Turkish journalist convicted but freed over Erdogan insult

Turkish journalist convicted but freed over Erdogan insult
Sedef Kabas, center, was arrested after she cited a proverb on television and social media referring to an ox. (AFP)
Short Url
Updated 11 March 2022

Turkish journalist convicted but freed over Erdogan insult

Turkish journalist convicted but freed over Erdogan insult
  • Sedef Kabas was sentenced to two years and four months at the first hearing in Istanbul but was released after spending nearly seven weeks in prison

ISTANBUL: A well-known Turkish journalist was released from prison Friday despite being convicted of insulting President Recep Tayyip Erdogan, her lawyer said.
Sedef Kabas was sentenced to two years and four months at the first hearing in Istanbul but was released after spending nearly seven weeks in prison. She is expected to appeal her conviction.
The case highlighted the use of a law under which tens of thousands of people have been prosecuted since Erdogan became president in 2014 following more than a decade as prime minister. The offense carries a maximum four-year prison term.
The journalist, who has hosted a series of high-profile TV shows over a career spanning three decades, was arrested after she cited a proverb on television and social media referring to an ox.
Turkey has come under international pressure to change the insult law. In October, the European Court of Human Rights said a man’s freedom of expression was violated when he was detained in 2017 under the insult law.


Arab-Chinese Media Cooperation Forum launches joint broadcasting initiative

A joint Saudi-Chinese TV program will spotlight the stories of Chinese and Saudi Arabian individuals. (Supplied)
A joint Saudi-Chinese TV program will spotlight the stories of Chinese and Saudi Arabian individuals. (Supplied)
Updated 06 December 2022

Arab-Chinese Media Cooperation Forum launches joint broadcasting initiative

A joint Saudi-Chinese TV program will spotlight the stories of Chinese and Saudi Arabian individuals. (Supplied)
  • Majid Al-Qasabi: “It gives me great pleasure to welcome you to the Arab-Chinese Media Cooperation Forum, which is being held today in Riyadh...between the Saudi Ministry of Media and the China Media Group”

RIYADH: Ahead of the Chinese President’s visit to Saudi Arabia, the Saudi Ministry of Media and the China Media Group announced the launch of a joint partnership initiative to promote relations between Arab countries and China through media in a ceremony in Riyadh on Monday.

“It gives me great pleasure to welcome you to the Arab-Chinese Media Cooperation Forum, which is being held today in Riyadh...between the Saudi Ministry of Media and the China Media Group,” Acting Minister of Media Majid Al-Qasabi said.

Al-Qasabi addressed the audience in a speech via video extending his support for the cooperation.

“We look forward to the cooperation today to launch new media initiatives that contribute to deepening the ties between the Arab and Chinese cultures and between their peoples,” he said.

The initiative, he explained, will promote the presence of Chinese media on Arab channels, translating Chinese television shows into Arabic.

Through the initiative, Saudi and Chinese television will also work together to create programs highlighting the stories of individuals from both Saudi Arabia and China who achieved success in each other’s countries.

The initiative will also create opportunities for travel between the two countries, opening a space for greater understanding and strengthening the relationship between China and Saudi Arabia through media and cultural exchange.

In line with the aim of improving communication, the ceremony was held in both Arabic and Chinese in the presence of Ambassador of China to Saudi Arabia Chen Weiqing, Director-General of the Arab States Broadcasting Union Abdulraheem Sulaiman, and Chinese politician Li Shulei, head of publicity at the Central Committee of the Chinese Communist Party.

Mohammed Fahad Al-Harthi, president of the Arab States Broadcasting Union and CEO of the Saudi Broadcasting Authority, presented the initiative in a speech during the ceremony.

“Saudi-Chinese relations are old and well-established and strong, and they are witnessing prosperity and expansion,” he said, citing Crown Prince Mohammed bin Salman’s visit to China, the over 20,000 Arab students studying in China and the several schools in Saudi Arabia that teach the Chinese language and culture.

“We hope that this relationship will witness greater growth with the connection of interests and relations between the two peoples,” he added.

Toward the end of the ceremony, top media representatives from Palestine, Egypt, Bahrain, Libya, Yemen and Iraq extended their support for the initiative.

