Saudi Arabia’s first philosophy journal breaks new ground

Saudi Arabia’s first philosophy journal breaks new ground
The Saudi Journal of Philosophical Studies (SJPS) was launched by the cultural platform Mana, which was set up two years ago. (Supplied)
Short Url
Updated 14 April 2021

Saudi Arabia’s first philosophy journal breaks new ground

Saudi Arabia’s first philosophy journal breaks new ground
  • Philosophers from outside the Arab world contributed to the first issue, specifically from Germany and the US

JEDDAH: Saudi Arabia’s first philosophy journal has been issued, with its editor-in-chief saying that the country was witnessing a “tangible philosophical renaissance.”
The Saudi Journal of Philosophical Studies (SJPS) was launched by the cultural platform Mana, which was set up two years ago.
According to its editor in chief, Sarah Al-Rajhi, the principal aim of the journal was to help researchers in the Kingdom, the Arab world and the West to publish their work without any financial cost and in line with accurate scientific standards.
“Philosophy indicates the position of knowledge within any culture,” she told Arab News. “It is no secret that Saudi Arabia is currently witnessing a tangible philosophical renaissance that should have culminated in the launch of a refereed academic philosophical journal. At Mana, we aim to train researchers in philosophical writing and create a kind of accumulation in this regard. We do this on our online platform, and more systematically in our peer-reviewed journal.”
She said that the SJPS advisory board included 12 leading thinkers and philosophers from the Arab world and the West, and that this number was appropriate because each member represented an orientation and school of thought.
The scholars were chosen on the basis of precise criteria, the most important of which were their research, their recognition by the scientific research community, their “abundant philosophical production” and their geographical distribution.
The advisory board includes members from Saudi Arabia, the US, Australia, the UK, Senegal, Egypt, Tunisia, Libya and Algeria.
Al-Rajhi said that the SJPS had received a large number of research papers in different languages from many countries since its launch.
“We subjected this research to close referees as the journal has a list of highly qualified referees. We apologized to some researchers whose research did not meet the required publishing standards, and we provided them with the referees’ reports that include important notes and instructions in order to help them address the deficiencies in their research and develop them.”

FASTFACTS

• The Saudi Journal of Philosophical Studies (SJPS) was launched by the cultural platform Mana, which was set up two years ago.

• The SJPS advisory board includes 12 leading thinkers and philosophers from the Arab world and the West.

• Among the open access articles are a paper from the US-Lebanese philosopher Raja Halwani.

• Another article is from Mohamed Mohamed Madian, philosophy professor at the University of Cairo.

Philosophers from outside the Arab world contributed to the first issue, specifically from Germany and the US.
The first edition of the SJPS was applauded by elite cultural figures and entities, including Saudi Arabia’s Minister of Culture Prince Badr bin Abdullah bin Farhan. He tweeted the issue announcement, adding: “Such a great step to enrich Saudi philosophical content.”




Such a great step to enrich Saudi philosophical content. Prince Badr bin Abdullah bin Farhan
Saudi culture minister

Al-Rajhi, in turn, expressed her gratitude for the support that the Saudi cultural community received from the ministry.
“With your continuing encouragement and support to the knowledge and cultural movement in Saudi Arabia, the future will even be brighter with more and more steps,” she replied.
She said that some of the journal’s articles were free to access for readers on the Mana platform and that issues would also be sent to Saudi and Arab universities.
Al-Rajhi, who is the co-founder of Mana, said the journal could contribute to strengthening the Kingdom’s philosophical movement and that the encouragement of academic publishing in the field of philosophy was the pinnacle of this movement.
“To write a philosophical paper in a systematic way that adheres to the accuracy and academic standards in writing, and for the scientific community to read what you write, is a great thing and a beginning that can be both built and expanded upon. Moreover, we believe that the international character of the SJPS allows Saudi researchers to learn about the research output of their colleagues around the world.”
Al-Rajhi explained what distinguished the SJPS from other Arab and international refereed journals. It did not just present research papers, but a variety of content.
“This content included an introductory essay on a philosophical topic, an introductory essay about a philosopher, an introduction to a research project, translations of two valuable texts from English into Arabic, and finally a statistical analysis of the publications of the most important international publishing houses in the second half of 2020.”
She said there was a clear philosophical activity in Saudi Arabia that nobody could ignore and that it was part of the country’s general cultural activity, adding that had it not been for the “official institutions’ support of this activity, it would not have appeared this way.”
The next desired step within the Saudi philosophy community was to teach the subject in the country’s universities as an independent academic discipline, she said.
“We have tried to create a kind of intersection between philosophy and academia, and we are hopeful that it will be a step that paves the way toward establishing the first departments of philosophical studies in Saudi universities.”
Among the open access articles are a paper from the US-Lebanese philosopher Raja Halwani, who is a philosophy professor at the School of the Art Institute of Chicago.
In his abstract for the “Virtue of Integrity,” Halwani writes there is a powerful argument that integrity is not a virtue because it would be a redundant virtue, or what he calls the “redundancy objection.”
He said that integrity was usually tested when the agent was under pressure or tempted to act against their values. A virtuous person was someone who had virtues, including wisdom, and was able to act properly whenever the situation called for it.
Another article is from Mohamed Mohamed Madian, philosophy professor at the University of Cairo’s Faculty of Art.
He discusses Cornel Ronald West, a prominent left-wing African-American thinker, and his writing focuses on three levels expressing the West’s philosophy: Prophetic pragmatism, the philosopher’s concept of democracy, and the problem of racial discrimination.


