease.
Despite requests by Arab News, Indian Health Ministry officials and representatives of the government-run Indian Council for Medical Research declined to comment on COVID-19 death figures.
“Everyone knows that no matter what the official figures are, the actual number is much more,” Mayank Aggarwal, who leads Wall of Grief with Tapasya, told Arab News.
But for Aggarwal, the purpose of the project is not only formal documentation.
“This project should trigger conversations and bring people together to question the system and make it more accountable,” he said.
It is also meant to help open spaces for those who are grieving lost family members and friends, he added.
“We wanted to have a common space where people can come together and share their grief — a space that does not allow us to forget what happened to us.”


Who streams the most content in Saudi Arabia?

Who streams the most content in Saudi Arabia?
Updated 17 September 2021

Who streams the most content in Saudi Arabia?

Who streams the most content in Saudi Arabia?
  • YouGov’s latest research sheds light on streamers’ content consumption and habits 

DUBAI: The last two years have seen an unprecedented rise in the popularity of streaming services, and Saudi Arabia is no exception.

The latest research from analytics firm YouGov shows that Generation Z audiences are the most regular users of streaming services in KSA, with 72 percent claiming to use any catch-up or streaming service on a regular basis.

The study found that there is an inverse relationship between age and on-demand streaming, which means that younger audiences stream the most content. After Gen Z, millennials are the most regular consumers of streaming services (69 percent), followed by Generation X (61 percent) and baby boomers (45 percent).

Despite the growth of regional streaming services, Netflix appears to be the most popular streaming service in Saudi Arabia, with 37 percent of residents using it.

The global streaming giant is widely favored by younger audiences. Compared to the overall online population in the country, nearly three in five (59 percent) Gen Z streamers claim to use Netflix, followed by 56 percent of millennials.

Consumption of other streaming platforms is also much higher among these young adults. Compared to the overall online population, millennial streamers are heavier consumers of Amazon Prime (19 percent) and Shahid (24 percent).

When looking closely at the attitudes of streamers, the study found that streaming has massively affected how these audiences consume TV.

Fifty percent of Gen Z streamers and 46 percent of millennials agree with the statement, “Live TV is a thing of the past,” while 48 percent of millennial streamers said that streaming services have changed TV watching for them, versus 43 percent of Gen Z streamers. The latter, however, have been raised in the digital age, with streaming more native to them than TV watching.

Nearly half of Gen Z streamers (49 percent) claim people reach out to them regarding suggestions for new music, movies and TV shows. When it comes to attitudes toward watching films, nearly a quarter of Gen Z streamers say they prefer to watch movies via pay-to-own or pay-to-view streaming services, even though watching films in cinemas or theatres is their top preference.

It is fairly evident that the younger generation is used to having media “on-demand,” suggested the report, presenting a huge opportunity for streaming services in the Kingdom.


Reporter refused entry to Lebanon’s presidential palace to cover cabinet meeting

Al Jadeed correspondent Layal Saad during her live broadcast minutes after she was denied entry to Baabda Presidential Palace to cover the Lebanese cabinet's meeting. (Al Jadeed)
Al Jadeed correspondent Layal Saad during her live broadcast minutes after she was denied entry to Baabda Presidential Palace to cover the Lebanese cabinet's meeting. (Al Jadeed)
Updated 17 September 2021

Reporter refused entry to Lebanon’s presidential palace to cover cabinet meeting

Al Jadeed correspondent Layal Saad during her live broadcast minutes after she was denied entry to Baabda Presidential Palace to cover the Lebanese cabinet's meeting. (Al Jadeed)
  • Layal Saad said she was barred because of a previous incident in which she was verbally abused for referring to the president as ‘Aoun’ and not ‘his excellency President Aoun’
  • Al-Jadeed TV said it will take legal action because Baabda Palace is ‘the people’s palace’ and ‘the law doesn’t prohibit any citizen from entering any public facility’

BEIRUT: A Lebanese journalist was denied entry to Baabda Presidential Palace to cover a cabinet meeting on Thursday because of an incident that happened there last month.

In a live report, Al-Jadeed TV reporter Layal Saad said she was told by a representative of the palace’s press office that she could not enter the building. She added that she “was not allowed to do her journalistic duty” because of the previous confrontation.

Saad, who has covered events at the palace for five years, was reportedly subjected to verbal abuse by a security officer on Aug. 21. At the time she said that while the podium was being prepared for speeches, the officer overheard her asking colleagues, in reference to President Michel Aoun, ‘Is Aoun giving a speech?’ The man came up to her, she added, stood very close and spoke to her angrily and abusively, telling her: “You address him by saying ‘his excellency the president, General Michel Aoun,’ and not just ‘Aoun.’”

Saad said this incident was the reason why she was denied entry to the palace on Thursday. In a live broadcast she said: “Some of the palace’s staff and presidential advisors called me after August’s incident and apologized, saying it was a mistake that shouldn’t have happened.”

She added that was told the officer should not have spoken to her because only press office staff should deal with journalists.

“The employee (who refused to let Saad into the palace on Thursday) told me that the previous incident remains unresolved,” she said. “The president’s media advisor, Rafic Chlala, is the one who asked him to notify me that I could not enter the palace to cover the meeting … they didn’t want anyone from the security staff to speak to me.”

Saad added that she was told to ask her employers to send another correspondent.

Al-Jadeed TV responded to the palace by firmly stating it “will not assign any colleague to replace Layal Saad. It is not a matter of alternatives anymore but rather it has become about the core of freedoms and the transformation of Baabda palace into a tool of suppressing words and existence.”

Saying “Layal Saad or nobody,” it added: “Facing this ban, the channel finds itself compelled to file a lawsuit against the pertinent authorities at Baabda Palace, which is the people’s palace. The law doesn’t prohibit any citizen from entering any public facility.”

Saad told Arab News that palace staff must not be allowed to treat the building as “their own private house because it’s a public facility and any citizen can enter.”

She added that although she is not personally taking legal action against palace authorities, her employers intend to.

“The lawsuit will be lodged against any staff and advisors involved in issuing the ban and I am not sure if that includes the presidency … that’s up to the lawyers to talk about it,” she said.

The president’s press office said the management of Al-Jadeed had been asked to replace Saad with another reporter, and that other journalists had been assigned to cover the palace recently without any problems.

It added that Al-Jadeed was reminded that the same restriction continued to apply as a result of the incident in August, but this time the channel sent Saad anyway to cover the cabinet session and she was asked to leave.