Gaza TV studio produces Hamas response to Israeli hit shows

A vehicle is hit by an explosion in this scene from Al-Aqsa TV series
1 / 3
A vehicle is hit by an explosion in this scene from Al-Aqsa TV series "Qabdat al-Ahrar" in Gaza city on Dec. 29, 2021. (Photo by Mahmud Hams / AFP)
Palestinian actors and crew shoot a scene of the series by local Al-Aqsa TV
2 / 3
Palestinian actors and crew shoot a scene of the series by local Al-Aqsa TV "Qabdat al-Ahrar" in Gaza city on Dec. 29, 2021. (Photo by Mahmud Hams / AFP)
Palestinian actors and crew shoot a scene of the series by local Al-Aqsa TV
3 / 3
Palestinian actors and crew shoot a scene of the series by local Al-Aqsa TV "Qabdat al-Ahrar" in Gaza city on Dec. 29, 2021. (Photo by Mahmud Hams / AFP)
Short Url
Updated 17 January 2022

Gaza TV studio produces Hamas response to Israeli hit shows

Gaza TV studio produces Hamas response to Israeli hit shows
  • “We want to flip the equation, to show the Palestinian point of view," says Gaza director Mohammed Soraya

GAZA CITY: In a Gaza TV studio of the ruling Islamist armed movement Hamas, a set features Israeli flags, Hebrew documents and a portrait of Theodor Herzl, the father of modern Zionism.
The make-believe office of enemy state Israel’s security service is being used to shoot a “pro-resistance” television series on the Israeli-Palestinian conflict.
It is Hamas’s answer to Israeli hit shows such as the special forces drama “Fauda” that have gained millions of viewers on platforms such as Netflix, HBO and Apple TV+.
“Fauda,” which in Arabic means chaos, portrays a military unit led by commander Doron Kavillio that launches raids inside Palestinian territories.




A portrait of the founder of of modern political Zionism Theodor Hertzl hangs on the set as Palestinian actors and crew shoot a scene of "Qabdat al-Ahrar" in Gaza city on Jan. 10, 2022. (Photo by Mahmud Hams / AFP)

Admitting to having watched “Fauda,” though, is not a good idea in Gaza, the Palestinian coastal enclave blockaded by Israel, said local director Mohammed Soraya.
To watch any Israeli TV series means supporting the “normalization” of relations with the Jewish state, argued Soraya, who is directing Hamas’s own TV series on the conflict.
He charged that such shows “support the Zionist occupation” because their plots “criminalize the Palestinian people,” speaking with AFP in the Gaza City studio.
“We want to flip the equation, to show the Palestinian point of view, to broadcast a drama about the spirit of our resistance.”
Hamas is considered a terrorist organization by Israel, the United States and the European Union. The Islamist group controls the Gaza Strip, an impoverished territory of 2.3 million people.
It also runs the Al-Aqsa channel, and has been investing in series inspired by Hollywood, and by Turkish soap operas that are popular across the Middle East.
The series now in production, “Qabdat Al-Ahrar” (Fist of the Free), revisits a 2018 Israeli operation in the Gaza Strip that resulted in the deaths of seven Hamas fighters and an Israeli officer.
The protagonists are the fighters of Hamas, which has fought four wars against the Jewish state since 2008.




Unlike Israeli series that often feature actors from the country’s Arab-Israeli minority, productions in Gaza do not use any Israeli actors. (Photo by Mahmud Hams / AFP)

Budgets are meagre, actors’ salaries are low, sets are basic and deadlines are tight, with the production team expected to deliver some 30 episodes by April, in time for the Muslim holy month of Ramadan.
While Israeli series often feature actors from the country’s Arab-Israeli minority, productions in Gaza do not use any Israeli actors.
This forces studios to recruit local actors to play Israelis — a job that, the performers say, can expose them to real-world hostility and danger.
One of them is Jawad Harouda, aged in his early sixties and with a husky voice, who portrays the head of Israel’s Shin Bet domestic security service in the new TV series.
To get into character, Harouda said he “soaked up the script,” but added that being too convincing can lead to trouble.
“Some women look at me and pray that I die,” he said, leaning back in his boss’s chair in the fake Shin Bet office.
“I’m happy when people insult me. It means I’ve succeeded ... The actor is a chameleon, he must be able to act out all colors.”
In Gaza productions, Israeli characters speak in Arabic. And, at the request of the Hamas mufti, or Islamic jurist, women wear their headscarves even if they play Jewish characters.