Al-Harthi stressed the importance of media in any country’s diplomatic relations.

“To achieve a solid relationship between the two societies, the media must play this role,” Al-Harthi said.

Through the initiative, translated Chinese works will be broadcast in Palestine, Algeria, Jordan, Sudan, Iraq and Saudi Arabia.

 


Sky News chief to step down as channel adapts to post-TV future

Sky News chief to step down as channel adapts to post-TV future
Updated 05 December 2022

Sky News chief to step down as channel adapts to post-TV future

Sky News chief to step down as channel adapts to post-TV future
  • John Ryley departing operation after 17 years

LONDON: Sky News chief John Ryley announced on Sunday that he will step down after 17 years in charge as the channel faces the challenges of a post-television future.

Ryley, 60, assumed his role as head of the news outlet in 2006, when Sky News was almost fully dedicated to producing its flagship live television channel. He led the channel’s transformation into a multimedia operation with a large online audience.

Sky News, however, continues to spend a substantial part of its budget on traditional broadcasting.

Sources at the channel told the Guardian that Ryley’s departure will be announced to staff in a call on Dec. 5. Details are yet to be confirmed, but the call is also expected to reveal new hires for Sky News’ data, podcasts and original journalism teams.

The sources added that investment in several new studios would be paused.

Across almost two decades, Ryley won many journalism awards as he faced the challenge of running a news outlet in an era of media decline.

He said in recent years that he believed television news, instead of relying on patrician presenters, should increasingly feature reporters offering expert analysis and context. “The age of the all-powerful anchor is gone — instead they share the stage with journalists in the field, providing the audience with the high-fiber news they demand,” he wrote.

The announcements, according to The Guardian, suggest that Sky News’ leadership is preparing for a future where the channel’s focus shifts away from its live news operation.

While figures show that some 10.2 million people across Britain watched Sky News in November, audience figures for individual shows came in below 100,000 viewers in some cases. The channel is increasingly turning to platforms such as TikTok to reach the younger generations.

Sky News’ financial backing is wrapped up in corporate politics. When founder Rupert Murdoch sold Sky in 2018 to US media giant Comcast, the new owners pledged to maintain Sky News’ funding for a decade.

However, that agreement has yet to be honored, and decisions will be made soon about the outlet’s long-term future and funding model. Comcast is thought to be exploring ways to integrate Sky News into its US-based NBC News operation.

The wider Sky business has faced many challenges in recent years, with revenues slumping as consumers and advertisers cut back on spending in the face of tough economic conditions. The company is already looking beyond its satellite dish model toward a future where its subscription service is delivered over the internet.


New Zealand plans law to require Facebook, Google to pay for news

New Zealand plans law to require Facebook, Google to pay for news
Updated 05 December 2022

New Zealand plans law to require Facebook, Google to pay for news

New Zealand plans law to require Facebook, Google to pay for news
  • The new legislation will go to a vote in parliament and is expected to be passed

WELLINGTON: The New Zealand government said it will introduce a law that will require big online digital companies such as Alphabet Inc's (GOOGL.O) Google and Meta Platforms Inc (META.O) to pay New Zealand media companies for the local news content that appears on their feeds.

Minister of Broadcasting Willie Jackson said in a statement on Sunday that the legislation will be modeled on similar laws in Australia and Canada and he hoped it would act as an incentive for the digital platforms to reach deals with local news outlets.

"New Zealand news media, particularly small regional and community newspapers, are struggling to remain financially viable as more advertising moves online," Jackson said. "It is critical that those benefiting from their news content actually pay for it."

The new legislation will go to a vote in parliament where the governing Labour Party's majority is expected to pass it.

Australia introduced a law in 2021 that gave the government power to make internet companies negotiate content supply deals with media outlets. A review released by the Australian government last week found it largely worked.