Navalny allies accuse YouTube, Telegram of censorship in Russian election

Navalny’s camp said YouTube had also taken down one of their videos that contained the names of 225 candidates they had endorsed. (File/AFP)
Navalny’s camp said YouTube had also taken down one of their videos that contained the names of 225 candidates they had endorsed. (File/AFP)
Updated 19 September 2021

Navalny allies accuse YouTube, Telegram of censorship in Russian election

Navalny’s camp said YouTube had also taken down one of their videos that contained the names of 225 candidates they had endorsed. (File/AFP)
  • Navalny’s allies already accused Alphabet’s Google and Apple of buckling under Kremlin pressure
  • Russia has for years sought sovereignty over its part of the Internet

MOSCOW: Jailed Kremlin critic Alexei Navalny’s allies accused YouTube and Telegram of censorship on Saturday after the video platform and messaging app restricted access to their anti-government voting recommendations for Russia’s parliamentary election.
Navalny’s allies already accused Alphabet’s Google and Apple of buckling under Kremlin pressure on Friday after the companies removed an app from their stores that the activists had hoped to use against the ruling party at the election.
Voting began on Friday and runs until late on Sunday.
The app gives detailed recommendations on who to vote for in an effort to challenge the party that backs President Vladimir Putin. It is one of the few levers Navalny’s allies have left after a sweeping crackdown this year.
Telegram’s founder Pavel Durov, who has carved out a libertarian image and resisted past censorship, said the platform would block election campaign services, including one used by Navalny’s allies to give voter recommendations.
He said the decision had been taken because of a Russian ban on campaigning once polls are open, which he considered legitimate and is similar to bans in many other countries.
Navalny’s spokeswoman Kira Yarmysh condemned the move.
“It’s a real disgrace when the censorship is imposed by private companies that allegedly defend the ideas of freedom,” she wrote on Twitter.
Ivan Zhdanov, a political ally of Navalny, said he did not believe Telegram’s justification and that the move looked to have been agreed somehow with Russia’s authorities.
Late on Saturday, Navalny’s camp said YouTube had also taken down one of their videos that contained the names of 225 candidates they had endorsed.
“The video presentation of the smart voting recommendations for the constituencies with the nastiest (United Russia candidates) has also been removed,” they wrote.
Navalny’s camp said it was not a knockout blow as their voting recommendations were available elsewhere on social media.
But it is seen as a possible milestone in Russia’s crackdown on the Internet and its standoff with US tech firms.
Russia has for years sought sovereignty over its part of the Internet, where anti-Kremlin politicians have followings and media critical of Putin operate.
Navalny’s team uses Google’s YouTube widely to air anti-corruption videos and to stream coverage and commentary of anti-Kremlin protests they have staged.
’Dangerous precedent’
The ruling United Russia Party is widely expected to win the election despite a ratings slump. The voting, which opened on Friday and runs through Sunday, follows the biggest crackdown on the Kremlin’s domestic opponents in years.
The Navalny team’s Telegram feed continued to function normally on Saturday, and included links to voter recommendations available in Russia via Google Docs.
On a separate Telegram feed also used by the team, activists said Russia had told Google to remove the recommendations in Google Docs and that the US company had in turn asked Navalny’s team to take them down.
Google did not immediately respond to a request for comment.
In his statement, Durov said Google and Apple’s restrictions of the Navalny app had set a dangerous precedent and meant Telegram, which is widely used in Russia, was more vulnerable to government pressure.
He said Telegram depends on Apple and Google to operate because of their dominant position in the mobile operating system market and his platform would not have been able to resist a Russian ban from 2018 to 2020 without them.
Russia tried to block Telegram in April 2018 but lifted the ban more than two years later after ostensibly failing to block it.
“The app block by Apple and Google creates a dangerous precedent that will affect freedom of expression in Russia and the whole world,” Durov said in a post on Telegram.