Palestinian women actors have to wear the hijab even if they are playing the part of Israeli women in the film. (Photo by Mahmud Hams / AFP)


“In one series, I played a Jewish woman,” said one actress, Kamila Fadel, who added that she may have been just a little too convincing for her own good.

“After the series was broadcast, a woman tried to strangle me,” she recounted.
“She told me: ‘I hate you, you are hurting us so much’. On another day a 13-year-old boy threw a stone at my head thinking I was Jewish... This means I played my part well.”
Not everyone is a fan of the Hamas productions, which are firmly focused on the conflict.
“There is no love” in the dramas, argued Palestinian director and critic Jamal Abu Alqumsan, who expressed regret that the rare local productions served primarily as a “tool of resistance.”
Abu Alqumsan said the potential for such productions to tell Palestinians’ stories was huge, but the challenges were many.
“In Gaza, we live under a blockade, it’s a unique situation in the world,” he said, speaking in his art gallery, which he hopes to turn into a small film library.
“So we need producers to invest in quality series and tell the rest of the world our story. We have good actors, they just need good directors and means.”
For now, Abu Alqumsan said he was unsure of the impact such shows would have.
“TV dramas are a weapon, but in the face of Israel, local productions are of a low level,” he said.


India stops Kashmiri photojournalist from flying to Paris

India stops Kashmiri photojournalist from flying to Paris
Updated 02 July 2022

India stops Kashmiri photojournalist from flying to Paris

India stops Kashmiri photojournalist from flying to Paris
  • "Despite procuring a French visa, I was stopped at the immigration desk at Delhi airport,” Sanna Irshad Mattoo said
  • She was among the 2022 Pulitzer Prize winners in the Feature Photography category

NEW DELHI: A Pulitzer Prize-winning Kashmiri photojournalist said on Saturday that she was stopped by Indian immigration authorities from flying to Paris without giving any reason.
In a tweet, Sanna Irshad Mattoo said she was scheduled to travel from New Delhi to Paris for a book launch and photography exhibition as one of 10 winners of the Serendipity Arles Grant 2020.
“Despite procuring a French visa, I was stopped at the immigration desk at Delhi airport,” she said.
She said she was not given any reason but was told by immigration officials that she would not be able to travel internationally.
There was no immediate comment by Indian authorities.
Mattoo was among the 2022 Pulitzer Prize winners in the Feature Photography category for the coverage of the COVID-19 crisis in India as part of a Reuters team.
She has been working as a freelance photojournalist since 2018 depicting life in Indian-controlled Kashmir, where insurgents have been fighting for Kashmir’s independence or its merger with neighboring Pakistan.
Journalists have long braved threats in the restive region as the government seeks to control the press more effectively to censure independent reporting. Their situation has grown worse since India revoked the region’s semi-autonomy in 2019.


Turkey blocks access to Deutsche Welle and Voice of America

Turkey blocks access to Deutsche Welle and Voice of America
Updated 01 July 2022

Turkey blocks access to Deutsche Welle and Voice of America

Turkey blocks access to Deutsche Welle and Voice of America
  • An Ankara court ruled to restrict access to their websites late Thursday
  • Deutsche Welle said it did not comply with the licensing requirement because it “would have allowed the Turkish government to censor editorial content”

