Pakistan closes US-funded radio station on intelligence agency’s recommendation: Officials

Radio Free Europe Headquarters in Prague, Czech Republic. (File Photo: Reuters)
Updated 20 January 2018

Pakistan closes US-funded radio station on intelligence agency’s recommendation: Officials

ISLAMABAD: Pakistan has shut down an American-funded radio station after it was found to be “against the interest of Pakistan and in line with a hostile intelligence agency’s agenda,” the Interior Ministry said on Friday.
The authorities sealed the office of the Pashto-language Radio Mashaal in Islamabad, two employees of the station told Arab News.
“It has been reported by ISI (Inter-Services Intelligence) that Radio Mashaal is an offshoot of Radio Free Europe (RFE) located in Prague, Czech Republic and its regional headquarters is ... (in) Islamabad. The programs aired by Radio Mashaal are found (to be) against the interest of Pakistan and in line with a hostile intelligence agency’s agenda,” an Interior Ministry notification said.
The notification identified programs portraying “Pakistan as a hub of terrorism and safe haven for different militant groups and propagating Pakistan as a failed state in terms of providing security to its people, especially minorities and Pashtoons.”
The order said programs were showing the Pashtoon population of Khyber Pakhtunkhwa Province and the Federally Administered Tribal Areas and Balochistan as disenchanted with the state and was “distorting facts (to) incite the target population against the state and its institutions.”
“In the light of ISI recommendations, the competent authority has directed to close the office of Radio Mashaal immediately and necessary action be initiated against it,” the notification said.
Arab News has received a copy of the Interior Ministry’s notification.
The president of Radio Free Europe and Radio Liberty, Tom Kent, called for the re-opening of its Mashaal Radio offices.
“We are extraordinarily concerned by the closure of Radio Mashaal’s office in Islamabad and are urgently seeking more information about the Pakistani authorities’ intentions,” he said in a statement received by Arab News.
“Mashaal is a division of Radio Free Europe/Radio Liberty, a private news organization supported by the US Congress with no connection to the intelligence agencies of any country,” he said.
He said Radio Mashaal was an “essential source of reliable, balanced information for our Pakistani audience. We hope this situation will be resolved without delay.”
The US launched Mashaal Radio in January 2010 from the Czech Republic for the Pashto-speaking people in Pakistan and Afghanistan’s border regions in what it called “an attempt to help undermine militants there.”
The US has another Pashto-language station, Radio “Deewa”, which also focuses on Pashtoon areas in Pakistan. The Voice of America and Radio Azadi also has Pashto broadcasts, mainly for Afghanistan.


Britain investigating whether leaked trade papers were hacked — sources

Updated 08 December 2019

Britain investigating whether leaked trade papers were hacked — sources

  • Labour Party says the documents showed Conservatives were plotting to sell off parts of the state-run NHS in trade talks with Trump
  • Johnson has repeatedly denied that claim while Trump said last week he would not be interested in the health service

LONDON: British cybersecurity officials are investigating whether classified UK-US trade documents that were shared online ahead of Thursday’s election were acquired by hacking or were leaked, two sources told Reuters.
Beside the fears that Russia could be meddling in another Western election, the disclosure of the classified documents has raised questions about the security of sensitive discussions between the United States and one of its closest allies.
Britain’s opposition Labour Party seized on the documents, saying they showed Prime Minister Boris Johnson’s Conservatives were plotting to sell off parts of the state-run National Health Service (NHS) in trade talks with US President Donald Trump.
Johnson has repeatedly denied that claim while Trump, who in July said the NHS would be on the table in trade talks, said last week he would not be interested in the health service even if it was offered to him by Britain on a “silver platter.”
Britain’s National Cyber Security Center, part of the GCHQ signals intelligence agency, is helping the government to investigate how the documents got into the public domain. It declined to comment on the investigation.
Two sources told Reuters that one of the lines of inquiry was to determine whether or not the documents had been hacked.
“There are clearly indicators to suggest there is more than carelessness or a disgruntled individual behind this,” said one of the sources, who spoke on condition of anonymity due to the sensitive national security nature of the investigation.
A third source said the investigation was looking at whether the documents were leaked from inside the United Kingdom.
Reuters on Dec. 2 reported that the way the documents were first shared on social media site Reddit and then promoted online closely resembled a disinformation campaign uncovered earlier this year.
Reddit said on Friday that the leak was tied to a previous Russian disinformation campaign.
The Kremlin, which says the West is gripped by anti-Russian hysteria, has denied it meddles in Western democracies.