South African Muslim woman becomes head of oldest media watchdog

South African Muslim woman becomes head of oldest media watchdog
Updated 18 September 2021

South African Muslim woman becomes head of oldest media watchdog

South African Muslim woman becomes head of oldest media watchdog
  • Khadija Patel, an investigative journalist and fourth-generation Muslim of Asian background, is the first female Chair of the International Press Institute (IPI)
  • Patel was editor in chief of South African’s Mail & Guardian and is now active in mentoring young journalists

VIENNA: South Africa’s leading media figure has been elected as the 35th chairperson of the International Press Institute, the world’s oldest media watchdog.

Khadija Patel, an investigative journalist and fourth-generation Muslim of Asian background, became the first woman, first non-European/American and first Muslim to ever become chair of the prestigious organization.

Set up in 1950 in New York City by 34 male editors and publishers and one female editor, the Vienna-based press institute has, in addition to Khadija, two other women in leadership positions: Italian Barbara Trionfi as executive director and Jordanian Etaf Roudan as an executive board member.

Speaking at the Vienna City Hall, Patel related her upbringing in South Africa where Muslim women were not encouraged to enter the media field. 

“I was 12 when I told my English teacher that I wanted to become a journalist,” Patel told fellow journalists from around the world. “After a long pause, my teacher said journalism is not an appropriate career for Muslim women.”

In addition to becoming an investigative journalist, Patel was editor in chief of South African’s Mail & Guardian and is now active in supporting young journalists in her position as head of programs for South Africa’s International Fund for Public Interest Media.

Speaking about the profession, Khadija said being a journalist is the best job in the world. “The pay is not great, but it brings joy to its practitioners. Stories about repression, stories about abuse of power, stories about corruption need also to exist. 

“We are complex beings. Our experiences are complex because there is no singular Hungarian or South African or Belarusian experience. Despite the complexity, journalism does allow us to understand each other better to bring joy to each other. 

“For me, it is a bridge to inform, and at its most basic level, it is a bridge for each other. In a time when hatred abounds, journalism allows us to be nice to each other and to bring joy to each other.”

Patel told Arab News: “I’m humbled by the volume of support that has greeted the news of my election to this position. I hope that I can repay that support by ensuring the IPI is led well during a particularly trying time for journalists around the world. And I hope we can inspire new generations of journalists around the world to do the same.”

Trionfi said: “We are thrilled to welcome Khadija Patel as IPI’s new board chair and greatly look forward to working with her to address the challenges facing independent journalism across the globe. 

“It is no surprise that Khadija earned the trust of her fellow board members to take over the chair position, and her deep experience as a journalist and editor make her perfectly suited to this role.”

Separately, the IPI General Assembly elected 10 new executive board members, including three journalists from the Arab region: 

Raheem Adedoyin, chairman, editorial board, Herald Newspapers, Nigeria. 

Walid Batrawi, media and communications expert, Palestine.

John Daniszewskivice president, Standards, editor at large, The Associated Press, US.  

Mбrton Gergely, editor in chief, HVG, Hungary. 

Emre Kızılkaya, project editor of journo.com.tr, Turkey. 

Elizaveta Osetinskaya, journalist and media manager, founder of The Bell, Russia.  

Etaf Roudan, Radio Al-Balad manager, Community Media Network, Jordan. 

Hiroki Sugita, columnist and associate executive director, Kyodo News, Japan. 

Jussi Tuulensuusenior editor in chief, Aamulehti, Finland. 

Sami Zeidan, principal presenter, Al Jazeera Media Network, Qatar.