Apple and Amazon resume advertising on Twitter — reports

Apple and Amazon resume advertising on Twitter — reports
Updated 05 December 2022

Apple and Amazon resume advertising on Twitter — reports

Apple and Amazon resume advertising on Twitter — reports

Amazon.com Inc. and Apple Inc. are planning to resume advertising on Twitter, according to media reports on Saturday.
The developments follow an email sent by Twitter on Thursday to advertising agencies offering advertisers incentives to increase their spending on the platform, an effort to jump-start its business after Elon Musk’s takeover prompted many companies to pull back.
Twitter billed the offer as the “biggest advertiser incentive ever on Twitter,” according to the email reviewed by Reuters. US advertisers who book $500,000 in incremental spending will qualify to have their spending matched with a “100 percent value add,” up to a $1 million cap, the email said.
On Saturday, a Platformer News reporter tweeted that Amazon is planning to resume advertising on Twitter at about $100 million a year, pending some security tweaks to the company’s ads platform.
However, a source familiar with the matter told Reuters that Amazon had never stopped advertising on Twitter.
Separately, during a Twitter Spaces conversation, Musk announced that Apple is the largest advertiser on Twitter and has “fully resumed” advertising on the platform, according to a Bloomberg report.
Musk’s first month as Twitter’s owner has included a slashing of staff including employees who work on content moderation and incidents of spammers impersonating major public companies, which has spooked the advertising industry.
Many companies from General Mills Inc. to luxury automaker Audi of America stopped or paused advertising on Twitter since the acquisition, and Musk said in November that the company had seen a “massive” drop in revenue.
Apple and Twitter did not immediately respond to Reuters request for comment on the matter.


Twitter Files: All you need to know about Elon Musk’s latest revelations

Twitter Files: All you need to know about Elon Musk’s latest revelations
Updated 03 December 2022

Twitter Files: All you need to know about Elon Musk’s latest revelations

Twitter Files: All you need to know about Elon Musk’s latest revelations
  • The thread included snippets related to the 2020 Hunter Biden story

A tweet on Friday by journalist Matt Taibbi released the “Twitter Files” Elon Musk has been teasing since Monday, claiming they unmasked the suppression of free speech by the social media platform.

Taibbi, who typed “The Twitter Files” in all caps, wrote, in his rather dramatic opening tweets, that the thread will “tell an incredible story from inside one of the world’s largest and most influential social media platforms.”

Twitter CEO Musk said in a tweet on Monday: “The public deserves to know what really happened,” and promoting the lengthy thread on Friday, he wrote, “Here we go!!” with two popcorn emojis.

The thread, peppered with snippets and screenshots described by Taibbi as “internal documents,” detailed the company’s call to block a 2020 New York Post story about Hunter Biden shortly before the presidential election.

Several of the snippets showed Twitter executives rushing to make a difficult moderation decision, which Taibbi described as “extraordinary steps to suppress the story,” about the New York Post article.

On Oct. 14, 2020, the New York Post alleged that it had obtained emails providing evidence that Hunter Biden had introduced his father, then-Vice President Joe Biden, to “a Ukrainian energy firm less than a year before the elder Biden pressured government officials in Ukraine into firing a prosecutor who was investigating the company.”

Twitter’s policies prohibit the distribution of “hacked materials,” according to NBC News, and it cited the relevant policy as one of the reasons it had blocked the article, confirming that the content was not the concern.

Among the screenshots were also emails from unnamed individuals in the Biden administration, requesting that Twitter act against specific tweets.

NBC News reported that “many, if not all, of the tweets in question violated Twitter rules,” and “at least three of those tweets involved photographs of Hunter Biden.”

On Friday, Musk faced the pressure of having to make a tough moderation decision of his own, when rapper Ye, formerly known as Kanye West, posted an image of a swastika inside the Star of David, violating the platform’s policy against incitement of violence and prompting Twitter to suspend Ye’s account.

While most comments supported Taibbi’s thread, one Twitter user wrote: “Really, Mr. Musk? This is an old, very stale story.” Another user, Collin Rugg, whose profile description says he was “banned from Twitter at 75k followers for supporting Trump,” wrote: “Elon Musk is going up against some of the most powerful people in America. Pray for him.”

US Senator for Kentucky Rand Paul retweeted the thread, saying: “This is better than a Friday night movie. Everyone should read this and everyone should thank Elon Musk for bringing this public.”