ISTANBUL: Turkey’s media watchdog has banned access to the Turkish services of US public service broadcaster Voice of America and German broadcaster Deutsche Welle, prompting complaints of censorship.
The Supreme Board of Radio and Television enforced a February warning to the two companies which air Turkish-language television content online to apply for a broadcast license or be blocked. An Ankara court ruled to restrict access to their websites late Thursday.
Neither website was available in Turkey on Friday. Deutsche Welle is German taxpayer-funded and Voice of America is funded by the US government through the US Agency for Global Media.
In a statement, Deutsche Welle said it did not comply with the licensing requirement because it “would have allowed the Turkish government to censor editorial content.”
Director general Peter Limbourg said this was explained in detail to the Turkish radio and TV board, abbreviated as RTUK.
“For example, media licensed in Turkey are required to delete online content that RTUK interprets as inappropriate. This is simply unacceptable for an independent broadcaster. DW will take legal action against the blocking that has now taken place,” Limbourg said.
The German government said it took note of the reports “with regret.”
“Our concern about the state of freedom of opinion and the press in Turkey continues,” government spokesman Steffen Hebestreit said, adding that Germany is in a “regular, critical exchange” with Turkey on the issue.
Asked whether the German government can intervene in this case, Hebestreit noted that Deutsche Welle has said it plans to take legal action “and we have to wait for that.”
RTUK dismissed any criticism in a statement on its website Friday, saying that “no one needs to have uncertainties on the freedom of expression or press, worry unnecessarily or incriminate our Supreme Board that is doing its duties based on legal grounds.”
The RTUK statement added that had the media organizations “acted in line with regulations,” there wouldn’t have been access bans. It also promised to request from the court that the restrictions be revoked if the websites launch companies in Turkey and get licensed.
But Ilhan Tasci, a RTUK member from Turkey’s main opposition Republican People’s Party, said he opposed the move to block the two foreign broadcasters. “Here is press freedom and advanced democracy,” he tweeted sarcastically.
The RTUK board is dominated by Turkish President Recep Tayyip Erdogan’s ruling party and its nationalist allies, and regularly fines critical broadcasters.
Thursday’s move is based on an August 2019 regulation that says the RTUK would give 72-hour advance notice to unlicensed online media regarding when they had to apply and pay three months of licensing fees. Failure to do so could result in legal action against a media organization’s executives and access restrictions.
In February, RTUK said it identified three websites without broadcast licenses, which also included the Turkish services of Euronews. But Euronews said it argued that it did not broadcast live in Turkish or air visual bulletins and was therefore exempt from the licensing requirements.
The Journalists’ Union of Turkey called the decision censorship. “Give up on trying to ban everything you don’t like, this society wants freedom,” it tweeted.
Voice of America noted in February that while licensing for TV and radio broadcasts is a norm because broadcast airwaves are finite resources, the Internet does not have limited bandwidth. “The only possible purpose of a licensing requirement for Internet distribution is enabling censorship,” VOA said in a statement then.
State Department spokesman Ned Price tweeted when the licensing regulation emerged in February that the US was concerned with RTUK’s “decision to expand government control over free press outlets.”
In response, Turkish Foreign Ministry spokesman Tanju Bilgic noted that the US required Turkey’s state English-language broadcaster, TRT World, to register as a foreign agent under a law intended for lobbyists and public relations firms working for foreign governments. TRT said it was newsgathering and reporting like any other international media but had to register as a foreign agent in 2020.
“TRT abides by relevant regulations for its activities in the US Is that censorship? We expect the same from @VoATurkish and others,” Bilgic tweeted.
Turkey was rated “Not Free” for 2021 on the Freedom of the Net index by Freedom House. Hundreds of thousands of domains and web addresses have been blocked.
Reporters Without Borders ranked Turkey at 149 out of 180 countries in its World Press Freedom Index, saying “all possible means are used to undermine critics,” including stripping journalists of press cards, online censorship, lawsuits and arrests.