‘Wall of Grief’ project by Indian journalists documents hidden toll of pandemic

 A health worker inoculates a man with a dose of Covishield vaccine against the Covid-19 coronavirus at a vaccination centre in Srinagar on September 17, 2021. (AFP)
A health worker inoculates a man with a dose of Covishield vaccine against the Covid-19 coronavirus at a vaccination centre in Srinagar on September 17, 2021. (AFP)
Updated 18 September 2021

‘Wall of Grief’ project by Indian journalists documents hidden toll of pandemic

 A health worker inoculates a man with a dose of Covishield vaccine against the Covid-19 coronavirus at a vaccination centre in Srinagar on September 17, 2021. (AFP)
  • “The projection of Gujarat itself after extrapolating the data is 218,000 — far higher that what the government claims”

NEW DELHI: A group of Indian journalists are documenting the everyday information of their dead compatriots in the wake of a devastating second wave of COVID-19 in the subcontinent earlier this year.
The online memorial project, “Wall of Grief,” aims to show the reality of the situation, which saw hundreds of thousands of Indians killed, according to official data. However, some suspect that the true number could be much higher.
Wall of Grief was launched in late August by The Reporters’ Collective, which says its aim is to “visualize the scale” of casualties amid the pandemic.
The project is supported by independent news agency 101Reporters and the Delhi-based National Foundation for India, an independent grant organization for public welfare and social transformation.
It functions as a database and a public depository containing the name, age, gender, occupation, and place of, and date of death, of each COVID-19 victim.
“We want to document all the deaths that have gone unacknowledged and unaccounted for,” one of the project’s coordinators, Tapasya, told Arab News on Friday.
The idea emerged when the collective went to work on a story about underreported COVID-19 deaths in the western Indian state of Gujarat. When reporters analyzed excess deaths data from a few dozen municipalities that covered only 6 percent of the state’s population, the number of deaths was about 16,000, compared with the 10,000 that the government had cited as Gujarat’s total coronavirus death toll.
“The data from Gujarat was quite shocking for me,” Tapasya said. “The projection of Gujarat itself after extrapolating the data is 218,000 — far higher that what the government claims.”

FASTFACTS

• Database shows name, age, gender and occupation of ‘untold’ COVID-19 victims.

• Official figures say disease has killed 440k people in India, but many say real number could be up to 11 times higher.

According to official figures, the pandemic has claimed more than 440,000 lives in India, most of them during the deadly second wave between March and June this year.
While their own count is still ongoing, the TRC have so far recorded death statistics in 13 of India’s 28 states.
“If from only one state you have almost half of the national figure of 440,000, then the overall result is going to be very shocking,” Tapasya warned.
Their expectations are supported by a study released earlier this week by the University of Michigan, the Indian Statistical Institute in Kolkata and Delhi School of Economics, which projected the country’s actual death toll to be between four and 11 times higher than official number.
Led by epidemiologist Bhramar Mukherjee, the study warned that India could have lost up to 4.9 million people to the disease.
Despite requests by Arab News, Indian Health Ministry officials and representatives of the government-run Indian Council for Medical Research declined to comment on COVID-19 death figures.
“Everyone knows that no matter what the official figures are, the actual number is much more,” Mayank Aggarwal, who leads Wall of Grief with Tapasya, told Arab News.
But for Aggarwal, the purpose of the project is not only formal documentation.
“This project should trigger conversations and bring people together to question the system and make it more accountable,” he said.
It is also meant to help open spaces for those who are grieving lost family members and friends, he added.
“We wanted to have a common space where people can come together and share their grief — a space that does not allow us to forget what happened to us.”


Who streams the most content in Saudi Arabia?

Who streams the most content in Saudi Arabia?
Updated 17 September 2021

Who streams the most content in Saudi Arabia?

Who streams the most content in Saudi Arabia?
  • YouGov’s latest research sheds light on streamers’ content consumption and habits 

DUBAI: The last two years have seen an unprecedented rise in the popularity of streaming services, and Saudi Arabia is no exception.

The latest research from analytics firm YouGov shows that Generation Z audiences are the most regular users of streaming services in KSA, with 72 percent claiming to use any catch-up or streaming service on a regular basis.

The study found that there is an inverse relationship between age and on-demand streaming, which means that younger audiences stream the most content. After Gen Z, millennials are the most regular consumers of streaming services (69 percent), followed by Generation X (61 percent) and baby boomers (45 percent).

Despite the growth of regional streaming services, Netflix appears to be the most popular streaming service in Saudi Arabia, with 37 percent of residents using it.

The global streaming giant is widely favored by younger audiences. Compared to the overall online population in the country, nearly three in five (59 percent) Gen Z streamers claim to use Netflix, followed by 56 percent of millennials.

Consumption of other streaming platforms is also much higher among these young adults. Compared to the overall online population, millennial streamers are heavier consumers of Amazon Prime (19 percent) and Shahid (24 percent).

When looking closely at the attitudes of streamers, the study found that streaming has massively affected how these audiences consume TV.

Fifty percent of Gen Z streamers and 46 percent of millennials agree with the statement, “Live TV is a thing of the past,” while 48 percent of millennial streamers said that streaming services have changed TV watching for them, versus 43 percent of Gen Z streamers. The latter, however, have been raised in the digital age, with streaming more native to them than TV watching.

Nearly half of Gen Z streamers (49 percent) claim people reach out to them regarding suggestions for new music, movies and TV shows. When it comes to attitudes toward watching films, nearly a quarter of Gen Z streamers say they prefer to watch movies via pay-to-own or pay-to-view streaming services, even though watching films in cinemas or theatres is their top preference.

It is fairly evident that the younger generation is used to having media “on-demand,” suggested the report, presenting a huge opportunity for streaming services in the Kingdom.


Reporter refused entry to Lebanon’s presidential palace to cover cabinet meeting

Al Jadeed correspondent Layal Saad during her live broadcast minutes after she was denied entry to Baabda Presidential Palace to cover the Lebanese cabinet's meeting. (Al Jadeed)
Al Jadeed correspondent Layal Saad during her live broadcast minutes after she was denied entry to Baabda Presidential Palace to cover the Lebanese cabinet's meeting. (Al Jadeed)
Updated 17 September 2021

Reporter refused entry to Lebanon’s presidential palace to cover cabinet meeting

Al Jadeed correspondent Layal Saad during her live broadcast minutes after she was denied entry to Baabda Presidential Palace to cover the Lebanese cabinet's meeting. (Al Jadeed)
  • Layal Saad said she was barred because of a previous incident in which she was verbally abused for referring to the president as ‘Aoun’ and not ‘his excellency President Aoun’
  • Al-Jadeed TV said it will take legal action because Baabda Palace is ‘the people’s palace’ and ‘the law doesn’t prohibit any citizen from entering any public facility’

BEIRUT: A Lebanese journalist was denied entry to Baabda Presidential Palace to cover a cabinet meeting on Thursday because of an incident that happened there last month.

In a live report, Al-Jadeed TV reporter Layal Saad said she was told by a representative of the palace’s press office that she could not enter the building. She added that she “was not allowed to do her journalistic duty” because of the previous confrontation.

Saad, who has covered events at the palace for five years, was reportedly subjected to verbal abuse by a security officer on Aug. 21. At the time she said that while the podium was being prepared for speeches, the officer overheard her asking colleagues, in reference to President Michel Aoun, ‘Is Aoun giving a speech?’ The man came up to her, she added, stood very close and spoke to her angrily and abusively, telling her: “You address him by saying ‘his excellency the president, General Michel Aoun,’ and not just ‘Aoun.’”

Saad said this incident was the reason why she was denied entry to the palace on Thursday. In a live broadcast she said: “Some of the palace’s staff and presidential advisors called me after August’s incident and apologized, saying it was a mistake that shouldn’t have happened.”

She added that was told the officer should not have spoken to her because only press office staff should deal with journalists.

“The employee (who refused to let Saad into the palace on Thursday) told me that the previous incident remains unresolved,” she said. “The president’s media advisor, Rafic Chlala, is the one who asked him to notify me that I could not enter the palace to cover the meeting … they didn’t want anyone from the security staff to speak to me.”

Saad added that she was told to ask her employers to send another correspondent.

Al-Jadeed TV responded to the palace by firmly stating it “will not assign any colleague to replace Layal Saad. It is not a matter of alternatives anymore but rather it has become about the core of freedoms and the transformation of Baabda palace into a tool of suppressing words and existence.”

Saying “Layal Saad or nobody,” it added: “Facing this ban, the channel finds itself compelled to file a lawsuit against the pertinent authorities at Baabda Palace, which is the people’s palace. The law doesn’t prohibit any citizen from entering any public facility.”

Saad told Arab News that palace staff must not be allowed to treat the building as “their own private house because it’s a public facility and any citizen can enter.”

She added that although she is not personally taking legal action against palace authorities, her employers intend to.

“The lawsuit will be lodged against any staff and advisors involved in issuing the ban and I am not sure if that includes the presidency … that’s up to the lawyers to talk about it,” she said.

The president’s press office said the management of Al-Jadeed had been asked to replace Saad with another reporter, and that other journalists had been assigned to cover the palace recently without any problems.

It added that Al-Jadeed was reminded that the same restriction continued to apply as a result of the incident in August, but this time the channel sent Saad anyway to cover the cabinet session and she was asked to leave.