Amazon to allow Prime users to unsubscribe in two clicks after EU complaints

Amazon to allow Prime users to unsubscribe in two clicks after EU complaints
Updated 01 July 2022

Amazon to allow Prime users to unsubscribe in two clicks after EU complaints

Amazon to allow Prime users to unsubscribe in two clicks after EU complaints

BRUSSELS: US online retail giant Amazon has made it easier for users to cancel their subscriptions to its fast shipping club Prime with just two clicks, following complaints from consumer groups, the European Commission said on Friday.
European Consumer Organization (BEUC), the Norwegian Consumer Council and the Transatlantic Consumer Dialogue took their grievances to the EU executive in April last year.
They said users had to go through numerous hurdles such as complicated navigation menus, skewed wording and confusing choices, to unsubscribe from Amazon Prime.
The company will now allow users to unsubscribe from Amazon Prime with two clicks via a prominent and clear ‘cancel button’, the Commission said.
The changes will apply to all EU websites and for desktop devices, mobiles and tablets with immediate effect.
“Consumers must be able to exercise their rights without any pressure from platforms. One thing is clear: manipulative design or ‘dark patterns’ must be banned,” Justice Commissioner Didier Reynders said in a statement.


Media watchdog sounds alarm over Burkina journalist

Media watchdog sounds alarm over Burkina journalist
Updated 01 July 2022

Media watchdog sounds alarm over Burkina journalist

Media watchdog sounds alarm over Burkina journalist
  • Media watchdog calls on authorities in Burkina Faso to act after one of the country’s most prominent journalists received death threats
  • Thousands of people have been killed and nearly two million displaced in the past seven years

OUAGADOUGOU: The Committee to Protect Journalists (CPJ) has called on authorities in Burkina Faso to act after one of the country’s most prominent journalists received death threats.
Ahmed Newton Barry, a former TV president and ex-editor of L’Evenement newspaper who now works as a current affairs commentator, was targeted in an audio clip circulating among WhatsApp groups, the watchdog said late Thursday.
The speaker in the clip identifies Barry by name, describes him as a “terrorist” and says a hundred people would assault his home.
“We are going to set fire to it and then destroy everything and collect the rubble that is piled up and leave the ground vacant,” the clip says, according to the CPJ.
Barry told the CPJ the threat may be related to comments he made on a TV program in which he described the Malian government as working with Russian mercenaries.
Angela Quintal, CPJ’s Africa program coordinator in Johannesburg, urged the authorities to carry out a thorough investigation and ensure Barry’s safety.
“The security of journalists in Burkina Faso is tenuous enough without their having to worry about a mob being provoked to attack their homes,” she said.
Local press associations have also condemned the threats and urged the country’s junta-dominated authorities to investigate.
One of the world’s poorest countries, Burkina Faso is in the grip of a nearly seven-year-old crisis sparked by jihadist raiders crossing from neighboring Mali.
Thousands of people have been killed and nearly two million displaced.


Serie A reaches TV rights deal with Abu Dhabi Media

Serie A reaches TV rights deal with Abu Dhabi Media
Updated 01 July 2022

Serie A reaches TV rights deal with Abu Dhabi Media

Serie A reaches TV rights deal with Abu Dhabi Media
  • For the next three seasons, Abu Dhabi Media, an Emirati public body, has been awarded the rights for a minimum total amount of $79 million
  • In the absence of a satisfactory offer in its call for tenders last year, the Italian League had developed its own Youtube channel in Arabic

ROME: Serie A on Thursday accepted the offer of TV platform Abu Dhabi Media to broadcast the Italian league in the Middle East and North Africa after more than a year without a broadcaster in this region.
For the next three seasons, Abu Dhabi Media, an Emirati public body, has been awarded the rights for a minimum total amount of $79 million, the Italian League announced.
To this guaranteed minimum income may be added any additional revenue linked to the number of subscribers that Italian football will generate on the platform, a spokesperson for Serie A told AFP.
In the absence of a satisfactory offer in its call for tenders last year, the Italian League had developed its own Youtube channel in Arabic to offer matches free of charge.